علمی، پژوهشی و فناوری

پایان رکورد گرمای جهانی در جولای ۲۰۲۴

آژانس آب و هوای اروپا (کوپرنیک) اعلام کرد که دوره متوالی 13 ماهه رکورد گرمای جهانی با میانگین دمای جدید در جولای گذشته به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : میانگین گرمای جولای در سال 2024 از جولای یک‌ سال قبل فراتر رفت و دانشمندان گفتند که پایان این رکوردشکنی تأثیر چندانی در تهدید ناشی از تغییرات آب و هوایی ندارد.

سامانتا برگس نایب رییس مؤسسه کوپرنیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرایط کلی تغییر نکرده است. آب و هوای ما همچنان گرم‌تر می‌شود.»

تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسان، رویدادهای شدید آب و هوایی را به دنبال دارد، که در سراسر جهان ویرانی به بار می‌آورد.

چندین نمونه فقط در هفته‌های اخیر رخ داده است. در کیپ تاون، آفریقای جنوبی، هزاران نفر به دلیل باران سیل‌آسا، بادهای شدید، سیل و غیره آواره شدند.

رانش زمین در جزیره سولاوسی اندونزی رخ داد. بریل با ثبت رکورد اولین طوفان درجه 4، رد عظیمی از ویرانی را به جای گذاشت.

همچنین مقامات ژاپنی اعلام کردند که بیش از 120 نفر در گرمای بی سابقه در توکیو جان خود را از دست دادند.

آن دماهای بسیار زیاد به طور خاصی بی رحمانه بوده است.

بر اساس گزارش مؤسسه کوپرنیک، دمای کره زمین در ماه جولای 2024 به طور میانگین 62.4 درجه فارنهایت (16.91 درجه سانتی‌گراد) بوده است، که 1.2 درجه (0.68 سانتی‌گراد) بالاتر از میانگین 30 ساله در این ماه است. دمای هوا نسبت به مدت مشابه سال قبل کمی پایین‌تر بود.

از نظر گرما این دومین ماه جولای و دومین ماه گرم ثبت‌شده تنها پس از جولای 2023 در رکوردهای آژانس است.

همچنین زمین دو روز را به عنوان گرم‌ترین روز خود در تاریخ ثبت کرده است، در 22 جولای و 23 جولای، هر یک به طور میانگین حدود 62.9 درجه فارنهایت (17.16 درجه سانتی‌گراد) دما ثبت کرده است.

مؤسسه کوپرنیک 21 و 22 جولای را به عنوان گرم‌ترین روزها معرفی کرده بود، اما بر اساس داده‎‌های به‌روز شده آن را تغییر داد.

در ماه جولای، جهان با اندازه‌گیری مؤسسه کوپرنیک 1.48 درجه سانتی‌گراد (2.7 درجه فارنهایت) گرم‌تر از دوران پیش از انقلاب صنعتی بود.

این نزدیک به مقدار گرمایشی (یعنی ۵/۱ درجه) است که تمام کشورهای جهان در توافقنامه اقلیمی پاریس در سال 2015 با آن موافقت کردند.

جولین نیکلاس، دانشمند ارشد آب و هوا در مؤسسه کوپرنیک گفت: «ال نینو (که به طور طبیعی اقیانوس آرام را گرم می‌کند و آب و هوا را در سراسر جهان تغییر می‌دهد) باعث گرمای بی سابقه در این 13 ماه شد.»

وی بیان کرد: «این شرایط به پایان رسیده است و به همین دلیل دما در ماه جولای اندکی کاهش یافته است.»

نیکلاس با اشاره به شرایط لانینا (خنک‌کننده طبیعی) نیز عنوان کرد: «تا اواخر سال این شرایط پیش‌بینی نمی‌شود. اما هنوز یک روند کلی گرم شدن وجود دارد.»

این دانشمند تأکید کرد: «تصویر جهانی چندان متفاوت‌تر از یک سال پیش نیست. این واقعیت که دمای جهانی سطح دریا در بیش از یک سال گذشته یک رکورد یا نزدیک به رکورد بوده است، عامل مهمی می‌باشد. نیروی محرکه اصلی یا عامل اصلی پشت این رکورد دمایی نیز روند گرمایش طولانی مدت است که به طور مستقیم با تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو هوا مرتبط می‌باشد.»

این عامل شامل دی اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند: زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی است.

دمای ماه جولای مناطق خاصی از جمله غرب کانادا و غرب ایالات متحده را به طور ویژه‌ای تحت تأثیر قرار داد و حدود یک سوم از جمعیت ایالات متحده در یک منطقه به دلیل گرمای خطرناک و رکوردشکنی در وضعیت هشدار قرار داشتند.

در جنوب و شرق اروپا، وزارت بهداشت ایتالیا شدیدترین هشدار گرما را برای چندین شهر در جنوب اروپا و بالکان صادر کرد.

یونان مجبور شد بزرگ‌ترین جاذبه فرهنگی خود، آکروپولیس را به دلیل دمای بیش از حد تعطیل کند.

بیشتر فرانسه تحت هشدار گرما قرار داشتند، چرا که این کشور از بازی‌های المپیک که در اواخر جولای برگزار شد، میزبانی کرد.

بر اساس گزارش مؤسسه کوپرنیک، بیشتر آفریقا، خاورمیانه و آسیا و شرق قطب جنوب نیز تحت تأثیر قرار گرفتند.

دانشمندان می گویند که دما در قطب جنوب بسیار بالاتر از حد متوسط ​​بود.

گاوین اشمیت، اقلیم‌شناس و مدیر مؤسسه مطالعات فضایی گودارد، گفت: «اوضاع بدتر خواهد شد، چرا که ما از انجام کاری که شرایط را وخیم‌تر می‌کند دست برنداشته‌ایم.»

اشمیت بیان کرد: «روش‌شناسی یا محاسبات مختلف می‌تواند نتایج کمی متفاوت را به همراه داشته باشد، از جمله اینکه در ماه جولای امکان ادامه‌دار بودن آن دیده می‌شود.»

وی تصریح کرد: «حتی اگر رکوردشکنی به پایان برسد، نیروهایی که دما را بالاتر می‌برند، متوقف نمی‌شوند.»

اشمیت تأکید کرد: «آیا مهم است که دمای هوا در جولای یک رکورد است یا نه؟ پاسخ خیر است، چرا که موضوع مهم که همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این واقعیت است که دماهای امسال و سال گذشته هنوز بسیار بسیار گرم‌تر از دهه 1980 هستند، البته نسبت به قبل از انقلاب صنعتی و ما اثرات این تغییر را مشاهده می‌کنیم.»

کارشناسان می‌گویند که مردم در سراسر جهان نباید در اعداد جولای بهبودی دما را ببینند.

نیکلاس خاطر نشان کرد: «توجه زیادی به این 13 ماه متوالی از رکوردهای گرمای جهانی شده، اما پیامدهای تغییرات اقلیمی سال‌ها دیده شده است، که از ماه جون سال 2023 شروع شد و به پایان نخواهند رسید، چرا که نوار این رکوردها در حال پاره شدن است.»

https://stnews.ir/short/N2d6L
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: