دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

دکتر بهمن آبادی اعلام کرد:

حضور 200دانش‌آموز در المپیاد فیزیک جهانی ۲۰۲۴ به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان

مسئول برگزاری المپیاد فیزیک جهانی ۲۰۲۴، اعلام کرد: با اهتمام جدی که برای برگزاری این المپیاد داشتیم؛ استقبال بسیار خوب اکثر کشورهای آسیایی، افریقایی و بعضی کشورهای اروپایی را داشتیم و ۴۶ کشور در این رویداد حضور خواهند داشت و یک رویداد خوبی را در سطح جهانی با حضور ۲۰۰ دانش آموز برگزار می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان :  محمود بهمن آبادی مسئول برگزاری المپیاد فیزیک جهانی ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: المپیاد فیزیک حدود ۵۴ سال قبل در کشور لهستان برای اولین بار برگزار شد.

وی افزود: در سال‌های اولیه تعداد محدودی کشورها در این المپیاد شرکت می‌کردند اما به تدریج تعداد  کشورها تا ۹۰ کشور افزایش پیدا کرد، البته هر ساله همه این ۹۰ کشور در المپیاد شرکت کننده ندارد و متغیر است. 

بهمن آبادی گفت: امسال برای دومین بار ایران میزبان این المپیاد شد؛ سال اولی که میزبان این المپیاد بودیم در سال ۱۳۸۶ یا همان ۲۰۰۷ میلادی بود که در شهر اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان سی و ششمین المپیاد جهانی فیزیک برگزار شد. 

وی ادامه داد: الان برای دومین بار دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان این المپیاد است و این بخاطر این است  که در سال ۱۳۸۶ میزبانی بسیار عالی بود. 

بهمن آبادی  خاطرنشان کرد: معمولا برای اینکه بخواهیم میزبانی را  قبول کنیم شاید در مرتبه ۵۰ سال بعد باید نوبت ما می‌شد اما بخاطر میزبانی خوب و کارهای خوب و سوالات بسیار خوبی که در المپیاد سال 1386 طراحی شده بود  این میزبانی را از ما مجدد پذیرفتند و امسال ما مجدد میزبان این المپیاد هستیم. 

مسئول برگزاری المپیاد فیزیک جهانی ۲۰۲۴ گفت: دست اندرکاران دانشگاه صنعتی اصفهان برای اینکار بسیار جدی و بسیار باانگیزه کار کرده و تیم‌های مختلفی از حدود یکسال پیش تشکیل شده و الان‌ در وضعیت بسیار عالی بسر می‌بریم.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم که در انتها هم آنچه تلاش شده به نتیجه خوب منجر شود که خیلی به این اعتقاد دارم چون همه دوستان که اینجا حضور دارد یعنی ۴۰۰ نفر افرادی که در دانشگاه صنعتی هستند که دست اندر کار بوده‌اند بسیار خوب دارند؛ اداره می‌کنند. 

مسئول برگزاری المپیاد فیزیک جهانی ۲۰۲۴ گفت: امیدوارم مجدد بتوانیم بزودی میزبانی این المپیاد باشیم؛ این المپیاد می‌تواند برای کشور ما بسیار اثر گذار باشد؛ در ديپلماسي علمي و ارتباطات بین بهترین افرادی که در سطح دنیا هستند و اینجا حضور پیدا می‌کنند؛ بهترین افرادی که در سال‌های آینده می‌توانند کارهای بزرگ علمی را در دنیا انجام دهند؛ ما اینجا میزبان‌شان باشیم.

وی تاکید کرد: این المپیاد‌ها می تواند کمک کند به ارتباطات بین این فرزندان آینده‌ای که می توانند اثرگذار باشند برای کشورهایشان و بتوانند ارتباط خوب برقرار کنند و در حوزه علم فیزیک باعث ارتقا دنیا بشوند.

مسئول برگزاری المپیاد فیزیک جهانی ۲۰۲۴، در خصوص نقش دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و شهید رجایی در این المپیاد، اعلام کرد: برای این المپیاد دانشگاه شهید رجایی تهران‌اولین بار ما تمام جلسات‌مان را از دوسال قبل در این دانشگاه شروع کردیم و این دانشگاه انصافا حق بسزایی در این المپیاد دارد که به نوبه خودم از تمام اعضای کمیته برگزاری از این دانشگاه تشکر می‌کنم. در این دانشگاه حمایت‌های زیادی از جهت محل برگزاری و اجرای آزمون‌ها بخصوص آزمون تجربی صورت گرفت. 

بهمن آبادی تصریح کرد: همچنین بخش‌های تئوری هم مشترک بین دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه صنعتی اصفهان‌ صورت گرفت و ارتباط بین دو دانشگاه باعث شد این المپیاد‌ به نحو احسن دنبال شود. 

مسئول برگزاری المپیاد فیزیک جهانی ۲۰۲۴، در خصوص اینکه چه تعداد از اعضای دانشگاه شهید رجایی در این رویداد همکاری داشتند؛ گفت: شاید بالغ بر ۵۰ نفر در این دانشگاه در رابطه با این المپیاد فعالیت داشتند؛ اما سهم اصلی را در اجرای این ‌کارها دانشگاه صنعتی اصفهان برعهده داشته که بالغ بر ۴۰۰ نفر در این دانشگاه مشغول فعالیت‌های مرتبط با برگزاری این المپیاد هستند. 

وی در خصوص برگزاری رویداد هم عنوان کرد: در المپیاد تقریبا ما با ۴۶ کشور در این میزبانی برخورد داریم و اینها شرکت خواهند کرد؛ البته بعضی کشورهای اروپایی به دلایلی واهی که برای خودشان در نظر گرفته بودند در این المپیاد شرکت نکردند و قصد آنها هم این بود که این میزبانی را از ما در  بار اول بگیرند ولی با مقاومت و دلایل محکمی که ما برای آنها داشتیم منجر شد به اینکه کشور ایران کشور امن، کشور خوب و با استعدادی در این حوزه هست و نتوانستند این کار را انجام دهند اروپایی‌ها؛ کشورهای دیگر بسیار خوب استقبال کردند اکثر کشورهای آسیایی افریقایی و بعضی کشورهای اروپایی؛ و با این اهتمام جدی که ما داشتیم شرکت خواهند کرد؛  و ما با ۴۶ کشور در این رویداد حضور خواهند داشت و یک رویداد خوبی را در سطح جهانی برگزار می‌کنیم.

بهمن آبادی در خصوص تعداد دانش آموزانی که در این المپیاد شرکت خواهند کرد گفت: تعداد دانش آموزان شرکت کننده در این المپیاد ۲۰۰ نفر هست و ۱۴۰ نفر هم از سرپرستان و ناظرين که از کشورهای مختلف حضور دارند در این رویداد شرکت می‌کنند.

وی افزود: رویداد هم از روز اول مرداد از ساعت ۹ صبح افتتاحيه برقرار هست و در ادامه  شروع بحث سوالات را داریم که این سوالات توسط استادان دانشگاه‌های خودمان مطرح خواهد شد و سرپرستان تیم‌ها هم‌راجع به نکاتی که ممکن است به نظرشان برسد توی این سوالات اثر گذار خواهند داشت؛  به این صورت که روز دوشنبه کمیته علمی و کمیته آزمون در خصوص آزمون عملی یا تجربی در حداکثر 20 ساعت بحث و گفتگو می‌کنند.  

بهمن آبادی افزود: همچنین روز سه شنبه آزمون تجربی برگزار می‌شود و روز چهار شنبه فرآیند بررسی آزمون تئوری توسط کمیته علمی و کمیته آزمون مثل آزمون تجربی که حدود 20 ساعت گفتگو و مباحثه می‌کنند؛ و روز پنج شنبه آزمون تئوری برگزار می‌شود.

مسئول برگزاری المپیاد فیزیک جهانی ۲۰۲۴ اعلام کرد: چند روز بعد نتایج مشخص خواهد شد و روز دوشنبه ۸ مرداد آیین اختتامیه و اهدای مدال‌ها برگزار خواهد شد. 

وی تصریح کرد: علاوه بر رویدادهای اصلی المپیاد که‌بحث گفتگو علمی هست برنامه‌های جنبی دیگری نیز برای شرکت کنندگان این المپیاد با توجه به وجود مناطق گردشگری و آثار فرهنگی شهر اصفهان در نظر گرفته شده است و تمهیدات بسیار جدی از ماه‌ها قبل برای این برنامه‌ها فراهم شده و بازدیدهایی از بخش‌های مختلف علمی و فرهنگی و باستانی اصفهان انجام خواهد شد. 

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/N2rMX
    برچسب ها :
  • آ -
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: