واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل:

حضور شرکت های دانش بنیان در هوشمند سازی کشاورزی ضروری است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: حضور شرکت های دانش بینان، مراکز علمی و تحقیقاتی برای هوشمند سازی کشاورزی استان اردبیل لازم و ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اردبیل : امروزه به دلیل بحران‌هایی مانند‌ افزایش جمعیت کره زمین و کمبود آب و آب بری بالای محصولات کشاورزی، صنعت کشاورزی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

تاریخ طی سالیان متمادی کشاورزی را همواره به عنوان یکی از ستون‌های اساسی اقتصاد و زندگی انسانی تلقی کرده است. اما با پیشرفت فناوری و تغییرات جمعیتی، نیاز به تولید محصولات کشاورزی بیشتر از پیش احساس می‌شود. همچنین، مسائلی همچون تغییرات اقلیمی، مدیریت منابع آب و حفاظت از محیط زیست به چالش‌های جدیدی برای کشاورزی افزوده‌اند. 

رویکرد کشاورزی هوشمند، به عنوان یک رویکرد نوآورانه و قدرتمند در عرصه کشاورزی اهمیت پیدا کرده است. این رویکرد با استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند پیشرفته، تحلیل داده، و هوش مصنوعی در فرآیندهای کشاورزی، به بهره‌وری بیشتر و افزایش تولید در کشاورزی کمک می‌کند. علاوه بر این، این رویکرد به حفظ محیط زیست، کاهش پسماند، و بهبود شرایط کشاورزان نیز کمک می‌کند.

در این راستا جلسات کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری استان بر مبنای عارضه یابی سیستم های آب بر با حضور رئیس کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسیجیان استان اردبیل و اساتید و مسئولان استانی برگزار شد و طبق این عارضه یابی بیش از 50 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است. بر همین اساس با دکتر سیامک غریبی اصل رئیس کارگروه آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسیج استان اردبیل و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان به گفتگو نشسته ایم. با ما همراه باشید.

حضور شرکت های دانش بنیان در هوشمند سازی کشاورزی ضروری است

لزوم ایجاد مدیریت هوشمند ناوگان فناوری در حوزه کشاورزی  

در همه جا کمبود آب وجود دارد با بررسی در سایز کشورها، متوجه شدیم که آنها برای مدیریت منابع آبی و سایر مسائل دیگر از سیستم های کشاورزی هوشمند استفاده می کنند. برای اینکه بتوانیم مطابق با روند جهانی پیش برویم و سیستم کشاورزی هوشمند داشته باشیم بایستی مدیریت هوشمند ناوگان فناوری حوزه کشاورزی را ایجاد کنیم.

حضور دانش بنیان ها در این حوزه می تواند به ما کمک کند و ما مجبور هستیم در قالب استارتاپ ها به این حوزه ورود کنیم و نسخه های عملیاتی را ایجاد کنیم.

استفاده از فناوری های جدید در حوزه کشاورزی

در دنیا از دو تکنیک مدیریت از راه دور تجهیزات ثابت و متغیر حوزه کشاورزی Telematic است که از طریق حسگرها، جی پی اس و اینترنت اشیاء IOT که کاربرد بسیاری در ماشین های هوشمند دارد و وارد حوزه فعالیت های کشاورزی شده است و نظام کشاورزی دقیق استفاده می شود.

اینترنت اشیاء تکنیکی است برای مدیریت هوشمند ناوگان فناوری کشاورزی به کار می رود و از آن می توان برای تبادل اطلاعات بین سایر دستگاه ها استفاده کرد. و ما با ایجاد شبکه فناوری می توانیم براحتی داده ها را جمع آوری کنیم.

ویژگی بارز اینترنت اشیاء این است که تراشه هایی کم مصرف و ارزان قیمت هستند و می توانند در سالن های فرآوری محصولات، پهپادها، ربات ها، حسگر ها و تصویربرداری های رایانه ای بکار روند و حتی در خاک نیز می توانند قرار گیرند تا از این ریز تراشه ها میزان رطوبت خاک را ارزیابی و زمان آبیاری را مشخص کنیم و میزان مصرف آب را کاهش دهیم. با این روش نیازی به تعویض سخت افزار نیست و می توان آن را در خصوص تنش های آبی مدیریت کرد و کل داده های خاک استان را نیز بدست آورد.

وجود اینترنت اشیاء در ماشین موجب کاهش زمان کار، بهبود عملکرد و ارائه تداراکات بهتر، اتوماسیون فرآیندها و کاهش هزینه نیروی انسانی می شود و همچنین در حوزه دامپروری می توانیم با ردیابی یا پالایش، جیره نویسی غذای دام را مشخص کنیم و کمبودهای آنها را مدیریت نماییم.

جمع آوری داده ها، توماسیون کردن عملیات ها و فرآیندها، افزایش تعامل با مشتریان و نظارت بر این داده ها از جمله مزایای استفاده از اینترنت اشیاء است.

حضور شرکت های دانش بنیان در هوشمند سازی کشاورزی ضروری است

پیشروان حوزه کشاورزی برای مدیریت آب ورود کنند

گذشته از چالش‌های مختلفی که بی‌آبی یا کم‌آبی در گستره اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد آفرید، شرایط اقلیمی کشور و گرمایش جهانی کره زمین، پیامدهای زیادی بر سه بخش آب شرب، کشاورزی و صنعتی گذاشته است که با درس‌آموزی از اشتباه‌ها و غفلت‌های گذشته، اکنون زمان آن است که چاره‌ای اساسی برای آن اندیشید. 

یکی از مشکلات حوزه کشاورزی چاه های آب است با اینکه در چاه های آب کنتور قرار گرفته است اما هوشمند پایش نمی شود ما می توانیم با استفاده از تراشه هایی که در خاک قرار گرفته است میزان آب رسانی به زمین های زراعی را برآورد کنیم.

از این رو در شرایط کنونی لازم است پیشروان حوزه کشاورزی به صورت فعال‌تری وارد عمل شود و در کنار تامین منابع جدید آبی، فکری عاجل برای اصلاح نظام بحران‌زای کشاورزی کشور کند؛ تدبیری که لازمه جلوگیری از بحران‌های گسترده اقتصادی و اجتماعی آینده خواهد بود.

لزوم توجه به مدیریت فنی ناوگان فناوری حوزه کشاورزی

بهره گیری از فناوری یکی از بایدهای توسعه در کشاورزی است که همواره از یک سو مد نظرمتخصصان و پژوهشگران و کاربران و از سوی دیگر مورد توجه تولیدکنندگان بوده است. شیوه انتقال فناوری ها به کاربران آن نیز به نوبه خود اهمیت زیادی دارد. 

مدیریت فنی ناوگان فعالیت های پشتیبانی و مهندسی از برنامه های تعمیر و نگه داری است ما وقتی داده ها را دیافت می کنیم آن ها را به خود کشاورز و تولید کننده محصولات کشاورزی می دهیم. کنترل، تعمیر و نگهداری از ناوگان فناوری کشاورزی جهت کیفیت و قابلیت اطمینان است. 

ما در بخش مدیریت زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی که حلقه گمشده این زنجیره است می توانیم تحولی در حوزه کشاورزی و درآمد زایی و اقتصاد استان ایجاد کنیم و همچنین مدیریت جابه جایی و حمل و نقل در حوزه کشاورزی را کنترل نماییم.

به منظور بهبود مدیریت فنی بایستی از یک نرم افزار مدیریت ناوگانی استفاده شود و این نرم افزارها باید توسط شرکت های دانش بنیان حمایت شوند. همچنین بایستی تکنسین های این فناوری ها در مراکز دانشگاهی آموزش و تربیت شوند تا وظایف نگه داری و تعمیرات ناوگان را بر اساس سیستم جدید را بر عهده داشته باشند. 

با این رویکرد، دانشگاه ها نیز تغییر خواهند کرد و بر اساس نیاز نیروها را آموزش و تربیت می کند و تحولی عظیم در استان رخ خواهد داد. پارک علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان، کشاورزی و حتی اقتصاد استان بهتر و کارایی افزایش خواهد یافت.

ناوگان کشاورزی ما جوابگوی نیاز استان نیست 

ما با فرسودگی ماشین آلات و ادوات کشاورزی در استان روبرو هستیم این ناوگان فرسوده نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه به سوخت بالا و هزینه نگهداری سنگین نیازمند است و جوابگوی مدل ما نیست که ضروری است آنها را نوسازی کرده و بتوانیم چرخش صنعت در استان ایجاد کنیم. 

با راه اندازی اتاق فناوری در استان می توانیم دادهای جمع آوری شده را تجریه و تحلیل نموده و با مدیریت هوشمند و مدیریت فنی برنامه های نوسازی را به منظور کاهش هزینه ها و افزایش راندمان تولید و مدل نوسازی ناوگان کشاورزی را طراحی و تدوین کنیم.

حضور شرکت های دانش بنیان در هوشمند سازی کشاورزی ضروری است

توجه شرکت های دانش بنیان برای ایجاد سیستم هوشمند کشاورزی ضروری است

در مدیریت استراتژیکی ناوگان کشاورزی سندی بر اساس اهداف کلان طراحی می شود تا به حداکثر کارایی و سودآوری در حوزه کشاورزی دست یابیم که این سنند در اتقا فناوری تهیه و به مدیریت استراتژیک استان ارائه می شود و بر اساس این سند مدیریت های هوشمند، فنی و بخش نوسازی ناوگان فعالیت می کنند که معمولا به این سند مدیریت اولیه ناوگان نیز می گویند.

این سند اولیه ناوگان با ایجاد فرآیند اداری و نظارتی بر عملیات های ناوگان کشاورزی به مدیران زیر مجموعه بر نظارت و مدیریت هر چه بهتر کمک می کند و بر اساس اسناد جدید عملکرد و کارایی کل سیستم را راهبری می کنند.

ما باید به سمت کشاورزی هوشمند حرکت کنیم و شرکت های دانش بنیان، مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی ادارات و اتاق های فکر لازم و ضروری است که در حوزه نهاده های آب، نهاده های گیاهی، گوشت و علوفه ورود کرده تا سیستم کشاورزی به صورت هوشمند شود.

امروز ما نیازمند آن هستیم که نخبگان در همه عرصه‌ها ایفای نقش کنند. آنها برنامه ریزی کنند و تکنولوژی وظایف خود را انجام دهد.

 خبرنگار: مریم محرمی

انتهای پیام/

 

 

https://stnews.ir/short/4yRP1
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: