دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

دوره آموزشی ترویجی داشت سیب‌زمینی با تأكید بر سفیدك دروغی برگزار شد

دوره آموزشی ترویجی داشت سیب‌زمینی با تأکید بر سفیدک دروغی توسط عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استان اردبیل در مزرعه الگویی سیب‌زمینی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اردبیل: کارگاه آموزشی - ترویجی داشت سیب‌زمینی با تأکید بر سفیدک دروغی شنبه 31 تیر توسط داود حسن پناه عضو هیأت علمی بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات استان اردبیل برگزار شد.

 در این دوره آموزشی، پژوهشگر مروج ارشد سیب‌زمینی مرکز گفت: با توجه به اپیدمی بیماری سفیدک دروغی در دشت اردبیل در سال زراعی گذشته، لازم است کشاورزان مزارع خود را به صورت روزانه پایش کنند.

 وی در خصوص کنترل بیماری سفیدک دروغی سیب‌زمینی با بیان اینکه برای کنترل این عامل بیماری در سیب‌زمینی راهکار کنترل شیمیایی مؤثر نخواهد بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کاربرد روش تلفیقی در مبارزه توصیه می‌شود. حسن پناه رعایت اصول زراعی، نحوه آبیاری، استفاده از ارقام مقاوم و رعایت بهداشت مزرعه در کنترل بیماری سفیدک دروغی مؤثر برشمرد.

 عضو هیأت علمی بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات استان اردبیل افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همچون سال‌های گذشته کشاورزان سیب‌زمینی‌کار برای جلوگیری از اتلاف زمین و آبیاری آسان و با کمترین میزان مصرف آب، از روش آبیاری با نوار تیپ استفاده کنند.

 گفتنی است در سال زراعی گذشته محصول سیب‌زمینی در سطح ۱۹ هزار از اراضی کشاورزی استان کشت شده بود که از این اراضی ۷۷۰ هزار تن محصول برداشت شد. از این میزان محصول، ۲۰۰ هزار تن نیاز داخلی استان بوده و حدود ۲۵۰ هزار تن آن نیز خوراک کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی است و مابقی محصول نیز به صورت مازاد بر نیاز استان به استان‌های دیگر و خارج از کشور صادر می‌شود.

 

https://stnews.ir/short/46KXo
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: