دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

كشت گیاهان دارویی با هدف ایجاد ارزش‌افزوده افزایش می یابد

رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل گفت: سطح زیر كشت گیاهان دارویی با هدف ایجاد ارزش‌افزوده در استان اردبیل افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری : کمال شهبازی رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری اظهار کرد: با بیان اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان در حال افزایش است و سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان از 850 هکتار در سال 1400 به یک هزار و ۲۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است که سالانه ۷۵۵ تن محصولات متنوع از ارقام گیاهان دارویی تولید و فراوری شده و راهی بازار مصرف می‌شود.

 وی اصلاح سیستم اسانس گیری و توسعه واحدهای صنعتی حلقه اصلی در زنجیره تولید و توسعه گیاهان دارویی در استان اردبیل ضروری دانست و افزود: اصلاح سیستم صنعتی اسانس گیری و توسعه واحدهای صنعتی به عنوان حلقه اصلی در زنجیره تولید و توسعه گیاهان دارویی در استان اردبیل ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

 رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل با اشاره به اینکه یکی از نکات قابل توجه در گیاهان دارویی عدم امکان نگهداری آن‌ها به مدت طولانی است، بیان کرد: مراحل خشک‌کردن گیاه پس از برداشت و عدم نگهداری صحیح و بسته‌بندی مناسب گیاهان دارویی مواردی هستند که باعث کاهش مواد مؤثره گیاهان دارویی می‌شوند.

 شهبازی گفت: گسترش و ایجاد صنایع تبدیلی از قبیل اسانس گیری و عصاره‌گیری یکی از بهترین روش‌های فراوری اولیه گیاهان دارویی است که ضمن جلوگیری از افت کیفیت این گیاهان، باعث افزایش ارزش‌افزوده آن‌ها نیز می‌شود.

 رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل اظهار کرد: با راه‌اندازی مرکز رشد گیاهان دارویی و پذیرش ۲۰ شرکت با ۳۶ ایده فناورانه در استان، در حمایت از پژوهشگران این عرصه گام مهمی برداشته شده است.

 وی افزود: استان اردبیل به لحاظ شرایط اقلیمی، خاکی و فیزیوگرافی منحصربه‌فرد خود به‌عنوان یکی از مناطق مستعد تولید و تکثیر گیاهان دارویی در کشور مطرح است به‌طوری‌که وجود اختلاف ارتفاع و تنوع شرایط آب‌وهوایی سبب شده است که ماده مؤثره و یا به عبارتی کیفیت گیاهان دارویی استان مطلوب و در مواردی حتی بی‌نظیر باشد.

گفتنی است؛ در پایگاه تحقیقاتی سامیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اردبیل 218 گونه بومی و انحصاری گیاهان دارویی گردآوری و نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/VbW5N
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: