علمی، پژوهشی و فناوری

رونمایی دانشمندان از یک ربات انسان نمای احساسی

پژوهشگران دانشگاه فودان کنفرانس جهانی هوش مصنوعی ۲۰۲۴ از یک ربات انسان نمای احساسی رونمایی کردند که می‌تواند خدمات مراقبت از سالمندان و دیگر مراقبت‌های بهداشتی را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : ربات انسان نمای محققان دانشگاه فودان در شانگهای به نام گوانگ هوا دارای ۱۶۵ سانتی‌متر قد و ۶۲ کیلوگرم وزن است و در آن از ۴۵ مفصل هوشمند استفاده شده که می‌تواند حرکات روان ربات را فراهم کند. همچنین این نخستین ربات در نوع خود است که می‌تواند حالات مختلف چهره را تقلید کند.

در بین ۱۸ ربات انسان نمای معرفی شده در کنفرانس امسال، این تنها ربات انسان نمای ساخته شده توسط دانشگاه فودان بوده است که از نظر احساسی پیچیده، انعطاف پذیر و پاسخگو بود. در این ربات از یک مغز مولد استفاده شده که به ربات اجازه می‌دهد تا بتواند به درستی دستان خود را حرکت داده یا در حالت ایستاده و متعادل بماند. برای کنترل ۴ احساس در این ربات از قبیل شادی، خشم، غم و لذت ابزارهایی در صورت این ربات قرار گرفته است. هدف از تولید این ربات توسط سازندگان پاسخگویی به نیازهای جمعیت سالخورده چین در سال‌های آینده بوده است.

معاون آکادمی مهندسی و فناوری دانشگاه فودان به نام ژونگ شو در این مورد گفته است: تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد مراقبت از سالمندان و انجام خدمات بهداشتی برای افراد یکی از کاربردهای مهم ربات‌های انسان نما در آینده خواهد بود. در آینده نیاز به ایجاد یک همدم سلامت خواهد بود که بتواند مراقبت‌های شخصی و همدلانه را برای سالمندان فراهم کند. هدف اصلی در ساخت این ربات نیز رفع نیازهای عاطفی در سالمندان بوده است. در مورد این ربات انسان نما نیز از مغز و مکانیزم پاداش دوپامین الهام گرفته شده تا بتواند از الگوریتم‌های انگیزشی هماهنگ چند سطحی استفاده کند و در نهایت ادراکات و رفتارهایی مشابه انسان ایجاد کند.

https://stnews.ir/short/V5a2g
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: