علمی، پژوهشی و فناوری

رونمایی از ۲ ربات انسان‌نمای جدید در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی شانگهای

نخستین ربات انسان‌نمای همه‌منظوره با توانایی تحرک چندوجهی و یک ربات انسان‌نمای احساسی ویژه ارائه خدمات مراقبتی به سالمندان در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی شانگهای رونمایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : نخستین ربات انسان‌نمای همه‌منظوره چین دارای یک تنه زیست‌الکتریک با توانایی کنترل حرکت انسانی است که از تحرک چند وجهی، ادراک، تعامل و مهارت پشتیبانی می‌کند.

این ربات انسان‌نمای همه‌منظوره که کینگلانگ (Qinglong) نام دارد ۱۸۰ سانتی متر قد دارد و پس از دریافت دستور‌های صوتی کار‌های نظافتی انجام می‌دهد و به تازگی در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی ۲۰۲۴ در شانگهای رونمایی شد.

کینگلانگ که توسط «مرکز نوآوری رباتیک انسان‌نما» در شانگهای ساخته شده است، دارای کنترل حرکتی انسان‌مانند است و می‌تواند با حفظ تعادل در سطوح شیبدار راه برود.

ژو بین (Xu Bin)، مدیر کل مرکز نوآوری رباتیک انسان نما در چین گفت: «کل اطلاعات مربوط به فناوری ربات‌های انسان‌نما از جمله فناوری‌های مغز، مخچه و اندام‌ها، به عنوان منبع باز در اختیار عموم قرار دارد.»

این ربات دارای آزادی عمل ۴۳ درجه‌ای است و می‌تواند سریع راه برود و از موانع کوتاه بپرد. سرمایه ثبت‌شده برای طراحی این ربا یک میلیارد دلار یوآن گزارش شده است.


ربات انسان نمای دیگری که در کنفرانس هوش مصنوعی شانگهای رونمایی شد، گوانگژو ۱ (Guanghua No ۱) نام دارد و نوعی ربات احساسی است که برای ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی به سالمندان طراحی شده است و حتی حالات چهره انسان را نیز تقلید می‌کند.

گوانگژو ۱۶۵ سانتی‌متر قد و ۶۲ کیلوگرم وزن دارد و از ۴۵ مفصل هوشمند برخوردار است و تیم تحقیقاتی دانشگاه فودان (Fudan) چین آن را ساخته است.

کنفرانس جهانی هوش مصنوعی با هدف ایجاد همکاری بین‌المللی و بستر‌های تبادل، فراگیر بودن و مشارکت برابر برای پیشبرد حکمرانی جهانی هوش مصنوعی برگزار می‌شود.

https://stnews.ir/short/Vm8nk
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: