پزشکی و سلامت

معاون فنی اداره کل انتقال خون اصفهان:

جایگاه مناسب اصفهان در تولید محصولات نوین انتقال خون در کشور/رتبه دوم در تولید پلاکت آفرزیس

معاون فنی اداره کل انتقال خون اصفهان با اشاره به جایگاه مناسب اصفهان در تولید محصولات نوین انتقال خون در کشور؛ گفت: اصفهان رتبه دوم در تولید پلاکت آفرزیس را دارد همچنین تولید فرآورده‌های کم لکوسیت که قبلا حدود 20 درصد بود در سال 1402 به 60 درصد رسیده برنامه امسال ما هم افزایش تا 80 درصد است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان:  دکتر جوادی معاون فنی اداره کل انتقال خون اصفهان در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری در خصوص فرآورده های جدید؛ اظهار کرد: براساس استاندارهایی که در دنیا وجود دارد و تصمیماتی که در ستاد کشوری گرفته می‌شود؛ تولیدات را انجام می‌دهیم. 

وی افزود: خوشبختانه در خصوص فرآورده پلاکت آفرزیس یا اهدا کننده منفرد ((Single donor  or  platelet apheresis که از فرآورده‌های اختصاصی به حساب می‌آید؛ اصفهان دارای تولید خوبی است و مقام دوم را در کشور داریم.  

دکتر جوادی در خصوص محصولات نوین دیگر هم تولیداتRBC های کم‌لکوسیت یا RBC های فیلتر شده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: درصد تولیدRBC های کم‌لکوسیت ما در سال 1402 افزایش یافت یعنی قبلا چیزی حدود 20 درصد محصولات‌مان فرآورده‌های کم‌لکوسیت بود که در سال 1402 به حدود 60 درصد رسید و امسال برنامه این است که تا حدود 75 تا 80 درصد افزایش در تولید داشته باشیم. 

معاون فنی اداره کل انتقال خون اصفهان؛ اظهار کرد: پلاکت‌های آفرزیس براساس‌نیاز بیمارستانی و درخواست‌ها تولید می‌شود و تقریبا توانایی پاسخ‌دهی کامل درخواست‌های بیمارستانی را داریم.

جوادی در ادامه افزود: خوشبختانه کل محصول پلاکت‌مان هم شرایط بهتری نسبت به قبل پیدا کرده است و حدود 97 تا 98 درصد پاسخ‌دهی را در خصوص این فرآورده داریم؛ و با وجود اینکه فرآروده پلاکت دارای نیمه‌عمر خیلی کوتاه و مشکلات فراوانی برای این که بتوانیم بطور کامل نیاز را پاسخ دهیم است؛ اما شرایط ایده‌آلی در کشور داریم. 

وی افزود: افزایش تولید پلاکت راندوم  و کمک گرفتن از تولید پلاکت آفرزیس توانسته به ما خیلی کمک کند؛ همچنین در خصوص محصولات کم‌لکوسیت ما قبلا سعی می‌کردیم برای بیمارانی که بیشترین مصرف را دارندخصوصا بیماران تالاسمی؛ فرآورده را تولید و تامین نیاز کنیم؛ اما خوشبختانه با توجه به شرایط کشور و سازمان و تصمیم‌گیری‌های کلانی که صورت گرفت الان درصد بالایی از کل بیماران را پوشش می‌دهیم. 

معاون فنی اداره کل انتقال خون اصفهان؛ با تاکید براین که RBC های کم‌لکوسیت عارضه کمتری برای بیماران ایجاد می‌کنند و به همین سبب ما این محصول را در دستور تولید داریم؛ گفت: استاندارهایی که الان داریم همان استاندارها جهانی است که بایستی در این مسیر باشیم ولی مسیر جایگاه ارتقا دارد که بسته به شرایط کشور انشالله ارتقا هم خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

 

https://stnews.ir/short/eqrPj
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: