از ظرفیت دانش‌بنیان‌های اصفهان می‌توان برای جهش تولید با مشارکت مردم استفاده کرد. دانش‌بنیان‌ها مهم‌ترین تجربه مردمی‌سازی در اقتصاد هستند؛ چون متشکل از نخبگانی هستند که به تولید دانش و فناوری، متناسب با دانش و تکنولوژی روز دنیا اقدام می‌کنند.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ از ظرفیت دانش‌بنیان‌های اصفهان می‌توان برای جهش تولید با مشارکت مردم استفاده کرد. دانش‌بنیان‌ها مهم‌ترین تجربه مردمی‌سازی در اقتصاد هستند؛ چون متشکل از نخبگانی هستند که به تولید دانش و فناوری، متناسب با دانش و تکنولوژی روز دنیا اقدام می‌کنند.

با توجه به اینکه اصفهان پس از تهران دومین استانی است که بیشترین شرکت دانش‌بنیان را دارد، می‌توان با تجاری‌سازی علم از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری از انباشت استعدادهای شکل‌گرفته در این شرکت‌ها به تحقق شعار سال جامه عمل پوشانید.

استان اصفهان نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در خود دارد که ایده ایجاد پارک‌های علم و فناوری از آن شکل گرفت و امروزه این شهرک در سایه حمایت دولت و تلاش فناوران و بخش خصوصی، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های دانش‌بنیان ایران به‌شمار می‌آید.

علاوه بر شهرک علمی و تحقیقاتی، این استان از مراکز رشد فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری دیگری نیز در سطح دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های تحقیقاتی و شهرستان‌های مختلف برخوردار است. اصفهان به‌عنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری با سهم بیش از ۹ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، رتبه دوم را از این لحاظ در بین استان‌ها دارد و بر اساس آمارها، سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان حدود 2.5‌درصد و بیشتر از میانگین کشوری است؛ علاوه بر این اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور و یکی از استان‌های پیشرو در اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود. دانش‌بنیان‌های اصفهان طی سال‌های اخیر با استفاده از فناوری‌های جدید برای تغییر پارادایم‌های تولید در بخش‌های مختلف اقدام کرده‌اند و با شناسایی عارضه‌ها و تلاش برای رفع آن‌ها، دستاوردهای مهم و اثرگذاری داشته‌اند.

متولیان استان، بارها در اظهارنظرهایشان اعلام کرده‌اند که گسترش گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان باید در اولویت برنامه‌ریزی‌های استان قرار بگیرد. در سال جاری که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مشارکت مردم در جهش تولید نام‌گذاری شده توجه به این شرکت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در بخش‌های مختلف باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد. در چهار بخش صنعت، کشـاورزی، خدمـات و معدن متناسب با نیاز باید از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌های اصفهان بهره گرفت.

این بخش‌ها هم به بهبود محیط‌زیست کمک می‌کنـد و هم منجر به افزایش رفاه می‌شود؛ ضمن اینکه از منابع خدادادی بـه شـکل بهره‌ورانه اسـتفاده می‌شود. باتوجه به اینکه اصفهان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های صنعتی کشور به شمار می‌آید، شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان مهم‌ترین تجربه مردمی‌سازی، مسیر تحقق اصلی مشارکت بیشتر مردم در جهش تولید و صنایع بزرگ به سمت دانش‌بنیان‌شدن و فناورمحورشدن و خلق ارزش بیشتر در اقتصاد هستند.

صنایع دولتی و خصولتی هنوز ارتباط محکمی با دانش‌بنیان‌ها ندارند و این‌طور که فعالان بخش دانش‌بنیان اصفهان می‌گویند، بیشتر شرکت‌های متوسط واقع در شهرک‌های صنعتی با دانش‌بنیان‌ها همکاری داشته‌اند؛ بنابراین اگر صنایع بزرگ استان بیش‌ازپیش به دانش‌بنیان‌ها روی خوش‌ نشان دهند و به نوپاها اعتماد بیشتری داشته باشند، هم خودشان از منافع حاصل از همکاری با دانش‌بنیان‌های اصفهان بهره‌مند می‌شوند و هم مشکل بازار این شرکت‌ها کمرنگ‌تر خواهد شد. ضمن اینکه با بهره‌گیری از فناوری‌های داخلی آلایندگی صنایع نیز کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر دانش‌بنیان‌های اصفهان می‌توانند بازوی توسعه پایدار شهری نیز باشند. استفاده از فناوری‌های داخلی در بخش‌های مختلف منجر به رشد سریع‌تر و حل‌وفصل دغدغه‌های مختلف شهری می‌شود. حمایت از دانش‌بنیان‌ها منجر به خلق ثروت به‌واسطه تجاری‌سازی فناوری می‌شود.

توصیه اقتصاددانان هم این است که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود؛ چه‌بسا تجربه اقتصادهای پیشرفته دنیا حکایت از این دارد که این کشورها با تکیه‌بر اقتصاد دانش‌بنیان مسیر توسعه خود را سرعت بخشیده‌اند. اگر ارتباط بین دانش‌بنیان‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در اصفهان تقویت شــود، فرصـت‌های شغلی جدیدی نیز ایجاد می‌شود و از این بابت اشتغال‌زایی را می‌توان یکی از امتیازات بزرگ رشد دانش‌بنیان‌ها اعلام کرد. در شرکت‌های دانش‌بنیان از نیروی کار تحصیل‌کرده استفاده می‌شود و در شرایطی که آمارها حکایت از درصد بالای بیکاری نیروهای تحصیل‌کرده می‌دهند، این شرکت‌ها می‌توانند معضل بیکاری را نیز حل‌وفصل کنند.

این شرکت‌ها به‌عنوان یک نیروی قدرتمند در هدایت نوآوری، ایجاد مشاغل جدید و تولید ثروت ظاهر شده‌اند. موفقیت آن‌ها نمونه بالقوه اقتصاد مبتنی بر دانش برای توانمندسازی افراد و کمک به شکوفایی اقتصادی کلی کشور است؛ بنابراین باید سرمایه‌های ملی و استانی را به سمت توسعه هرچه بیشتر این شرکت‌ها سوق داد و از استعداد نخبگانی که دارای ایده‌های تجاری هستند، بهره‌مند شویم و با حمایت و ترغیب بخش خصوصی از ظرفیت این بخش استفاده کنیم.

توسعه حلقه‌های واسط برای ارتباط صنعت و دانشگاه و اعتماد واحدهای صنعتی به دانشگاه‌ها و دانشجویان نخبه برای استفاده از ظرفیت دانشجویان و استادان راهگشاست.

آحاد مردم، اصلی‌ترین و ارزشمندترین سرمایه یک کشور بوده و به‌مثابه اقیانوس بیکرانی هستند که ظرفیت‌ها، منابع و استعدادهای بی‌شماری درون آن‌ها نهفته است. به همین منظور، نیاز است که در کشور ما نیز توجه ویژه‌ای به این ظرفیت عظیم صورت‌ گرفته و نقش مردم همواره پررنگ‌تر و فعالانه‌تر شود. تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر این موضوع بارها ذکر شده است و سال ۱۴۰۳ نیز جهش تولید با رویکرد مشارکت مردمی نام‌گذاری شد.

https://stnews.ir/short/VpM2N
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: