علمی، پژوهشی و فناوری

مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان،

نگرانی شرکت‌ها از عدم مداومت اجرای قانون

رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی با اشاره به برخی از مشوق‌های قانونی، گفت: تلاش ما بر این است که شرکت‌ها بتوانند از مزایای قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهره‌مند شوند، ولی بسیاری از شرکت‌ها این نگرانی را دارند که اجرای آیین‌نامه‌ها و بندهای قانونی مداومت نداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  سید محسن میرصدری امروز در اختتامیه هشتمین جایزه مدیریت فناوری و نوآوری، مهاجرت نخبگان و فناوران و پوشش بیمه مسؤولیت و رقابت پذیر نشدن شرکت‌ها را از جمله چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: در برخی موارد. شاهد رقابت خصولتی‌ها و دولتی‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم، ضمن آن‌که برای صدور گواهی انطباق در خیلی از زمینه‌ها زیر ساخت‌های لازم را نداریم.

وی افزود: ما برای رفع این چالش‌ها ۴ دسته راهکار در زمینه‌های قوانین و سیاست‌گذاری، توانمندسازی، شبکه‌سازی و توسعه بازار و صادرات ارائه کردیم. در حوزه پایش قوانین، حداکثر تلاش خود را کردیم که شرکت‌ها بتوانند از مزایای قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهره‌مند شوند، ولی بسیاری از شرکت‌ها این نگرانی را دارند که اجرای آیین‌نامه‌ها و بندهای قانونی مداومت نداشته باشند.

میرصدری، نمونه این امتیازات قانونی را بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: در این بند تاکید بر امتیازات تحقیق و توسعه دارد و شرکت‌هایی که در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند، به همان میزان از مالیات آنها کسر می‌شود.

رئیس کمسیون کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی به ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در این ماده بر ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خرید تضمینی این نیروگاه‌ها تاکید شده است.

وی با اشاره به راهکارهای توانمندسازی شرکت‌ها از سوی اتاق بازرگانی، گفت: برای بهره‌مندی شرکت‌ها از مزایای ماده ۱۱ با توافقات صورت گرفته با معاونت علمی، دوره‌های توانمندسازی در استان‌ها را برگزار کردیم، ولی خیلی از شرکت ها از آن استقبال نکردند که دلیل آن بی اعتمادی آنها است.

میرصدری تاکید کرد: تلاش ما در به هم رسانی شرکت‌ها است. پیوست شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ موجب تولید محصولات رقابت‌پذیر خواهد شد و در کاهش هزینه‌های تولید این شرکت‌ها کمک خواهد شد.

وی تاکید کرد: توانمند شدن شرکت‌ها موجب می‌شود که نخبگان در کشور ماندگار شوند و به جای مهاجرت آنها، محصولات رقابت‌پذیر آنها صادر شود. 

https://stnews.ir/short/VwoGY
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: