علمی، پژوهشی و فناوری

مطالبات اکوسیستم فناوری و نوآوری از رئیس جمهور/ دولت برای فناوران چه کند؟

اهالی اکوسیستم فناوری و نوآوری همواره از دولت‌ها انتظاراتی دارند تا بتوانند خدمات و محصولات خود را برای اقتصاد بهتر کشور به خوبی ارائه دهند؛ این مطالبات شامل بازنگری نظام نوآوری، میدان دادن به محصولات دانش‌بنیان در بازار، اهمیت به تجاری سازی و ... می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : مهم‌ترین مسئله‌ای که کشور‌های در حال توسعه با آن مواجهند، به گردش درآوردن چرخ توسعه است. از طرفی توسعه مستمر یا به اصطلاح «توسعه پایدار»، تنها زمانی امکان‌پذیر است که توأم با پیشرفت مداوم علم و فناوری بوده و به وسیله آنها تقویت شود.

به رغم این واقعیت، اغلب کشور‌های در حال توسعه از فقدان سیاست‌های بخش علم و فناوری فقدان تشکیلات سازمانی قوی و نارسایی نظام‌های تحقیق و توسعه و نیروی انسانی متخصص، جریان کند اطلاعات و به طور کلی ضعف بنیه علم و فناوری، رنج می‌برند. از طرفی، توسعه فناوری، امری نیست که خود به خود اتفاق بیفتد؛ بلکه فرآیندی طولانی، پیچیده، دشوار و پرهزینه است و نیاز به یک اقدام ملی واقع‌بینانه دارد.

در واقع توسعه فناوری مسئولیت همه بخش‌ها را اعم از دولت، بخش خصوصی، مجامع علمی، آموزشی، تحقیقاتی وجامعه (مردم) به مثابه یک کلیت بر عهده دارد؛ اما، آنچه که از همه مهم‌تر است وجود تعهد عملی در رهبران سیاسی نسبت به توسعه فناوری است.

این تعهد باید در بالاترین سطح، یعنی مدیریت سیاسی جامعه به وجود آید تا سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر در امر توسعۀ فناوری نیز بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. در غیر این صورت، نیرو‌ها و امکانات خود را در فعالیت‌های پراکنده به هدر خواهند داد؛ بنابراین در عین حالی که دولت‌های کشور‌های در حال توسعه به لحاظ محدودیت منابع ناچار به مداخله هستند، اگر این مداخله توأم با تعهد قوی و در سطوح عالی سیاسی و همچنین ایجاد زمینه‌های مشارکت بخش‌های مختلف و به ویژه مردم باشد مؤثرتر و کارآتر خواهد بود.

طی چند دهه اخیر هم روسای جمهور دوره‌های پیشین به موضوع توسعه فناوری تاکید زیادی داشته‌اند به‌طوری‌که شاید ۱۰ سال باشد کلمات پرکاربرد اکوسیستم فناوری در میان مردم و زبان آنها می‌چرخد و برنامه‌های مختلفی در ادوار ریاست جمهوری توسط اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری پیاده سازی شده است.


اگر به دلیل خلاصه گویی، آخرین دوره ریاست جمهوری را تفسیر کنیم می‌بینیم که تاکیدات روی موضوعات فناوری کمتر از دوره‌های قبلی نبوده است و گام‌های موثری در جهت هموارسازی مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برداشته شده است.

دولت سیزدهم در ادامه دولت‌های قبلی، علاوه بر موضوعات دیگر، طرح قانون جهش تولید دانش‌بنیان را که سال ۱۳۹۹ از سوی دولت به مجلس ارائه شد، با جدیت بیشتر پیگیری کرد. اما متاسفانه عمر این دولت به دلیل سانحه‌ای که برای رئیس جمهور رئیسی رخ داد کوتاه بود.

با این حال اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری دست از کار نکشیده‌اند و همواره درصدد هستند در شرایط بهتر به کسب و کار خود سامان بدهند. ما در خبرگزاری علم و فناوری آنا برآن شدیم  تا خواسته‌های اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری را در قالب مصاحبه‌های تفکیک شده بیان کنیم و برایشان تریبونی قوی باشیم.

https://stnews.ir/short/VlzGo
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: