واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

عایق‌های نانوی ایرانی برای محافظت ساختمان از آتش

متخصصان داخلی موفق به ساخت عایق‌هایی با فناوری نانوی ایرانی شده‌اند که ساختمان را از آتش حفظ و از ورود صوت و حرارت به داخل جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : در بحث تأسیسات ساختمان‌سازی، عایق و بخش‌های ساپورت‌گذاری سیستم‌های تأسیساتی بسیار اهمیت دارد. سیستم‌های سنتی برای بخش عایق عموما دارای کیفیت بالایی نیستند و تنها در حد 40 تا 50 درصد می‌توانند انرژی را ذخیره کنند. در نتیجه هدررفت انرژی زیاد می‌شد. 

بر این اساس متخصصان داخلی در یک شرکت صنعتی، موفق شده‌اند با فناوری نانو عایق‌های الاستومری بسازند که افزودن نانوذرات باعث ریزتر شدن سلول‌های این محصولات و کاهش ضریب انتقال حرارت هدایتی شده و در واقع عایق بسیار مناسبی برای پیشگیری از اتلاف انرژی است. از طرفی مواد نانوی به کار رفته در این عایق باعث عملکرد مقاومت در برابر آتش و خواص مکانیکی، همچنین عملکرد بالای عایق در برابر صوت می‌شود.

محمد هاشمی مدیرعامل این مجموعه در ارتباط با فعالیت این شرکت می‌گوید: «سال 1385 تأسیس شد و امروز محصولات متعددی را در سطح بین‌المللی با کیفیت یک جهانی، تولید می‌کنیم که از جمله آن عایق‌های الاستومری(از یخ‌زدگی لوله‌های آب سرد جلوگیری می‌کند) برپایه نانو کامپوزیت‌های الاستومر، سیستم ساپورتینگ تأسیسات (وظیفه اصلی ساپورت تاسیسات تحمل وزن المان‌هایی است که روی سازه باید سوار باشند) و محصولات لرزه گیر صفر تاصد توسط همین مجموعه تولید می‌شود. 

این شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز شعبه دارد و حدود 200 نفر در این مجموعه مشغول هستند.تغییر در فرمولاسیون، سخت و هزینه‌بر است. ما این موارد را پشت سر گذاشتیم و این امر باعث شده محصولات ما دارای خواص با کیفیت جهانی شوند.»

ساناز سپهوند، مدیر تولید این مجموعه صنعتی در ارتباط با فرمولاسیون این عایق‌ها می‌گوید: «عایق‌های الاستومری تولیدی ما، محصول نوین هستند که قبل از تولید ما وارد می‌شد. در حال حاضر فرمولاسیون این محصول توسط متخصصان داخلی در شرکت ما کاملا بومی‌سازی شده و در واقع فرمولاسیون کاملا ایرانی را استفاده می‌کنیم که صفر تا صد کار تولید این محصول توسط همین مجموعه ساخته می‌شود.

افزودن نانوذرات باعث شده سلولهای این محصولات ریزتر شود و ضریب انتقال حرارت هدایتی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و در واقع عایق بهتری برای پیشگیری از اتلاف انرژی است.»

نیما طارمی، مدیر کارخانه نیز در ارتباط با جزئیات این عایق‌ها می‌گوید: «یکی از محصولات ما عایق‌های حرارتی،برودتی و صوتی هستند در زمینه نانو، سه الی چهار ماده بر پایه نو در این محصول استفاده میکنیم. در ساختمان‌سازی تمام این نانوموادها با بهبود خواص عملکردی در حال جابازکردن در موادهای همپایه خود هستند.

در مورد عایق‌های الاستومری از سه الی چهار ماده نانو استفاده می‌کنیم که در زمنیه عملکرد مقاومت در برابر آتش، خواص مکانیکی و خواص صوت و ریزساختاری از این مواد استفاده میکنیم.»

 

https://stnews.ir/short/N30la
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: