واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان

محققان ایرانی روشی برای هوشمندسازی صنعت ساختمان ایران ابداع کردند

محققان ایرانی در روشی تحت عنوان BIM توانستند به کمک محیط نرم افزار و استفاده از برنامه‌های کامپیوتری قبل از ساخت ساختمان یا تاسیسات، برنامه آن سازه، ساختمان، نیروگاه یا پتروشیمی و پالایشگاه را طراحی کرد تا در مدت کوتاهی ساخته شود.

سعید بزرگی مدیرعامل یک شرکت مدلسازی اطلاعات ساخت و ساز گفت: حوزه‌ تخصصی ورود شرکت ما BIM (building information modeling) مدل سازی اطلاعات ساخت است.

وی افزود: در این روش به کمک محیط نرم افزار و استفاده از برنامه های کامپیوتری قبل از اینکه ساختمان یا تاسیساتی یا احداثاتی داشته باشیم می‌توانیم در محیط برنامه آن سازه، ساختمان، نیروگاه یا پتروشیمی و پالایشگاه را در محیط برنامه بسازیم و به همین خاطر می توانیم تمام کانفیلیگت های بین دپارتمان های متفاوت سازه، برق، مکانیک و یا معماری است در محیط نرم افزار برطرف کنیم.

بزرگی ادامه داد:  به این واسطه، بسیاری از مواردی را که بعد از اینکه وارد پروژه شدیم و پروژه اجرا شد به آن برخورد کردیم در حین اجرا قابلیت اصلاح دارد.

به گفته این محقق، در این روش می‌توانیم قبل از اینکه پروژه را عملیاتی کنیم و وارد فاز اجرا شویم مسئله را حل کنیم؛ این می تواند طبیعتا به اینکه پروژه باکیفیت تری داشته باشیم، کمک کند.

کاهش زمان ساخت یک پروژه بزرگ با این روش جدید

بزرگی گفت: وقتی بتوان به روشی زمان پروژه را کوتاه تر کرد با توجه به اینکه جلوی خیلی از دوباره کاری ها به روش BIM در اجرای پروژه گرفته می شود، کاهش زمان اجرای پروژه خواهیم داشت. وقتی زمان اجرای پروژه کاهش پیدا کند با توجه به بحث های تورمی و تعدیل و ... هزینه اجرای پروژه کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مدلسازی اطلاعات ساخت پایا گفت: با توجه به اینکه هنوز عملیات اجرایی انجام ندادیم و ملا‌حظات مهندسی را در اجرای پروژه دقیق می توان پیاده کرد طبیعتا کیفیت اجرای پروژه هم بالا خواهد رفت.

وی تاکید کرد: ما به کمک مدیریت پروژه BIM می توانیم هزینه مثلث معروف اجرای پروژه ها را که شامل هزینه، کیفیت و زمان است را به بهترین نحو اپتیمایز کنیم و به این سمت برویم که با صرفه جویی اقتصادی بسیار خوب در فاز مطالعات پروژه را هم اقتصادی جمع و هم از پرت منابع و تجهیزات و مصالح جلوگیری کنیم.

بزرگی ادامه داد:  حوزه BIM در دنیا خیلی شناخته شده است و تقریبا در بیشتر کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان یکی از الزاماتی است که در صنعت ساختمان و صنعت احداث باید استفاده کنیم. البته در سند چشم انداز بیست ساله در افق ۱۴۰۴ هم با توجه به اینکه دستگاه ها را الزام کرده که بهره‌وری را باید افزایش بدهند. وزارت راه و شهرسازی ملزم به این شده که به کمک حوزه BIM بهره وری را در صنعت احداث بالا ببرد و همینطور از نظر مصرف انرژی و ملا‌حظات این چنینی بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. وجود تحریم ها حتی در حوزه نرم افزاری کمک می کند.

 وی گفت: در BIM با کمک مدل سازی سه بعدی این قابلیت را داریم که بعدا پروژه را به  VR وصل کنیم و هم از تکنولوژی جدید ای آر استفاده کنیم و استفاده از آن در حوزه صنعت ساختمان در دنیا در حال فراگیر شدن است به ای آر وصل کنیم و روی سرورهای داخلی داخل ایران این کار را انجام دهیم.

کاهش هزینه های ساخت و ساز با این برنامه

بزرگی با بیان اینکه در پروژه اجرا شده مان در تهران کاهش هزینه ۱۸ درصدی را داشتیم، افزود: همچنین زمان یک پروژه سه هزار و ۵۰۰ متری را از نظر عملیات اجرایی شش ماهه توانستم تحویل بدهیم که البته حدود سه ماه قبل از عملیات اجرا مطالعات و تهیه مدل های سه بعدی را در ترکیب بین تیم های اجرایی و تیم های فنی عملیاتی کردیم که پروژه از استارت شش ماهه عملیاتی شد.

وی عنوان کرد: اگر سه ماه BIM را اضافه کنیم یک ۳۵۰۰ متری معمولی با تکنولوژی های عرفی که در صنعت ساختمان استفاده می شود را ظرف مدت شش ماه عملیات اجرایی کلید تحویل تحویل کارفرما بدهیم.

https://stnews.ir/short/NErp4
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: