همایش‌ها و جشنواره‌ها ,علمی، پژوهشی و فناوری

نمایش توانمندیهای علمی ایران در نمایشگاه بین المللی تجارت تانزانیا

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: حلقه وصل خلق فناوری صورت گرفته در دانشگاه ها، پژوهشگاه و پارک های علم و فناوری برای آغاز فرآیند اقتصاد دانش بنیان، مالکیت فکری است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : نمایشگاه بین المللی تجارت تانزانیا با نام «سبعه سبعه» مهمترین رخداد سالانه ی تانزانیا و بزرگترین نمایشگاه تجاری در حوزه کشورهای شرق آفریقا می باشد که همه ساله توسط سازمان توسعه تجارت تانزانیا برگـزار می گردد.

در مراسم «روز ایران» حسین الوندی سفیر ایران در تانزانیا و هیأت همراه ابتدا از محصولات دانش بنیان تولید تانزانیا در زمینه های کشاورزی و پزشکی، ساختمان و ...بازدید و با تولید کنندگان ایرانی حاضر درنمایشگاه گفتگو کردند.

خانم لطیف خمیس مدیر کل سازمان تجارت تانزانیا در مراسم «روز ایران» در سخنانی از همکاری خوب ایران برای حضور در نمایشگاه تشکر کرد و اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران کشور پیشرفته ای در زمینه های مختلف علمی و محصولات دانش بنیان است و چنانچه در نمایشگاه روز ایران میتوانید ببینید، ایران حتی در زمان کرونا، به سرعت توانست خودش واکسن کرونا را بسازد و استفاده کند.

وی اظهار امیدواری کرد که تانزانیا و ایران در زمینه ی تجارت محصولات دانش بنیان بتوانند همکاری خوبی داشته باشند.

در ادامه این مراسم الوندی سفیر ایران در تانزانیا در سخنانی ؛ حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه را فرصت ارزشمندی برای معرفی توانمندی های ایران به شرکت های تانزانیایی دانست و از همکاری مدیر کل سازمان تجارت تانزانیا و نیز شرکت های بخش خصوصی پیشرو که در نمایشگاه شرکت کردند، تشکر کرد.

الوندی روابط تجاری دو کشور ایران و تانزانیا را دارای سابقه ی هزار ساله دانست که با ورود بازرگانان شیرازی به شرق آفریقا به ویژه زنگبار و دارالسلام و سپس با حضور سایر اقوام ایرانی مانند بلوچ ها آغاز شده است.

سفیر کشورمان گفت : جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل روابط تجاری بین دو کشور اقدامات متعددی انجام داده است که لغو روادید برای گردشگران تانزانیا و نیز اعزام هیأت های متعدد بین دو کشور از جمله این اقدامات بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های زیاد بین دو کشور، همکاری های دو کشور به خصوص در حوزه محصولات دانش بنیان، فنی و مهندسی، نفت و گاز و پتروشیمی، مخابرات و ICT، کشاورزی، شیلات، دامپروری، صنایع بهداشتی و گردشگری افزایش یابد.

در ادامه « اسکار کیسانگا » مدیر اجرایی خانه ی تجاری صنعتی و کشاورزی تانزانیا ، به عنوان مهمان ویژه ی برنامه ی روز ایران، جمهوری اسلامی ایران را دارای ظرفیتهای بسیار زیادی در زمینه های فناوری و تکنولوژی دانست و بیان کرد که باید از تجار تانزانیایی بخواهیم که بیشتر با این ظرفیتها آشنا شوند تا در مسیر رشد تانزانیا از آن بهره ببریم.

محسن معارفی رایزن فرهنگی کشورمان نیز در سخنانی از همدردی دولت و مردم تانزانیا در حادثه ی دردناک شهادت رئیس جمهور کشورمان، قدردانی و کتاب الهام بخش «خدمتگزار امت» که خاطراتی از شهید رئیسی به زبان انگلیسی است، را به مهمانان معرفی کردند.

وی درباره نمایشگاه رایزنی فرهنگی ایران در خصوص توانمندیهای علمی و فرهنگی در برنامه ی «روز ایران» توضیحاتی ارائه داد و با معرفی گزارش دستاوردهای علمی و فناوری ایران در سال 2024، گفت که جمهوری اسلامی ایران از نظر انتشار مقالات علمی در سال 2024 رتبه ی 14 جهانی و رتبه ی اول کشورهای اسلامی را کسب کرده است.

ضمن اینکه ایران با داشتن 73 دانشگاه برتر در رتبه بندی اخیر تایمز، 54 پارک علم و فناوری و 9559 شرکت دانش بنیان مکان بسیار خوبی برای همکارهای علمی و دانشگاهی است. رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه بیان کردند که ایران امسال دهها بورس تحصیلی به جوانان مستعد تانزانی اختصاص داده است و ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط در حال انجام است.

نمایندگان شرکت های داروسازی رازی و سایر بخش های خصوصی شرکت کننده نیز در این مراسم گزارش از تلاش ها و اقدامات مجموعه های خود بیان کردند .

در نمایشگاه روز ایران، محصولات مختلف دانش بنیان ایران و نیز برخی از توانمندیهای ایران در زمینه های فناوری نانوتکنولوژی، سلولهای بنیادی، فضاهوا، فیزیک و هوش مصنوعی برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته شد. همچنین در حاشیه ی نمایشگاه برخی از صنایع دستی ایران در حوزه ی قلم زنی، میناکاری و خاتم کاری به نمایش درآمد.

https://stnews.ir/short/4Q93Y
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: