علمی، پژوهشی و فناوری

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل:

نقش نانوفناوری در ارتقای رتبه صنعتی استان اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: علی‌رغم فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام گرفته در حوزه نانو فناوری توسط مراکز آموزش عالی استان، متاسفانه آثار مفید این فعالیت‌ها در صنعت اردبیل دیده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اردبیل: حسام رسولی 13 شهریور در سومین جلسه کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی اداره کل صمت استان اردبیل، افزود: طرح‌های پژوهشی و مقالات علمی و تحقیقاتی ارزشمندی با موضوع نانوفناوری در استان داریم که رتبه جهانی دانشگاه‌ها و اساتید امر را بالا برده است اما این امر رنکینگ صنعتی ما را بالا نبرده است.

 وی خاطرنشان کرد: نانو فناوری بهترین ابزار برای بالا بردن ارزش افزوده محصولات تولیدی و صنعتی است و به یقین اگر مزایای آن برای متولیان واحدهای صنعتی استان تبیین شود از آن استقبال و استفاده می‌کنند.

رسولی به تشکیل میز تخصصی نانو فناوری استان توسط جهاد دانشگاهی استان اردبیل اشاره و اضافه کرد: تشکیل این میز بر اساس مصوبه اولین نشست هیأت اندیشه‌ورزی انقلاب فرهنگی در اردبیل و با هدف ترویج و توسعه نانوفناوری به این نهاد واگذار شد و اولین جلسه آن بعد از شناسایی و دعوت از افراد علمی صاحب‌نظر و خبره حوزه نانوفناوری برگزار شد.

وی با بیان اینکه وظیفه میز تخصصی نانوفناوری به تبع وظایف شورای انقلاب فرهنگی، سیاست‌گذاری و خط‌مشی‌گذاری است، خاطرنشان کرد: در قالب این میز افراد فعال در زمینه نانوفناوری شناسایی و سطح فعالیت‌های نانوفناوری و سرمایه و ظرفیت استان در این زمینه ارزیابی می‌گردد و با بررسی واحدهای تولیدی استان، پیشنهاد یا بسته سیاستی نانو فناوری به مسئولان ارائه می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل از آمادگی جهاد دانشگاهی برای بازدید کارشناسان میز تخصص نانوفناوری و احصاء نیازهای نانوفناوری واحدهای صنعتی استان خبر داد و ادامه داد: توسعه نانوفناوری در بخش‌های صنعت، کشاورزی، درمان، داروسازی و... به ارتقای اقتصادی و صنعتی استان کمک شایانی می‌کند.

محمدصادق ذاکر حمیدی مشاور پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز گزارشی از مزایای استفاده از نانوفناوری در واحدهای تولیدی ارائه کرد و گفت: بهره‌گیری از نانو فناوری کیفیت محصول را افزایش می‌دهد و ارزش افزوده آن را بالا می‌برد.

وی با اشاره به حمایت‌های ستاد نانو فناوری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از صنایعی که از نانو استفاده می‌کنند، تصریح کرد: این معاونت سرمایه اولیه تکنولوژی را به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهد و بازپرداخت آن در مدت سه یا چهار سال انجام می‌گیرد.

https://stnews.ir/short/V17ZP
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: