علمی، پژوهشی و فناوری

سگ‌های رباتیک راهنمای نابینایان می‌شوند/ سرعت واکنش زیر یک ثانیه

دانشمندان چینی سگ‌های رباتیکی ساختند که می‌توانند با درک صدای افراد نابینا در حد چند صدم ثانیه واکنش نشان دهند و به آنها در انجام کارهایشان کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : تیمی از محققان در چین سگ رباتیکی ساخته‌اند که هدف آن کمک به افراد کم‌بینا در جهت‌یابی است و می‌تواند با سرعت ۳ متر بر ثانیه راه برود.

این سگ رباتیک شش‌پا که توسط دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شانگهای ساخته شده است، از دوربین‌ها و حسگر‌ها برای عملکرد و شناسایی علائم ترافیکی استفاده می‌کند.

میزان دقت تشخیص صدای ربات در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد است و زمان پاسخگویی آن کمتر از یک ثانیه است و بنابراین به سرعت و بادقت به دستورالعمل‌های صوتی افراد کم‌بینا یا نابینا واکنش نشان می‌دهد.

به گفته محققان، این ربات از طریق ارتباط هوشمندانۀ دو طرفه می‌تواند به طور همزمان دستورات صوتی بدهد و در لحظه درباره محیط اطراف و راه رفتن خود بازخورد بدهد.

سگ‌های رباتیک راهنما در چین با هدف کمک به ۲۰ میلیون فرد نابینا در این کشور ساخته شده‌اند، ضمن آنکه مقرون به صرفه هستند و دسترسی به آنها آسان‌تر است.


پروفسور گائو فنگ، سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه توضیح داد که تولید انبوه سگ‌های راهنمای ربات می‌تواند هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و آنها را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که به آنها نیاز دارند مقرون به صرفه کند.

سگ‌های راهنمای واقعی گران هستند و هزینه آموزش آنها در حدود ۵۰ هزار دلار است و به دو تا سه سال آموزش نیاز دارند. علاوه بر این فقط نیمی از این سگ‌های واقعی پس از آموزش موفق می‌شوند به افراد کم‌بینا خدمت کنند.

https://stnews.ir/short/V5aDg
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: