علمی، پژوهشی و فناوری

خداحافظی با حالت تهوع در وسایل نقلیه با iOS 18

سیستم عامل iOS 18 با ویژگی‌های جدید و جالب برای دسترسی آسان‌تر عرضه شد، که یکی از ویژگی‌های جذاب آن کاهش تضاد حسی برای مقابله با حالت تهوع در وسایل نقلیۀ متحرک است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : به گفتۀ اپل این ویژگی «نشانه‌های حرکت وسیلۀ نقلیه» (Vehicle Motion Cues) نام دارد و به کاهش حالت تهوع ناشی از حرکت در هنگام استفاده از آیفون یا آیپد در یک وسیلۀ نقلیۀ در حال حرکت کمک می‌کند.

اپل توضیح می‌دهد که حالت تهوع ناشی از حرکت اغلب به دلیل تضاد حسی بین آنچه می‌بینید و آنچه احساس می‌کنید ایجاد می‌شود. وب‌سایت WebMD این موضوع را با ذکر چند مثال بیشتر توضیح می‌دهد.

حالت تهوع ناشی از حرکت زمانی رخ می‌دهد که بین حس‌های شما تناقض وجود داشته باشد. فرض کنید سوار یک چرخ و فلک در شهربازی هستید که شما را به دور خود می‌چرخاند و وارونه می‌کند. چشمان شما یک چیز می‌بینند، ماهیچه‌هایتان چیز دیگری احساس می‌کنند و گوش داخلی‌تان چیز دیگری را حس می‌کند.

مغز شما نمی‌تواند تمام این سیگنال‌های مخلوط را دریافت کند. به همین دلیل است که در نهایت احساس سرگیجه و تهوع می‌کنید.

برای مثال، در یک هواپیمای در حال پرواز، احساس می‌کنید در حال حرکت هستید، امّا چشمانتان به مغز شما می‌گویند که به نظر نمی‌رسد به جایی حرکت کنید. بالعکس آن نیز صادق است. امکان دارد بعد از یک سفر دریایی طولانی در خشکی بایستید، امّا همچنان احساس کنید که در حال حرکت هستید.

بنابراین ویژگی «نشانه‌های حرکت وسیلۀ نقلیه» در iOS 18 چگونه به جلوگیری از حالت تهوع ناشی از حرکت کمک می‌کند؟ پس از فعال شدن، این ویژگی نقاط متحرکی را در لبه‌های صفحه نمایش نشان می‌دهد تا تغییرات حرکت وسیلۀ نقلیه را نشان دهد. با سوار شدن در ماشین، این ویژگی به کاهش تضاد حسی کمک می‌کند.

ویژگی «نشانه‌های حرکت وسیلۀ نقلیه» از حسگرهای داخلی آیفون و آیپد برای تشخیص زمانی که در یک ماشین هستید بهره می‌گیرد. این ویژگی می‌تواند به صورت خودکار روشن، یا در مرکز کنترل (Control Center) روشن یا خاموش شود.

https://stnews.ir/short/VWP9d
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: