واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

استاندار یزد مطرح کرد:

حوزه دانش بنیان و علم و فناوری از مهم‌ترین مسیرهای پیشرفت و تعالی استان یزد است

فاطمی گفت: حوزه دانش بنیان و علم و فناوری از مهم‌ترین مسیرهای پیشرفت و تعالی استان یزد است و در دهه‌های پیش رو جز با علم و فناوری و فرهنگ نمی‌توان یزد را به نقطه بالندگی رساند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : «مهران فاطمی» اسـتاندار یــزد با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «آیینه خدمت» شبکه یزد به تشریح برخی از اقدامات دولت سیزدهم در استان پرداخت.

مهران فاطمی در این برنامه با بیان اینکه دستاوردهای دولت باید با روایت بحران‌ها تشریح شود، اظهار کرد: بحران‌های کرونا، سیل، خروج قطار از ریل، ۴ ماه اغتشاشات، سقوط بالگرد رئیس جمهور، برگزاری سه انتخابات ظرف ۴ ماه، تجمعات صنفی و ناترازی انرژی از چالش‌های پیش روی دولت بود.

وی از برنامه محوری استان به عنوان مهمترین روایت سه سال اخیر یاد کرد و گفت: برای اولین بار استان صاحب برنامه مشخص مبتنی بر سند آمایش استان بود که تماماً توسط اسناد بالادستی پشتیبانی و در تدوین آن نظرات بخش نخبگانی اخذ شد.

استاندار یزد با بیان اینکه سند یزد نوین با پرهیز از کلی‌گویی و مبتنی بر نظام مسائل استان تدوین و تبدیل به پروژه های صاحب‌دار و زماندار شد، افزود: با توجه به ویژگی انعطاف پذیری سند یزد نوین از برنامه‌ های استان ظرف ۵۰ سال آینده پشتیبانی خواهد کرد.

وی با اشاره به تاکید همیشگی مردم و دغدغه مندان استان از دوره‌های گذشته تاکنون بر حل مسئله آب تصریح کرد: باید ابتدا وضعیت فعلی و گذشته را ارزیابی کرد و سپس حرکت‌های شکل گرفته از جمله ایجاد شبکه پایدار آب مورد قضاوت قرار گیرد.

فاطمی به بیش از ۴۰ بار تعرض به خط اصلی انتقال آب به یزد اشاره کرد و گفت:با ورود شخص رئیس جمهور و معاون اول ایشان و حضور مقتدرانه وزیر کشور و با همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای ملی تعرض و آسیب به خط انتقال آب یزد متوقف شد.

وی با اشاره به پروژه‌های اجرا شده جهت افزایش تاب آوری آبی استان افزود: ایجاد دو خط پدافندی و اضطراری با حمایت صنعت، ساخت ۱۷۰ هزار متر مکعب مخازن آب، رینگ آب شهر یزد، آبرسانی به ۵۸ روستا، پساب مجتمع سرب و روی مهدی آباد و خط سبز آبرسان از جمله این اقدامات بودند.

استاندار یزد عنوان کرد: عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریا به استان به طول ۷۳۰ کیلومتر با حضور شهید جمهور و با برآورد هزینه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان آغاز شد که مصوبه تامین منابع مالی آن پس از ۲۰ جلسه کارشناسی با حضور مقامات ارشد کشور به تصویب رسید.

وی از بهره برداری فاز اول خط دوم انتقال آب دریا به استان ظرف چند روز آینده خبر داد و افزود: با اجرای این فاز تا سقف 20 میلیون متر مکعب آب به مخزن فدک و شبکه آب استان اضافه و مابقی تعهد 100 میلیون متر مکعبی آب ظرف سه سال انجام می شود.

فاطمی با اشاره به برخی شبهات مبنی بر سرعت کم اجرای پروژه انتقال آب یزد نسبت به پروژه مشابه در استان اصفهان توضیح داد: متولی پروژه خط انتقال آب اصفهان صنایع هستند و در واقع معادل خط انتقال آب به چادرملو در چند سال قبل بوده و ارتباطی با پروژه دولتی انتقال آب خلیج فارس به یزد ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یزد، جزو سه استان برتر کشور در طرح نهضت ملی مسکن است، گفت: بیش از ۴ هزار هکتار زمین جهت سایت‌های نهضت ملی مسکن استان آماده سازی و از سوی دیگر ۹۰۰۰ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت تحویل مردم خواهد شد.

استاندار یزد با اشاره به هزینه‌های بالای پروژه‌های راهسازی و اختصاص حجم عمده مصوبات سفر رئیس جمهور به حوزه راه افزود: از مهمترین پروژه‌های این حوزه می‌توان به راه آهن اقلید یزد، جاده یزد- طبس، اردکان چوپانان، بهاباد- نایبند دربند، ورودی‌های تفت و ابرکوه، مسیر هرات-هرابرجان، آزادراه نطنز- یزد-سیرجان اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام شده جهت توسعه حوزه دانش بنیان در استان توضیح داد: حوزه دانش بنیان و علم و فناوری از مهم‌ترین مسیرهای پیشرفت و تعالی استان یزد است و در دهه‌های پیش رو جز با علم و فناوری و فرهنگ نمی‌توان یزد را به نقطه بالندگی رساند.

فاطمی در همین راستا ادامه داد: اولویت اول استان پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان است و برگزاری دیدارهای جداگانه‌ای با این شرکت‌ها به منظور حل مشکلات مختلف آنها در حوزه زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه یزد طی سه سال اخیر جزو استان‌های برتر در حوزه علم و فناوری کشور بوده است گفت: در حوزه اقتصاد دانش بنیان و قانون جهش تولید دانش بنیان یزد به عنوان استان هدف معرفی و تفاهم‌نامه ۳۰۰۰ میلیارد تومانی با معاونت علمی و فناوری منعقد شد.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اشتغال استان توضیح داد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در دولت سیزدهم تک رقمی شده و نرخ بیکاری مردان به ۳ درصد و زنان به ۲۰ درصد رسیده است.  

وی اضافه کرد: بیش از 85 درصد اشتغال استان در سال گذشته مربوط به افراد بومی بوده و بیشترین سهم اشتغال فارغ التحصیلان در تعهد اشتغال استان طی سالیان اخیر رقم خورد.

فاطمی در ادامه از یزد به عنوان استان‌ فرصت‌ها نام برد و خاطرنشان کرد: مهمترین سرمایه و فرصت یزد مردم و منابع انسانی توانمند آن بوده و یزد نماد غلبه انسان‌ها بر محدودیت‌های طبیعت است، لذا یکی از این فرصت‌ها فرصت استفاده از انرژی خورشیدی است.

وی از برنامه ریزی استان جهت تولید ۲۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۷ مگاوات برق خورشیدی تولید شده و تا پایان سال جاری ۱۵۰ مگاوات و تا سال آینده ۵۰۰ مگاوات دیگر تولید خواهد شد.

استاندار یزد با اشاره به پیشتازی استان در بهره‌وری منابع آبی در حوزه کشاورزی تصریح کرد: با همت کشاورزان یزدی و با استفاده از همین منابع آبی اندک و با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در تولید محصولات گلخانه‌ای، انار پسته، روناس و مرغ گوشتی و دام طیور جزو استان‌های برتر کشور قرار داریم.

وی در ادامه با اشاره به کاهش ۱۵ واحدی فاصله تورم استان نسبت به متوسط کشوری به ۳ واحد گفت: در پرتو برنامه‌ریزی‌های انجام شده از جمله تشکیل رصدخانه تورم و ایجاد سکوهای تنظیم بازار تورم ماهانه استان یزد در مردادماه پایین‌ترین تورم کشور بوده است

فاطمی در پاسخ به سوالی در خصوص «بزرگترین معضل استان» توضیح داد: توسعه نا متوازن و عدم برقراری عدالت بزرگ‌ترین معضل استان یزد است که متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی در شهرستان‌های برخوردار استان نیز با مشکلات متعددی مواجه هستیم .

وی در پایان با تاکید بر ضرورت اصلاح فاصله بین شهرستان‌های استان، خاطرنشان کرد: باید ادبیات رفع تبعیض‌های موجود مبتنی بر مسئله عدالت و توسعه متوازن و برنامه محور شکل گیرد تا یزد به عنوان قلب تپنده ایران همچنان با ضرب‌آهنگ بهتری بتپد.

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/NEqgn
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: