پزشکی و سلامت

سونا می‌تواند به کاهش وزن در زنان یائسه کمک کند؟

یک سونای 30 دقیقه‌ای یا حمام آب گرم روزانه ممکن است به زنان در یک سن خاص کمک کند تا از افزایش وزن ناخواسته جلوگیری کنند. این نکته امیدوارکننده از مطالعه‌ای روی موش‌ها به دست آمده است که پتانسیل درمان‌های حرارتی را در زنان یائسه نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : محققان دریافتند موش‌های ماده مسن‌تر که تحت یک درمان حرارتی نیم ساعته کل بدن قرار گرفتند، وزن کمتری اضافه کردند و از انسولین که به کنترل قند خون کمک می‌کند، بهتر استفاده کردند. با این حال، قبل از اینکه یک جلسه حمام یا سونا را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، به خاطر داشته باشید که نتایج تحقیقات حیوانی همیشه در انسان‌ها تایید نمی‌شود.

نظرات متخصصان

دکتر Soonkyu Chung، سرپرست تیم تحقیق و استادیار تغذیه در دانشگاه ماساچوست Amherst، می‌گوید: “مطالعه ما نشان می‌دهد که گرما درمانی کل بدن می‌تواند به عنوان یک راه حل موثر و غیرتهاجمی برای مدیریت افزایش وزن و مقاومت به انسولین مرتبط با یائسگی عمل کند.” او اشاره کرد که گرما درمانی می‌تواند یک گزینه عملی برای زنان یائسه باشد که بزرگ شدن دور کمر آنها را در معرض خطر بیماری‌های متابولیک ناشی از تغییرات هورمونی قرار می‌دهد.

رونگ فان، کاندیدای دکترا و محقق این مطالعه، اضافه می‌کند: “این روش می‌تواند به راحتی از طریق جلسات منظم در سونا، حمام‌های گرم یا با استفاده از پوشش‌های حرارتی تخصصی در شیوه‌های معمول مراقبت‌های بهداشتی ادغام شود.”

روش تحقیق

برای این مطالعه، محققان تخمدان‌های موش‌های ماده مسن‌تر را برداشتند تا شرایط پس از یائسگی را شبیه‌سازی کنند. موش‌ها با یک رژیم غذایی غربی که 45 درصد کالری آن از چربی بود، تغذیه شدند. به مدت 12 هفته، یک گروه 30 دقیقه در روز را در یک محفظه حرارتی با دمای 104 درجه فارنهایت گذراندند، در حالی که گروه دیگر هیچ درمان حرارتی دریافت نکردند.

موش‌هایی که درمان حرارتی دریافت کردند، به طور قابل توجهی سطوح پایین‌تری از آنزیم لاکتات دهیدروژناز، مرتبط با آسیب بافتی مرتبط با افزایش سن، داشتند. این درمان همچنین به جبران افزایش وزن ناشی از رژیم غذایی پرچرب کمک کرد. در مقایسه با موش‌های دیگر، گروه گرمادرمانی تجمع چربی کمتری در نواحی کلیدی مانند کبد و چربی قهوه‌ای داشتند که به بدن در سوزاندن انرژی کمک می‌کند. افراد با افزایش سن چربی قهوه‌ای را از دست می‌دهند که این امر باعث کند شدن متابولیسم می‌شود.

محققان دریافتند که گرما باعث ایجاد چندین فرآیند می‌شود که به بدن در سوزاندن چربی و استفاده موثرتر از انرژی کمک می‌کند. یک بازیکن کلیدی در این فرآیند پروتئینی به نام TRPV1 است که با فعال شدن توسط گرما، چرخه کلسیم بیهوده را آغاز می‌کند. این فرآیند باعث افزایش میزان انرژی سوزانده شده توسط بدن می‌شود و همچنین چربی سوزی، کاهش تجمع چربی در کبد و بهبود حساسیت به انسولین را تحریک می‌کند.

توصیه‌های پایانی

فن که یافته‌ها را در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا در شیکاگو ارائه کرد، گفت: “این مجموعه رویدادها نشان می‌دهد که استفاده منظم از گرما می‌تواند رویدادهای کالری‌سوزی و کاهش چربی را تقلید کند.” او اضافه کرد: “گرما درمانی می‌تواند به ویژه برای افرادی که فعالیت‌های بدنی را چالش‌برانگیز می‌دانند، مفید باشد و راهی آرامش‌بخش برای بهبود سلامت متابولیک باشد.”

محققان تاکید کردند که مطالعات بیشتری برای تایید ایمنی و اثربخشی قرار گرفتن در معرض گرما برای سلامتی، همچنین مدت زمان و شدت بهینه درمان مورد نیاز است.

https://stnews.ir/short/Vbp0P
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: