علمی، پژوهشی و فناوری

نوبل 2024 با افزایش بحران‌های جهانی، بارقه‌ای از امید را نشان می‌دهد

اعلامیه های جایزه نوبل هفته آینده تاج دستاوردهایی خواهد بود که جهان را به مکانی بهتر تبدیل کرده است، نوری از خوش بینی در میان درگیری های مارپیچ خاورمیانه، جنگ در اوکراین، قحطی در سودان و آب و هوای در حال فروپاشی.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : اعلامیه های جایزه نوبل هفته آینده تاج دستاوردهایی خواهد بود که جهان را به مکانی بهتر تبدیل کرده است، نوری از خوش بینی در میان درگیری های مارپیچ خاورمیانه، جنگ در اوکراین، قحطی در سودان و آب و هوای در حال فروپاشی.

برندگان جوایز بین 7 تا 14 اکتبر اعلام خواهند شد. کارشناسان بر این باورند که برای جایزه صلح، معتبرترین جایزه از شش جایزه نوبل، پیش بینی انتخاب کمیته نوبل نروژی که در 11 اکتبر منتشر می شود، دشوارتر از همیشه است.

آلفرد نوبل، نیکوکار سوئدی، این جوایز را در وصیت نامه خود در سال 1895 ایجاد کرد و تصریح کرد که این جوایز به کسانی تعلق می گیرد که "بزرگترین منفعت را به بشریت بخشیده اند".

اما دن اسمیت، رئیس موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، پیشنهاد کرد که با توجه به وضعیت تیره و تار جهان، شاید هیچ کس نباید امسال جایزه صلح را دریافت کند.

وی گفت: "شاید اکنون زمان آن رسیده است که بگوییم "بله، بسیاری از مردم بسیار سخت کار می کنند، اما به نتیجه نمی رسند و ما به افراد و رهبران جهانی بیشتری نیاز داریم تا بیدار شوند و متوجه شوند که در وضعیت بسیار خطرناکی قرار داریم." .

اسمیت تصریح کرد: "ما اکنون بیش از 50 درگیری مسلحانه در سراسر جهان داریم. مرگ و میر این درگیری های مسلحانه در دو دهه گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است."

عدم اعطای جایزه صلح به عنوان اعتراف به شکست توسط کمیته جایزه تلقی می شود و بنابراین بعید تلقی می شود.

اولاو نجولستاد، دبیر کمیته به خبرگزاری فرانسه گفت: «من مطمئن هستم که امسال نیز نامزد شایسته ای برای جایزه صلح وجود خواهد داشت.

در مجموع 286 نامزدی برای جایزه صلح امسال ارائه شده است، اگرچه کمیته اسامی آنها را به مدت 50 سال مهر و موم نگه می دارد. با این حال، افرادی که حق نامزدی را دارند، مجازند انتخاب های خود را فاش کنند.

در میان کسانی که در این لیست شناخته شده اند، برخی از بازیگران درگیر در خاورمیانه، مانند آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، آنروا، گروه حقوق بشر فلسطینی الحق; همتای اسرائیلی آن B'Tselem و دیوان بین المللی دادگستری وجود دارند.

با توجه به خطرات وجودی برای بشریت ناشی از سیستم های تسلیحاتی که می توانند به طور مستقل و بدون کنترل انسان عمل کنند، چندین ناظر نوبل از کمپین توقف ربات های قاتل به عنوان برنده احتمالی نام برده اند.

جایزه نوبل ادبیات که در 10 اکتبر اعلام خواهد شد، به همین ترتیب هر سال گمانه زنی های دیوانه وار را ایجاد می کند.

چندین کارشناس بر این باورند که Can Xue نویسنده چینی انتخاب آکادمی سوئد در سال جاری خواهد بود و او کمترین شانس را در چندین سایت شرط بندی دارد.

یک نویسنده داستان‌های آوانگارد که اغلب به کافکا تشبیه می‌شود، سبک تجربی او بین اتوپیا و دیستوپیا می‌چرخد و امر دنیوی را به سورئال تبدیل می‌کند.

بیورن ویمان، سردبیر فرهنگ در روزنامه سوئد رکورد داگنس نایتر، به خبرگزاری فرانسه گفت: «فکر می‌کنم این یک زن از یک منطقه زبانی خارج از اروپا باشد.

آخرین نویسنده چینی که برنده شد مو یان در سال 2012 بود.

https://stnews.ir/short/VdgB5
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: