علمی، پژوهشی و فناوری

پردازنده‌ جدید،

پردازنده Hygon چین با ۶۴ هسته Zen و سوکت AMD رؤیت شد

پردازنده‌ی چینی Hygon از ۶۴ هسته‌ی Zen و جدیدترین سوکت AMD استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : سی‌پی‌یوهای Hygon براساس هسته‌ی Zen طراحی شده‌اند و خبرهای خوبی برای بخش سرور چین دارند. این پردازنده‌ها حاصل همکاری مشترک بین AMD ،HMC ،Hygon و Global Foundries محسوب می‌شوند. در حقیقت، تراشه‌ی اصلی در ایالات متحده توسط GlobalFoundries ساخته و در چین مونتاژ شده‌ است.

پردازنده‌های Hygon تاکنون از ۳۲ هسته‌‌ی نسل اول Zen با ۶۴ رشته در بالاترین کانفیگ بهره می‌بردند، اما در سری جدید، تعداد هسته‌ها حداکثر به ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته می‌رسد.
پردازنده Hygon C86-7490
پین های پردازنده Hygon C86-7490
نوشته‌های روی پردازنده Hygon C86-7490

براساس یافته‌های یک افشاگر، پردازنده‌های نسل چهارم Hygon شرکت Sugon از جدیدترین سوکت AMD با نام SP5 استفاده می‌کنند. این پردازنده‌ها از نظر پشتیبانی رم و نوع اتصال، به تراشه‌های Zen 4 کلاس سرور تیم قرمز شباهت دارند. به احتمال زیاد، شرکت چینی سوکت جدید را فقط برای به‌دست آوردن ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از رم DDR5 به‌کار گرفته است.

از نظر فنی، در حالی که پردازنده‌ی C86-7490 با سوکت SP5 ای‌ام‌دی برای پردازنده‌های کلاس دیتاسنتر عرضه می‌شود، لزوماً به این معنا نیست که از چیپلت‌های مبتنی‌بر معماری‌های Zen 4 یا Zen 5 تیم قرمز استفاده می‌کند.

سی‌پی‌یو Hygon C86-7490 از چهار کلاستر ۱۶ هسته‌ای تشکیل شده است که در مجموع ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته را در خود جای می‌دهد. این پردازنده دو تراشه‌ی رابط ورودی/خروجی (IOD) دارد؛ در حالی که نسل‌های اولیه‌ی EPYC تنها یک واحد داشتند.
مادربرد سرور با ۱۲ کانال رم و پردازنده Hygon C86-7490

سوکت SP5 را AMD در سال ۲۰۲۲ بر اساس استاندارد LGA 6096 برای پشتیبانی از پردازنده‌های EPYC مبتنی‌بر Zen4 طراحی کرد. این سوکت از نسل قبلی خود، SP3 تعداد پین بیشتری دارد که باعث می‌شود قدرت انتقال توان آن به ۷۰۰ وات برسد.

شرکت چینی Suma، تولیدکننده‌ی سرور، دستگاه‌های مبتنی‌بر چهار پردازنده‌ی Hygon C86-7490 با ۴۸ اسلات رم DDR5 را در رک‌سرور چهارطرفه ارائه می‌دهد. در نتیجه، ۱۲ اسلات رم برای هر CPU اختصاص می‌یابد که با کانفیگ پردازنده‌های سرور EPYC ای‌ام‌دی با سوکت SP5 یکسان است.

ده‌های اختصاصی چین به‌سرعت در حال پیشرفت هستند

گفته می‌شود که Sugon راهی پیدا کرده است تا چیپلت‌های نسل اول Zen را به ورودی/خروجی کنترلر رم DDR5 متصل کند.

بازسازی سوکت SP5 برای چیپلت‌های نسل اول AMD احتمالاً نیاز به تلاش زیادی دارد، زیرا مطابقت‌دادن چیپلت‌هایی که با فناوری ۱۴ نانومتری ساخته شده‌اند با رابط ورودی/خروجی (IOD) مبتنی‌بر کلاس ۶ نانومتری که برای پردازنده AMD مبتنی‌بر Zen4 طراحی‌ شده، به‌دلیل ولتاژهای بسیار متفاوت، مشکل‌ساز است.

مشخص نیست که زیر پوشش پردازنده‌های نسل چهارم Hygon چه می‌گذرد، اما می‌توانیم بگوییم که این پردازنده‌ها از برخی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های AMD استفاده می‌کنند. در حال حاضر، قیمت CPU های C86 Hygon از ۳۵,۰۰۰ تا ۴۲,۰۰۰ یوان (معادل ۴۹۰۰ و ۵۹۰۰ دلار) متغیر هستند.

https://stnews.ir/short/NDK6a
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: