واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

ساختار ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر می‌کند

معاون علمی رئیس‌جمهور از ارتقای سیستم ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در بخشی از رویداد برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان، گفت: آنچه در این مدت در معاونت دنبال کردیم عدالت دسترسی به منابع و حمایت‌ها، فراخوان‌ها و آن‌چه در معاونت علمی اتفاق می‌افتد برای همه کشورها نیز اتفاق می‌افتد‌.

وی افزود: سامانه‌های متعدد در معاونت داشتیم که داده‌های یکپارچه متمرکز مشخص نبود. یک سالی است زحمت ویژه شبانه‌روزی و اینک معاونت یک سامانه یکپارچه داشته باشد که عادلانه به همه شرکت‌های دانش‌بنیان همه خدمات را ارائه دهد.دهقانی عنوان کرد: آدرس این سامانه، نویان دات آی آر آن است که شمارشگر معکوسی برای رونمایی گذاشته و یک اپلیکیشن موبایل هم خواهد داشت.وی افزود: حدود ۱۲۰ خدمت معاونت به شرکت‌ها در قالب میکروسرویس در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت.

دهقانی عنوان کرد: تمام فراخوانها، نمایشگاه‌ها، رویدادها به صورت اعلان برای شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به حوزه ارسال خواهد شد که بتوانند مسیر کار خود را در معاونت علمی پیگیری کنند.

وی افزود: امیدوارم در ۱۴ روز آینده این سامانه ابزار گسترش عدالت برای بهره‌مندی دانش بنیانها از حمایت معاونت علمی باشد. این اقدام یک گام خوب در مسیر شفافیت و سرعت و کیفیت دادن به خدمات و همینطور منابع است.دهقانی در ادامه عنوان کرد: خبر دیگر این که یک کار ناتمام در بحث ارزیابی و شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داریم. ما ساختار را عوض کردیم با سه شاخص فناوری، گردش مالی و اشتغال تخصصی. اما ارتقای نظام ارزیابی مانده است.

 وی افزود: در حال حاضر کارگزارانی هستند که برای ارزیابی شرکت‌ها می‌روند. به این نظام انتقاداتی وارد است مثل تخصص نداشتن کارگزار یا تضاد منافع در موضوع ارزیابی یا سوء استفاده.دهقانی اظهار کرد: ارتقای این نظام با مطالعه یک ساله جهانی و بررسی مدل‌های جهانی ارتقا پیداخواهد کردطبق زمان‌بندی باید دوماه آینده اجرا شودو شرکت‌های نوپا توسط کارگزاران به این شکل ارزیابی می‌شوند.

وی عنوان کرد: در هر حوزه داوران خوش نام معرفی شده و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا ۳ تا ۵ داور که عدد فرد است را خود انتخاب می‌کنند. داروران ارزیابی کرده و بعد امتیاز می‌دهند که از یک امتیاز بالاتر دانش‌بنیان میشود و بعدها نیز مشخص است که این شرکت تایید شده توسط چه اشخاصی است. این کمک می‌کند که انتخاب داور آزادانه‌تر باشد.

دهقانی افزود: پس سیستم ارزیابی شرکت‌های نو پا به این شکل است و هر شخص با گذراندن آزمون‌ها ارزیابی شده و انحصار ارزیابی از اشخاص برداشته می‌شود.وی عنوان کرد: کماکان شرکتی که برای نوآور شدن اقدام می‌کند کارگزار رسمی را خود مشخص می‌کند تا تعارض منافع و نداشتن تخصص کمتر پیش بیاید. این مسیر طراحی شده و در دوماه اینده اجرایی میشود.دهقانی عنوان کرد: پایان دولت سیزدهم هستیم از شهید جمهور یاد میکنم که در این سه سال دلسوزانه حوزه دانش‌بنیان را چه در بازار داخل و خارج و حمایت مورد توجه قرار داد.وی در ارتباط با معاونت علمی در دولت چهاردهم گفت: یقین دارم معاون علمی بعد کاملا علاقمنداست که این مسیر را توسعه بدهد و گام بلندتر بردارد..

ویژگی‌هایی که معاون علمی چهاردهم باید داشته باشد

دهقانی افزود: امیدوارم معاون علمی بعدی ۴ ویژگی شاخص داشته باشد. اول جوان باشد و ارتباط با نسلی که عموما جوان و در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هستند.وی عنوان کرد: باید معاون علمی شخصیتی غیرسیاسی باشد. در این سال‌ها همه شرکت‌ها و مجموعه‌ها به عنوان موتورهای محرک اقتصاد دانش‌بنیان کشور حرکت کردند.دهقانی افزود: با توجه به ارتباط با دانشگاه خوب است که معاون علمی حداقل درجه دانشیاری استادتمامی باشد که بتواند توسعه بدهد.وی خاطرنشان کرد: معاون علمی حتما در زیست‌بوم فناوری کشور تجربه داشته باشد و با ادبیات زیست‌بوم آشنایی داشته باشد.

https://stnews.ir/short/4XlxB
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: