دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

درددل‌ها و توصیه‌های دانشجویان نمونه؛حامی مالی نداریم/ تک‌بعدی نباشید

دانشجویان نمونه نداشتن حامی مالی از طرح‌ها و ایده‌های نوآور را مهمترین دغدغه خود عنوان می‌کنند و خواستار اعتلای جایگاه علمی کشور به کمک نخبگان و استفاده از آنها در هیات‌های علمی هستند، ضمن اینکه به دانشجویان دیگر توصیه کردند تک‌بعدی نباشند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : 

جشنواره ملی انتخاب دانشجوی نمونه هر ساله با همکاری دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشوری با هدف ایجاد انگیزه بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور برای رقابت در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی-اجتماعی، فناورانه و بین‌المللی برگزار می‌شود.

دانشجوی نمونه به فرد جامع الشرایطی گفته می‌شود که از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی-اجتماعی و فعالیت‌های بین‌المللی و فناورانه در جایگاه برتری نسبت به سایر دانشجویان باشد. برای انتخاب دانشجوی نمونه نخست دانشجویان در سطح دانشگاهی با یکدیگر به رقابت پرداخته و آن دسته از دانشجویان که برترین امتیازات را بر اساس آیین‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه به دست آورده‌اند، به عنوان برگزیدگان دانشگاهی به مرحله‌ کشوری راه پیدا کرده و به دبیرخانه مرکزی معرفی می‌شوند.

دانشجویان نمونه کشوری علاوه بر دریافت هدایا و جوایز نقدی، از مزایایی همچون معرفی به بنیاد ملی نخبگان و تحصیل در یک مقطع بالاتر بدون شرکت در آزمون ورودی آن مقطع برخوردار می‌شوند.

احراز شرط اولیه سرآمدی در سال‌های اتی برای ورود به رقابت انتخاب جشنواره دانشجوی نمونه کشوری الزامی است. بر اساس آیین‌نامه ابلاغی انتخاب دانشجوی سرآمد و اصلاحی آئین نامه و شیوه‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه در سال ۱۴۰۲، در سی و دومین دوره انتخاب دانشجوی نمونه تنها دانشجویانی می‌توانند در رقابت شرکت کنند که در مقطع مورد تقاضا حداقل یک بار به عنوان دانشجوی سرآمد انتخاب شده باشند.

دانشجویان در مقطع کارشناسی پس از طی ۴ نیم‌سال، مقطع کارشناسی ارشد پس از دو نیمسال و مقطع دکتری تخصصی پس از کسب نمره آزمون جامع، مجاز هستند در این رقابت ملی شرکت کنند.

در سی و یکمین دوره انتخاب دانشجوی نمونه، در سطح دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعداد هزار و ۱۷۶ درخواست اولیه در سامانه مربوطه ثبت و در نهایت ۹۵۳ درخواست ثبت نام قطعی شد که از این تعداد ۶۶ نفر به مرحله کشوری راه یافتند. در مرحله کشوری و پس از داوری مجدد ۱۹ نفر به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب و معرفی شدند.

منتخبان سی و یکمین دوره انتخاب دانشجوی نمونه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ۱۱ نفر هستند، این افراد از میان ۸۸۳ شرکت‌کننده اولیه به عنوان برگزیدگان نهایی جشنواره دانشجوی نمونه کشوری در سال ۱۴۰۲ انتخاب شده‌اند.

همچنین در طول سی دوره انتخاب دانشجوی نمونه در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قریب هزار دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده‌اند و در حال حاضر بیشتر این منتخبان در مراکز علمی و تحقیقاتی کشور مشغول فعالیت هستند.

https://stnews.ir/short/NEMx2
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: