واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

توسط محققان شرکت دانش‌بنیان دنیای هوشمند آوا ؛

ساخت دستگاه ترمودینامیک المپیاد جهانی فیزیک/با استقبال بی‌سابقه کشورها 80 دستگاه خریداری شد

دستگاه ترمودینامیک المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ با نام «ترمو دینامیک AVA_T403 » با دقت یک صدم درجه سانتی گراد توسط محققان شرکت دانش‌بنیان دنیای هوشمند آوا طراحی و ساخته شد؛ استفاده از این دستگاه در آزمون ترمودینامیک به قدری رضایت بخش بود که ۵ کشور به تعداد شرکت کنندگان خودشان این دستگاه را تهیه نمودند و در مجموع با استقبال بی‌سابقه کشورها 80 دستگاه خریداری شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان: علیرضا نوروز شاد طراح سوال المپیاد جهانی فیزیک 2024 در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری؛ گفت: در این دوره المپیاد جهانی که برای دومین بار در ایران و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد؛ تمام تلاش این بود تا المپیاد در بالاترین سطح علمی و استاندارهای بین‌المللی برگزار گردد؛ در بحث آزمون‌ نیازمند دستگاهی تخصصی بودیم و مسائل جدیدی در آن باید مطرح گردد؛ از جمله دقت بالا و سرعت بالایی که نیاز داشتیم.

وی افزود: از طرفی از بین شرکت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور نیازمند واگذاری کار به شرکتی بودیم که از دانش بالا و توانایی لازم برای ساخت یک چنین دستگاهی برخوردار باشد؛ و نکته مهم دیگر اینکه شرکت ویژگی‌هایی خاصی بویژه از منظر اطمینان را داشته باشد؛ و البته با رعایت همه اینها محرمانه بودن اصل موضوع که المپیاد جهانی فیزیک است؛ ساخت دستگاه را پیگیری کردیم. موضوع دوم هم این بود که شرکت در یک زمان مشخص بتواند طراحی و ساخت دستگاه و ارائه نمونه اولیه را محقق سازد و فرصت لازم برای تست را داشته باشیم و توصیه‌های علمی و ارتقا و بروز بودن دستگاه را هم در زمان خودش بدرستی انجام شود. 

نوروز شاد تصریح کرد: ما در شرکت‌های دانش بنیان که جستجو کردیم به شرکت دانش بنیان دنیای هوشمند آوا رسیدیم این شرکت علاوه بر اینکه درخواست‌های ما را توانست برآورده نماید حتی درخواست‌های فراتر از انتظار ما را هم پوشش دادند. 

مهدی شیدایی مدیر عامل شرکت دنیای هوشمند آوا سازنده دستگاه ترمو دینامیک AVA_T403؛ در ادامه و در گفتگو با خبرنگار علمی و فناوری؛ گفت: شرکت دانش‌بنیان خراسان رضوی در شهرستان گناباد مستقر است. 

شیدایی افزود: دستگاه ترمو دینامیک AVA_T403  که برای المپیاد جهانی 2024 طراحی و ساختیم؛ در موضوع ترمودینامیک سنجش دما روی قطعات فلزی مس می‌باشد. 

این محقق در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به آزمایشگاه‌هایی که در سرتاسر دنیا هستند و برای تست‌های آزمایشگاهی ترمودینامیکی که دارند معمولا دستگاهی با این دقت در آنها نیست و بویژه در حوزه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و دانشگاهی با این دقت دستگاهی تا بحال ساخته نشده است.

مدیر عامل شرکت دنیای هوشمند آوا تصریح کرد: با توجه به نوع سوالی که برای آزمون پذیرش شد که یک سوال ترمودینامیکی بود نمونه دستگاه را ساختیم و توسط کمیته علمی المپیاد مورد تایید قرار گرفت و با تکمیل و شاخ و برگ دادن و  به روز کردن به جایی رسیدیم که امروز باعث افتخار است.  

شیدایی قابلیت منحصر بفرد این دستگاه را دقت خیلی بالا در حد یک صدم درجه سانتی گراد؛ عنوان کرد و افزود:  از نظر قابلیت‌های این دستگاه بغیر از مسائلی که در آزمون المپیاد جهانی فیزبک 2024 مطرح شد؛ دستگاه ترمو دینامیک AVA_T403   قابلیت این را دارد که 15 مدل سوال ترمودینامیکی با استفاده از آن طرح شود. 

شیدایی دیگر قابلیت‌های این دستگاه را در ارتباط با کابرد آن را در آزمایشگاه‌ها برای سنجش فلزی؛ عنوان کرد. 

مدیر عامل شرکت دنیای هوشمند آوا با تصریح اینکه قبل از این سه دستگاه دیگر توسط این شرکت ساخته شدکه براساس اینترنت اشیا بودند و به همراه نرم افزار، گفت اما به دلایلی که زیرساخت‌های شبکه نیاز داشت این دستگاه آموزشی (ست‌آپی) که برای آزمون انتخاب شد؛ مورد استفاده قرار گرفت. 

شیدایی در مورد وجود نمونه مشابه این دستگاه، خاطرنشان کرد: تا بحال در هیچ جای دنیا ساختاری که مثل این دستگاه باشد اصلا نبوده و اولین بار است در المپیادهای جهانی چنین دستگاهی با این دقت بالا ساخته شده است. 

وی گفت: ما این دستگاه را بدون هیچ نمونه مشابه‌ای ساختیم و  برای ساخت دستگاه هیچ اطلاعی در مورد اینکه نمونه‌ای مشابه هست یا نه؛ وجود نداشت و کاملا با دانش و ظرفیت علمی شرکت با تیمی که برای این مهم تشکیل دادیم؛ این دستگاه ساخته شد. 

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در مورد رضایت استفاده از این دستگاه در آزمون المپیاد جهانی فیزیک 2024؛ اظهار کرد: در تمام المپیادها وقتی که شرکت کننده‌ها در آزمون شرکت کرده و مسابقات تمام می‌شود سرپرستان تیم‌ها اقدام به تهیه دستگاههای مورد استفاده در آزمون و رقابت می‌کنند؛ یعنی معمولا برای اینکه یک نمونه برای آزمایشگاه خودشان تهیه کنند یک دستگاه آموزشی(ست‌آپ) تهیه می‌کنند. 

شیدایی اعلام کرد: اینجا در المپیاد جهانی فیزیک 2024؛ چیزی که مارا غافلگیر کرد این بود که کشورها به تعداد شرکت کننده‌هایی که داشتند که 5 نفر بود؛ 5 دستگاه از دستگاه‌های آموزشی را تهیه کردند. 

وی گفت: 5 کشور به تعداد شرکت‌کننده خودشان این دستگاه آموزشی را سفارش خرید و تهیه کردند؛ در مجموع نیز در این المپیاد با استقبال بی‌نظیری که کشورها از این دستگاه کردند و تابه حال در المپیادها سابقه نداشته؛ تعداد 80 دستگاه ترمو دینامیک AVA_T403   سفارش و خریداری شد. 

 مدیر عامل شرکت دنیای هوشمند آوا سازنده دستگاه ترمو دینامیک AVA_T403؛ به تجاری‌سازی این دستگاه اشاره کرد و گفت: در گام اول تعداد 300 دستگاه تولید شده است. 

وی در خصوص قیمت دستگاه هم؛ گفت: قیمت 250 یورو که با دستگاه آموزشی دوم با قیمت 500 یورو به فروش می‌رسد.

 

ساخت دستگاه ترمودینامیک المپیاد جهانی فیزیک/با استقبال بی‌سابقه کشورها 80 دستگاه خریداری شد
https://stnews.ir/short/VMlkv
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: