دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

ساخت باتری‌های اسید-سرب از سبک‌ترین ماده دنیا توسط محققان کشور

پژوهشگران یکی از استارت‌آپ‌های فعال در زمینه انرژی موفق به ساخت باتری‌های اسید-سرب از سبک‌ترین ماده دنیا شده‌اند؛ محصولی که می‌تواند جایگزین باتری‌های نیکل کادمیوم و نیکل متال هیدرید شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : آرش قاضی‌تبار، عضوهیئت علمی پژوهشگاه رنگ، مدیر اجرایی و فنی اسید_سرب گفت: این استارت‌آپ از دل آزمایشگاه گرافن و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیرون آمده است و اکنون روی باتری‌های ابر اسید- سرب کار می‌کند.

وی درباره اهمیت تولید این باتری‌ها اظهارکرد: باتری‌های اسید-سرب به عنوان پرکاربردترین و قدیمی‌ترین باتری‌های صنعتی در صنایع مختلف از جمله برق، نفت و گاز و صنایع دفاعی همواره با چالش کاهش طول عمر و ظرفیت پایین روبرو هستند که این امر در بلند مدت، منجر به افزایش هزینه‌های بهره برداری جهت تعویض باتری می‌شود از اینرو نیاز به بهبود کارایی باتری با مواد سبک و کارآمد هستیم.

وی افزود: در حال حاضر پژوهشگران این مجموعه توانسته‌اند با استفاده از ماده آِئروژل گرافنی (هواژل) که سبک‌ترین ماده دنیا شناخته می‌شود، طول عمر این باتری‌ها را دو تا سه برابر و ظرفیت آنها را تا ۲۵ درصد افزایش دهند.

وی اضافه کرد: هرچند قیمت این باتری‌ها فقط ۲۰ درصد نسبت به نمونه‌های معمولی افزایش یافته است، اما ۱۰ برابر کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی است و برای فروشنده و خریدار سود به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: این باتری در زیرساخت‎‌ها، توربین‌‏های بادی، سیستم‌های سولار و مخابرات به عنوان باتری UPS قابل استفاده است به همین دلیل در ظرفیت‎‌های مختلف ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۲۰ آمپر ساعت و به صورت ۲ ولت و ۱۲ ولت تولید می‎‌شود.

به گفته وی، امسال با حمایت یک شرکت خصوصی باتری اسید-سرب ۲۰۰ آمپرساعت تولید خواهیم و طی سه سال آینده نیز میزان تولیدمان را به پنجاه درصد ظرفیت بازار خواهیم رساند.

این پژوهشگر به مزایای این باتری اشاره کرد و گفت: علاوه بر افزایش ظرفیت و طول عمر، یک سری گزینه نیز به این باتری اضافه شده است. به عنوان مثال در سیستم‌های کویری که مدام در طول روز هوا سرد و گرم می‌شود، تحمل گرمایی بیشتری پیدا کرده است. این باتری‌ها می‌توانند جایگزین باتری‌های نیکل کادمیوم و نیکل متال هیدرید شوند.

قاضی‌تبار گفت: اکنون تنها یک شرکت ژاپنی با همکاری یک شرکت استرالیایی انحصار تولید این باتری در دنیا را دارند. شرکت ژاپنی برای تولید این باتری از فناوری هایتک استفاده کرده است که قیمت باتری را ۲۰۰ برابر افزایش می‌دهد، اما اکنون ما توانسته ایم با فناوری بومی این باتری را بسازیم و برای زیرساخت هایمان استفاده کنیم. همچنین ژاپنی‌ها تنها روی قطب منفی این باتری کار کرده‌اند، اما این مجموعه به روی هر دو قطب (مثبت و منفی) کار کرده است.

وی به مشکلات تولید این محصول اشاره کرد و گفت: این مجموعه برای تولید این محصول نیاز به حمایت‌های دولت مخصوصا در بحث اعتبار مالیاتی دارد تا بتواند فرایند اجرای کار و تجاری سازی محصول را با خرید یا ساخت تجهیزات بزرگترسریعتر پیش ببرد.

https://stnews.ir/short/Nj3Jj
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: