علمی، پژوهشی و فناوری

پژوهشی جدید: فیل‌ها یکدیگر را با اسم صدا می‌زنند

فیل‌ها اولین حیوانات وحشی هستند که از نام‌هایی خاص برای صدازدن یکدیگر استفاده می‌کنند.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ براساس یک پژوهش جدید، فیل‌ها برای همنوعان خود نام‌هایی ابداع می‌کنند و از آن برای صدا‌زدن یکدیگر بهره می‌برند. پیش‌ازاین محققان دریافته بودند که دلفین‌ها و طوطی‌ها با تقلید صدای همنوع خود یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند، اما فیل‌ها اولین حیوانات (غیرانسان) هستند که بدون تقلید صدا، از نام‌هایی خاص برای یکدیگر استفاده می‌کنند.

براساس گزارش گاردین و مقاله منتشرشده در نیچر، تیمی از محققان بین‌المللی از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل آواهای ارتباطی گله‌های فیل آفریقایی در کنیا استفاده کردند.

محققان می‌گویند این پژوهش نه‌تنها نشان می‌دهد که فیل‌ها از صداهای خاصی برای همنوع خود استفاده می‌کنند، بلکه آواهایی را که برای خطاب قراردادن آن‌ها تولید می‌شود، تشخیص و به آن واکنش نشان می‌دهند، درحالی‌که اگر آواها خطاب به فیل دیگری باشد، آن را نادیده می‌گیرند.

فیل‌ها چگونه یکدیگر را صدا می‌زنند؟

یکی از پژوهشگران سابق OpenAI گزارشی درباره‌ی مسیر رشد و توسعه‌ی هوش مصنوعی، امنیت کاربران و موارد دیگر منتشر کرده است که تا حدودی چشم‌انداز آینده‌ی این حوزه را ترسیم می‌کند.

پس از راه‌اندازی GPT-4o، تعدادی از کارمندان سطح بالای OpenAI این شرکت را ترک کردند. ژان لایک، سرپرست سابق تیم Superalignment (هسته‌ی مرکزی تحقیق و توسعه‌ی هوش مصنوعی در OpenAI) یکی از همین افراد بود که اعلام کرد از روند گسترش هوش مصنوعی در این شرکت نگران است. او می‌گوید که خلق محصولات جذاب برای OpenAI اولویت بالاتری نسبت‌ به امنیت و حریم خصوصی کاربر دارد.

لئوپولد آشنبرنر، یکی از دانشمندان سابق تیم Superalignment، به‌‌دلیل افشای اطلاعات حساس شرکت درباره‌ی هوش مصنوعی عمومی اخراج شد. با این حال، آشنبرنر اظهار می‌کند که اطلاعاتی که او به اشتراک گذاشته است «کاملاً عادی» بوده‌اند.

آشنبرنر در گزارش ۱۶۵ صفحه‌ای خود گفته است که پیشرفت هوش مصنوعی با سرعت بی‌سابقه‌ای شتاب خواهد گرفت و ممکن است تا سال ۲۰۲۷، توانایی‌های محققان و مهندسان را پشت سر بگذارد.

کوین اسکات، از مدیران مایکروسافت مطالب مشابهی را به اشتراک گذاشته است و مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تری را پیش‌بینی می‌کند که توانایی قبولی در آزمون‌های ورودی دکترا را دارند.

با ظهور مدل‌ هوش مصنوعی پرچمدار GPT-4o با قابلیت‌های تشخیص، استدلال و مکالمه‌ی انسان‌گونه، به‌نظر می‌رسد که در آینده‌ی نزدیک به دوران هوش مصنوعی فوق هوشمند (Super Intelligent) خواهیم رسید که ممکن است از هوش انسانی بسیار فراتر برود.

https://stnews.ir/short/4OMPV
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: