پزشکی و سلامت

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیروان:

مهم ترین نکته در کاهش و پیشگیری از تمام بیماری ها از جمله تب دنگی آگاهی بخشی است

دستگاه های اجرایی همچون شهرداری، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای می توانند نقش بسیار موثری در تشخیص و از بین رفتن پشه آئدس داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری  محمدرضا حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیروان در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری گفت: طی بررسی های انجام شده در مورد پشه آئدس، این پشه به تازگی وارد ایران نشده بلکه چند سال است که در ایران بوده ولی بیشتر در مناطق جنوبی ایران مشاهده شده است.

 حیدری بیان کرد: رشد و تکثیر این پشه در مناطقی که شرایط حاره ای، یعنی گرم و بارندگی، داشته باشد بیشتر دیده می شود، در نتیجه دو عامل رشد و تکثیر این پشه رطوبت و گرما است.

او افزود: این پشه سالیان سال در جنوب و شرق آفریقا بوده و در این کشور ویروس تب دنگی یا تب دانگ که منشأ آن، نیش پشه آئدس است باعث کشته شدن افراد بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیروان با بیان اینکه جابجایی آب و هوا یعنی تغییرات اقلیمی باعث پیدایش این پشه در کشور شده، گفت: در هوای گرم تابستان بارندگی بوده، درصورتی ک قبلاً این موارد در کشور نبوده، به این معنی است که هوا حاره ای شده و دلیل آن تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی کشور می باشد.

 حیدری درباره طول عمر پشه آئدس اشاره کرد: طول عمر پشه ماده آئدس، حدود ۲۵ تا ۳۰روز می باشد که در این 30 روز چندین میلیون تخم گذاری انجام می گردد، و زمانی که در محلی تخم ریزی می شود، ۵ سال در آن محل باقی مانده و به محض این که رطوبت هوا و شرایط برای تخم پشه مساعد شود، تخم ها باز می شود. یکی از دلایل ورود پشه به ایران جابجایی کالا از کشورهای آفریقا به دبی و از دبی به ایران و همانند این جابجایی ها می باشد،

حیدری با بیان این مورد گفت: چون پشه در کالاها تخم ریزی داشته، وارد ایران شده و در ادامه شرایط آب و هوایی در جنوب ایران مساعد ماندن این حشره بوده است.

او افزود: مناطقی همچون هرمزگان، بوشهر، جنوب سیستان و بلوچستان و قسمت های کمی از خوزستان با توجه به شرایط آب و هوایی، پشه آئدس در آن ماندگار شده و در ادامه در شمال ایران نیز این همه گیری به دلیل هوای گرم و بارندگی سرعت گرفته و شرایط برای تکثیر تخم پشه و گسترش پشه فراهم شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه گفت: جنس ماده این پشه برای تولید تخم نیاز به مصرف خون دارد و جنس ماده انسان را نیش میزند، این خونی ک نیش میزند باعث جابجایی ویروس می گردد.

او افزود: در استان شرایط مساعدی برای تکثیر وجود دارد، ولی تا این لحظه موردی یافت نشدهاست. حیدری ادامه داد: تله گذاری در چندین نقطه مانند ایستگاه یا محل توقف کامیون ها و تریلی ها که هم لاستیک این ماشین ها شرایط نگهداری تخم ها را دارند و هم شرایط بار آوردن در آن ها فراهم است، همچنین دهستان گلیان و دهستان ینگه قلعه در شهرستان شیروان که این مناطق اخیراً دچار سیل شده اند، انجام داده ایم، اگر موردی دیده شود پشه ها در دام افتاده و برای تست حشره شناسی ارسال می شود.

او اعلام نمود: در شیروان یک مورد مشکوک داشتیم که آن فرد به خارج کشور سفر کرده و طی تستی نتیجه منفی اعلام شد. از علائم تب دنگی سردرد، درد شدید استخوان و مفاصل، تب شدید و در نهایت خونریزی است، حیدری با بیان علائم تب دنگی گفت: وقتی فردی با هر کدام از این علائم به بیمارستان مراجعه کند، اولین کار تست سریع است، اگر تست مثبت بود به این معنی است که مورد مشکوک می باشد و برای تست پی سی آر ( PCR ) به شهرستان بجنورد فرستاده می شود، که مورد مشکوک شیروان به مرکز استان فرستاده، این تست ها گرفته و نتیجه تست منفی بود. 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیروان گفت: سه سناریو داریم که سازمان جهانی بهداشت تعیین کرده، سناریو اول برای مناطقی ک هنوز پشه در آن وجود ندارد مثل مناطق ما و یکسری اقدامات مثل تله گذاری و مهم تر از همه آگاهی بخشی ساده از طریق رسانه ها که مردم پیشگیری اولیه را انجام دهند مانند توری پنجره نصب کنند.

او افزود: برعکس پشه عادی ک شب گز است این پشه روز گز است. مردم درطول روز لباس روشن آستین بلند بپوشند. چون رنگ این پشه با پشه عادی متفاوت است پشه عادی رنگ خاکی دارد ولی پشه آئدس رنگ مشکی با نقطه های سفید دارد و پشه‌ها روی رنگ موافق با خود می‌نشینند ک دیده نشوند پس مردم لباس رنگ روشن بپوشند و کلا پوشیده باشند و دست و صورت را پماد ضد پشه بزنند.

حیدری سناریو دوم را اینگونه بیان کرد: در سناریوی دوم پشه در فاصله چند کیلومتری شهرستان شیروان مثل بجنورد، فاروج و روستاهای اطراف دیده شده، در نتیجه اقداماتی مانند بیماریابی، شناسایی منطقه دارای پشه، سم پاشی و تله گذاری می کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سناریو سوم که در بعضی مناطق جنوب ایران دیده می شود به این صورت است که پشه کلا در سطح منطقه منتشر شده وجود دارد، در نتیجه تایم گزش پشه سعی کنیم پارک ها را تعطیل و مناطقی که احتمال دارد مخزن پشه وجود داشته باشد سم پاشی کنیمو حیدری اظهار داشت: در سناریو اول ما نیاز شدید به کمک چند دستگاه اجرایی از جمله شهرداری و جهاد کشاورزی داریم.

او افزود: شهرداری با انجام دادن وظایف درست و به موقع خود محلی ک باعث تجمع پشه می شود را می تواند از بین ببرد، به طور مثال یک قوطی کنسرو خالی که کنار خیابان دور انداخته شده و یا یک لاستیک دور انداخته شده در فضای باز به عنوان مخزن پشه محسوب می شود.

حیدری ادامه داد: مسیر جوی آب در جدول ها و کانال های آب کنار خیابان اگر راکد بماند پشه در آن محل تخم ریزی می کند، شهرداری با جمع کردن پسماندهای زباله ها در سطح شهر و نگه نداشتن آب به صورت راکد کمک موثری خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دومین اداره ای ک خیلی می تواند کمک کند را جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: جهاد کشاورزی می تواند به کشاورزان آموزش دهد، در این راستا نیروهای بهورز علوم پزشکی این فعالیت را به رفتن بهروستاها انجام می‌دهند، ولی چنانچه جهاد کشاورزی کمک کند که در آن مناطق هم آب راکد و مانداب نداشته باشیم، موثرتر خواهد بود.

حیدری مهم ترین عامل تخم ریزی و همه گیری پشه آئدس را ماندگاری آب دانست و تصریح کرد: آب راکد باعث تجمع پشه می شود، در مناطق جنوبی ایران به دلیل کمبود مردم استخر آب درست کرده و آب را جمع‌آوری و نگهداری می‌کنند تا ساعاتی که آب قطع می شود از آب استخر استفاده نمایند که این کار باعث تجمع پشه آئدس و تخم ریزی می‌شود.

او افزود: در شهرستان شیروان یکی از این نقاط حادثه خیز در روستاها، باغ ها و زمین های کشاورزی است ک مردم در استخر آب را جهت آبیاری باغ و زمین هایشان جمع آوری می کنند، در این مورد سومین دستگاه اجرایی جهت کمک به حل این مسئله اداره آب منطقه ای بوده که راهکاری بیندیشد. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیروان ادامه داد: یکی از راه هایی که اداره آب منطقه ای می تواند جهت کمک به حل مسئله تب دنگی موثر باشد کشیدن توری روی استخرها است.

توصیه رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیروان: مردم آرامش خود را حفظ کنند چون کرونا نیست ک انتشارش تماس هوایی باشد و با مدیریت های درست می توانیم پیشگیری کنیم. خیلی بیماری افسارگسیخته ای مثل کرونا نیست‌ و مردم شهر دنبال حواشی نباشند همچنین رسانه ها کمک کنند که بتوانیم به مردم آگاهی لازم را ارائه بدهیم، زیرا آگاهی بخشی مهم ترین نکته در کاهش و پیشگیری از تمام بیماری ها است. پیشگیری بر درمان واجب است زیرا باعث می شود کار بهتر انجام گردد و هر موردی مشاهده و یا پیدا شد عکس تهیه کرده و با مرکز بهداشت شهرستان یا شبکه بهداشت تماس بگیرید، نیروهای بهداشت آماده باش بوده و در لحظه اعزام شده و حشره شناس پزشکی سریعاً تست گرفته و تشخیص می دهند، در پایان اگر موردی پشه آئدس نیش زده مشاهده نمودید و یا اینکه علائمی در این مورد داشتید بلافاصله مراجعه کنید.

https://stnews.ir/short/NDxER
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: