علمی، پژوهشی و فناوری

شکایت از اپل به اتهام پرداخت دستمزد ناعادلانه به خانم‌ها

گروهی از کارمندان زن اپل به دلیل نابرابری در پرداخت حقوق و مزایا علیه این شرکت شکایتی را مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، اپل از سوی گروهی از کارمندان خود متهم شده است که به بیش از ۱۲ هزار کارمند زن در کالیفرنیا حقوقی کمتر از مردان با جایگاه شغلی هم‌تراز پرداخت میکند.

به گزارش رویترز، دو نفر از کارمندان زن اپل که بیش از ۱۰ سال سابقه داشته‌اند، شکایتی را به دادگاه مطرح و ادعا کرده‌اند که شرکت به‌طور سیستماتیک حقوق کمتری را برای خانم‌ها در بخش‌های مهندسی، بازاریابی و AppleCare در نظر می‌گیرد.

در شکایت علیه اپل گفته شده است این شرکت، پایه‌ی حقوق کارکنان را بر اساس حقوقی که در شغل‌ قبلی داشته‌اند یا «مبلغ مورد انتظارشان» تعیین می‌کند که این امر منجربه پرداخت نرخ‌های پایین‌تری به زنان می‌شود. علاوه‌بر این، سیستم ارزیابی عملکرد اپل که برای تعیین افزایش حقوق و پاداش‌ها به‌کار می‌رود، علیه کارمندان زن عمل می‌کند.

شاکیان ادعا می‌کنند که اپل افرادی را که به‌عنوان «نیروهای با استعداد» شناسایی کرده باشد، با پرداخت حقوق بیشتر تشویق می‌کند، اما این عنوان عمدتاً به مردان اعطا می‌شود.

خالق آیفون در بیانیه‌ای می‌گوید: «از سال ۲۰۱۷، اپل توانسته است عدالت جنسیتی را در پرداخت دستمزدها برقرار کند و هر سال با کارشناس مستقلی همکاری می‌کنیم تا دستمزد هریک از اعضای تیم‌ها را بررسی کند و در صورت نیاز اصلاحاتی انجام دهد تا مطمئن شود که برابری وجود دارد.»

ایو سروانتز، وکیل شاکیان گفت که روش‌های اپل منجربه ادامه و گسترش شکاف جنسیتی موجود شده است. او گفت: «در این وضعیت شانسی برای برنده‌شدن کارکنان زن اپل وجود نخواهد داشت.»

دعوای قضائی مطرح شده، اپل را به نقض قانون ایالت کالیفرنیا مبنی‌بر «پرهیز از تبعیض جنسیتی در پرداخت حقوق کارکنان و رفتارهای نادرست و غیر تجاری در محیط کار» متهم می‌کند. علاوه‌بر بحث دستمزد، مواردی نیز راجع‌به برخورد نامناسب شرکت در مواجهه با آزارهای جنسی مردان نیز مطرح شده است.

https://stnews.ir/short/NKxA4
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: