واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,علمی، پژوهشی و فناوری

موفقیت محققان ایرانی در ساخت قلم هوشمند تشخیص رنگ

پژوهشگران ایرانی «قلم هوشمند طراحی با قابلیت منحصربه فرد برداشت کد‌های رنگی برای استفاده در محیط‌های بیرونی» را طراحی کرده و ساختند. تا به حال کمپانی‌های بین المللی بزرگی مانند اپل و سامسونگ توانسته‌اند قلم‌های هوشمند با قابلیت ترسیم دقیق خط را طراحی و تولید کنند؛ اکنون محققان ایرانی مدعی هستند قابلیت برداشت کد‌های رنگی را به این فناوری اضافه نموده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : روزبه پرچمی مخترع این قلم در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری؛ گفت: انتخاب کدهای صحیح رنگ، یکی از ابزارهای مهم طراحان در روند ساخت محصولات، گرافیک و بسته بندی آنها می‌باشد. طراحان با الهام گرفتن از رنگ‌های طبیعی در برابر نور خورشید، کیفیت زیبایی شناسی اثر خود را بررسی کرده و سپس رنگ مطلوب خود را انتخاب می‌کنند اما یکی از مشکلات همیشگی طراحان و هنرمندان، «انتخاب کد رنگ»  بر اساس کیفیت بازتابش یک سطح در برابر نور خورشید» بوده است. به این مساله در حوزه طراحی CRI یا شاخص بازتابش نور گفته می‌شود. اغلب طراحان هم انتخاب رنگ مطلوب خود را به صورت چشمی و تجربی انجام می‌دهند.   

پرچمی افزود: بعد از بررسی این نیاز، تصمیم گرفته شد از ابزارهای فناورانه استفاده نماییم تا به یک راه حل برای این مساله برسیم و در این مسیر در گام اول یک « قلم هوشمند تحلیل و ثبت کد رنگ» طراحی کردیم و سپس توسعه و تکمیل آن را بر مبنای طراحی یک رابط کاربری اختصاصی انجام دادیم.

به گفته پرچمی در مسیر طراحی و ساخت این قلم هوشمند، چالش اصلی تنوع سیستم عامل‌های در دسترس بوده است و برای غلبه بر این چالش در گام ابتدایی استفاده از ویندوز و اندروید که در دسترس‌ترین بسترهاست؛ مدنظر قرار گرفت.   

این محقق ادامه داد: این قلم بر اساس ویژگی‌های «طراحی فراگیر یا یونیورسال» ساخته شده است و قابلیت عملکرد بر روی انواع ابزارهای طراحی موجود در بازار و قابلیت کار با تمامی صفحات تاچ خازنی را نیز دارد.

 

قلم هوشمند طراحی تخصصی مشابه داخلی یا خارجی دارد یا نه؟

پرچمی: اغلب کمپانی‌های الکترونیکی در کنار محصولات خود، قلم‌های نت‌برداری و طراحی را به عنوان یک ابزار مهم مورد توجه قرار داده‌اند اما هیچکدام از این شرکت‌ها برای قلم‌های خود بجز افزایش کیفیت شارژ‌دهی، زیبایی شناسی بدنه و  فاکتورهای ارگونومیک؛ راه حلی برای حل مساله تحلیل رنگ ارائه نکرده‌اند. 

ما  با این اختراع راه حلی برای توسعه فناورانه فضای طراحی سنتی که به صورت اسکچ توسط طراح و بر روی کاغذ با مداد طراحی می‌شد؛ ارائه دادیم. این ابزار می‌تواند برای بسیاری از طراحان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد. هنرمندان صنایع دستی، گرافیست‌ها، طراحان فرش، طراحان صنعتی، معماران و حتی افراد آماتور علاقمند به هنر نیز می‌توانند از این محصول استفاده نمایند و  کارکردن با این ابزار نیاز به آموزش‌های خیلی دشوار هم ندارد و با توجه به توسعه فضای دیجیتال و گسترش نرم افزار‌های حرفه‌ای، طراحی و ساخت ابزارهای ملی می‌تواند به طراحان ایرانی کمک کند که با دفاتر طراحی این محصولات در ارتباط نزدیک باشند و بازخوردهای خود با این محصول را به مرکز تحقیق و توسعه ما انتقال دهند.

همچنین قابلیت‌های مهم دیگری برای خلق تجربه کاربری مطلوب مانند شارژدهی و بسته‌بندی در طراحی و ساخت این محصول در نظر گرفته شده است.

پرچمی در ادامه با تصریح اینکه به مدت 18 سال هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان بوده و در پروژه‌های صنعتی به عنوان طراح فعالیت داشته است؛ گفت: ایده این قلم هوشمند از دل نیازهای همیشگی طراحان برآمده است و برای تبدیل ایده به محصول علاوه بر نگاه تخصصی، نیاز به یک تیم تخصصی و فنی در زمینه الکترونیک و کد نویسی بود؛ براین اساس با تشکیل یک تیم تحقیق و پژوهش در «مرکز شتابدهی آکادمی خلاقیت» این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مسیر طراحی تا ثبت بین‌المللی آن انجام شد.   

محمدرضا اشکبوسی مدیر گروه آکادمی خلاق نیز گفت: پروژه قلم هوشمند می‌تواند قدم بزرگی در زمینه خلق تجربه‌های حرفه‌ای در زمینه طراحی بردارد و به هنرمندان ایرانی کمک کند تا از کدهای رنگی مورد استفاده در استانداردهای جهانی رنگ؛ به آسانی استفاده نمایند. 

اشکبوسی گفت: زمانی که یک هنرمند نقاش و طراح قصد داشته باشد نزدیک‌ترین کد رنگی را نسبت به رنگ های موجود در طبیعت ایجاد کند، لازم است پالت‌های رنگ مختلف را بر اساس تجربه و میزان حرفه‌ای بودن بسازد. چالش اینجاست که فاکتورهای حسی و محیطی مختلفی می‌تواند بر کیفیت ساخت رنگ تاثیر داشته باشد.

وی افزود: این دستگاه‌ هوشمند طراحی می‌تواند پارامتر مهمی مانند دمای رنگ، اشباع رنگی و شدت تیرگی آن را مبنای قرار دهد و با دسته‌بندی این فاکتورها به هنرمند کمک کند که سریع‌تر به نتایج مورد نظر خود در روند طراحی  برسد.

اشکبوسی گفت: این  قلم هوشمند دارای یک سنسور استاندارد است که در تمام دنیا وجود دارد و زمانی که روی یک سطح قرار گیرد، دقیقا کد رنگ را تعیین کرده و می‌تواند پالت‌های رنگ مختلف را در نرم افزار اختصاصی این محصول نشان دهد.

مدیر گروه آکادمی خلاق تصریح کرد: دستاورد این گونه ابزارها، ایجاد زبان مشترک میان طراحان حرفه‌ای و آماتور خواهد بود.

وی در ادامه با اعلام این که چون قلم هوشمند طراحی تخصصی در ایران به عنوان یک محصول در لبه تکنولوژی جای گرفته است اقدام به درخواست ثبت مالکیت فکری بین‌المللی برای این محصول نمودیم و پس از انجام مراحل ثبت، محصول به جشنواره اختراعات ژنو سوئیس معرفی گردید که در نهایت موفق به دریافت مدال نقره از این جشنواره بین‌المللی گردید.

 

توجیه اقتصادی و  برنامه شما برای توسعه این محصول چیست و  بعنوان یک محقق و فناور چه انتظاری از دولت و مسئولان دارید؟

مدیر گروه آکادمی خلاق در اصفهان؛ گفت: هدف ما، تولید این ابزار به عنوان یک محصول ملی است که برای انجام این کار به مذاکرات تجاری بر مبنای حق مالکیت فکری نیاز هست. با این نگاه به عنوان آغازگر یک فناوری و نوآوری ایرانی می‌توانیم دستاوردهای خود را به شرکت های فناور عرضه کنیم. نتیجه تولید اینگونه محصولات ارز آوری برای کشور است. مسئله مالکیت فکری در دنیا از ارزش مادی بالایی برخودار است و می‌تواند به درآمد پایدار برای کشور بیانجامد. از سوی دیگر با حمایت دولت می‌توان تدابیری برای صادرات این دسته از فناوری‌ها اندیشید؛  این روند در بسیاری از کشورها آغاز شده است. به عنوان مثال مرکز استارت آپی استیشن اف پاریس توسط دولت فرانسه به عنوان یک منبع درآمد پایدار تاسیس شده است.

 

انتهای پیام/

 

https://stnews.ir/short/V7o33
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: