علمی، پژوهشی و فناوری

هوش مصنوعی شیوه اعتماد افراد به یکدیگر را تغییر داده است

با اینکه دروغگویی در میان مردم رایج است، اما به طور معمول به خاطر حفظ ادب و معاشرت و همچنین هراس از اتهام دروغ‌زنی، افراد از متهم کردن دیگران به دروغ خودداری می‌کنند؛ اما هوش مصنوعی به زودی می‌تواند این قواعد را برهم زند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  تحقیقات جدید نشان می‌دهد زمانی که هوش مصنوعی فردی را به دروغگویی متهم کند، احتمال اینکه دیگران نیز او را دروغگو بدانند، افزایش می‌یابد. این یافته، تأثیر اجتماعی هوش مصنوعی در حوزه‌ کشف فریب را برجسته می‌کند و لزوم احتیاط سیاست‌گذاران را گوشزد می‌سازد. این پژوهش نشان داد که علی‌رغم تردید عمومی نسبت به ابزارهای تشخیص دروغ مبتنی بر هوش مصنوعی، حضور این فناوری در روند کشف فریب، میزان اتهام‌زنی را بالا می‌برد و بر رفتار افراد تأثیر می‌گذارد.

جزئیات بیشتر تحقیق

با اینکه دروغگویی در میان مردم رایج است، اما به طور معمول به خاطر حفظ ادب و معاشرت و همچنین هراس از اتهام دروغ‌زنی، افراد از متهم کردن دیگران به دروغ خودداری می‌کنند. اما هوش مصنوعی به زودی می‌تواند این قواعد را برهم زند.در پژوهشی که در تاریخ 27 ژوئن در ژورنال علمیِ «آی‌ساینس» منتشر شد، محققان نشان دادند که احتمال اینکه افراد دیگران را به دروغگویی متهم کنند، زمانی که هوش مصنوعی چنین اتهامی وارد کند، به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.این یافته، دیدگاهی درباره‌ پیامدهای اجتماعی استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای کشف فریب ارائه می‌ دهد، که می‌تواند برای سیاست‌گذاران در زمان اجرای چنین فناوری‌هایی راهگشا باشد.دکتر نیلز کوبیس، نویسنده‌ ارشد این پژوهش و متخصص علوم رفتاری در دانشگاه دویسبورگ-اسن آلمان می‌گوید: «جامعه‌ ما دارای هنجارهای قوی و جا افتاده‌ای درباره‌ی اتهام دروغگویی است.»

او می‌افزاید: «برای اینکه کسی به طور علنی دیگری را به دروغگویی متهم کند، به شجاعت و شواهد زیادی نیاز است. اما مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به بهانه‌ای برای افراد تبدیل شود تا به راحتی پشت آن پنهان شوند و از پذیرفتن مسئولیتِ عواقبِ اتهامات خودداری کنند.»جامعه‌ بشری مدت‌ها بر اساس «نظریه‌ پیش‌فرضِ صداقت» عمل کرده است؛ این نظریه توضیح می‌دهد که مردم عموماً آنچه می‌شنوند را راست فرض می‌کنند. به دلیل همین گرایش به اعتماد به دیگران، انسان‌ها در تشخیص دروغ بسیار ضعیف عمل می‌کنند. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که عملکرد انسان‌ها در کشف دروغ بهتر از حدس زدن نیست.دکتر کوبیس و تیمش می‌خواستند بدانند که آیا حضور هوش مصنوعی می‌تواند هنجارها و رفتارهای اجتماعیِ تثبیت‌شده درباره‌ی اتهام‌زنی را تغییر دهد.

هوش مصنوعی به خاطر اشتباهات مکرر و تقویت سوگیری‌ها شناخته می‌شود. دکتر کوبیس با توجه به یافته‌های این پژوهش، پیشنهاد می‌کند که سیاست‌گذاران درباره‌ی استفاده از این فناوری در مسائل مهم و حساس مانند اعطای پناهندگی در مرزها تجدید نظر کنند.او می‌گوید: «پیرامون هوش مصنوعی جنجال زیادی به راه افتاده است و بسیاری از مردم فکر می‌کنند این الگوریتم‌ها واقعاً قدرتمند و حتی عینی هستند. من واقعاً نگرانم که این امر باعث شود مردم بیش‌ازحد به آن تکیه کنند، حتی زمانی که به درستی کار نمی‌کند.»

https://stnews.ir/short/N2KZW
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: