مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
باور عمومی بر این است که مغز ما مسئول ذخیرهسازی حافظه و شکلدهی به خاطرات هستند. اما گروهی از دانشمندان کشف کردهاند که سلولهای سایر قسمتهای بدن نیز عملکرد حافظه را انجام میدهند.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : این کشف مسیرهای جدیدی را برای درک نحوه عملکرد حافظه و ایجاد پتانسیل برای افزایش یادگیری و درمان بیماریهای مرتبط با حافظه باز میکنند.
نیکلای کوکوشکین، نویسنده ارشد این مطالعه که در مجله علمی «نیچیر کامیونیکِیشنز» منتشر شده است، توضیح میدهد که «حافظه و یادگیری معمولاً فقط با مغز و سلولهای آن مرتبط است، اما مطالعه ما نشان می دهد که سلول های دیگر بدن نیز می توانند یاد بگیرند و خاطرات را شکل دهند.»
این تحقیق به دنبال درک بهتر این موضوع بود که آیا سلولهای غیرمغزی از طریق وام گرفتن از یک ویژگی عصبی شناخته شده – به نام اثر ذخیرهسازی فاصلهدار – میتوانند به فرایند به خاطرسپاری کمک کنند یا خیر. اثر ذخیرهسازی فاصلهدار حاکی از آن است که ما اطلاعات را در زمانی که در فواصل زمانی مختلف مطالعه میکنیم از خواندن شب امتحان یا یک جلسه فشرده کاری بهتر به خاطر میسپاریم.
این پژوهشگران با مطالعه دو نوع سلول غیر مغزی انسان در آزمایشگاه (یکی از بافت عصبی و دیگری از بافت کلیه) و قرار دادن آنها در معرض الگوهای مختلف سیگنالهای شیمیایی – درست مانند هنگامی که سلولهای مغز در زمان یادگیری اطلاعات جدید در معرض الگوهای انتقال دهندههای عصبی قرار میگیرند – سعی کردند فرایند یادگیری در طول زمان را بر روی این سلولهای غیرمغزی نیز تکرار کنند. در واکنش، سلولهای غیرمغزی «ژن حافظه» را فعال کردند، یعنی همان ژنی که سلولهای مغز هنگام شناسایی اطلاعات جدید و سازماندهی مجدد ارتباطات خود برای ایجاد حافظه، آن را تحریک میکنند.
برای نظارت بهتر بر فرآیند حافظه و فرآیند یادگیری، دانشمندان این سلولهای غیر مغزی را به گونهای مهندسی کردند تا پروتئین درخشانی بسازند که دقیقا نشان دهد چه زمانی ژن حافظه روشن است و چه زمانی خاموش است.
نتایج نشان داد که این سلولها قادر هستند تفاوت بین انفجارهای کوتاه و مکرر سیگنالهای شیمیایی را از یک سیگنال طولانی و پیوسته تشخیص دهند – مشابه اینکه مغز ما به یادگیری بهتر در جلسات کوتاه با استراحت به جای یک جلسه طولانی پاسخ میدهد. هنگامی که سیگنالهای شیمیایی در بازههای فاصلهدار به این سلولها داده میشدند، آنها یک «ژن حافظه» را قویتر و برای مدت طولانیتری نسبت به زمانی که سیگنالها را یکجا دریافت میکردند، فعال میکردند.
کوکوشکین، دانشیار بالینی در دپارتمان مطالعات علوم مقدماتی دانشگاه نیویورک و پژوهشگر مرکز علوم عصبی دانشگاه نیویورک، میگوید: «این آزمایش اثر ذخیرهسازی فاصلهدار را در عمل نشان میدهد. و این یعنی اینکه ظرفیت یادگیری از طریق تکرارهای فاصلهدار ممکن است منحصر به سلولهای مغز نباشد، بلکه میتواند ویژگی اساسی همه سلولها باشد.»
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53