پزشکی و سلامت

پیشگیری از بیماری‌های متعدد باکتریایی با واکسن پنوموکوک/ گزارش بیمارستان کودکان امام حسین اصفهان از 750 بستری موارد شدید در 1402

دکتر علی پارسا معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در آیین رونمایی از واکسن پنوموکوک با بیان اینکه این واکسن برای پیشگیری از بیماری‌هایی ناشی از باکتری پنوموکوک که خیلی هم متعدد است؛ می‌باشد؛ گفت: متاسفانه هر ساله شاهد موارد شدید بیماری در گروه‌های مختلف بخصوص گروه سنی زیر ۵ سال هستیم و طبق آخرین گزارش بیمارستان کودکان امام حسین اصفهان در سال 1402 قریب 750 مورد بستری از موارد شدید بیماری در کودکان و متاسفانه 46 مورد مرگ بوده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان: با توجه به ادغام واکسن پونوموکوک در سیستم واکسیناسیون روتین کودکان، معاونت بهداشت استان اصفهان افتتاحیه آن را امروز شنبه ۱۳ مردادماه در مرکز ابن سینا برگزار کرد. واکسیناسیون با واکسن پنوموکوک همزمان با چهلمین سال توسعه برنامه واکسیناسیون کشور گامی دیگر برای ارتقای سلامت کودکان است. این واکسن در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی  تزریق خواهد شد.

 

دکتر علی پارسا معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان  در آیین رونمایی از واکسن پنوموکوک  ضمن ابزار  خرسندی از این که امروز 13 مردادماه شاهد یک خدمت جدید در حوزه پیشگیری و بهداشت هستیم؛ گفت:  بحث واکسیناسیون یکی از افتخارات و موفق‌ترین برنامه‌ های حوزه و بهداشت و پیشگیری در نظام سلامت است علاوه براین یکی از افتخارات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین المللی همین موفقیت‌ها در این زمینه است که از ابتدی انقلاب در توسعه و گسترش برنامه ملی واکسیناسیون کشور انجام شد و روز به روز شاهد توسعه و ارتقا و افزایش این برنامه ملی واکسیناسیون هستیم.

وی ادامه داد:از امروز واکسن پنوموکوک به جدول برنامه ملی واکسیناسیون اضافه می‌شود و همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان هم‌ این برنامه آغاز خواهد شود و کودکان دوماهه سرزمینمان بر علیه بیماری پنوموکوک که انواع و اقسام بیماری‌ها را ایجاد می کند ایمن می‌شوند.

پارسا با اشاره به اینکه بهداشت و اولویت پیشگیری بر درمان جزو رسالت و تکالیف مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه  علوم پزشکی می باشد و همه تمهیدات و اقدامات حوزه بهداشت هدفش این است که مانع بروز بیماری شود؛ افزود:  یکی از ویژگی‌های خدمات پیشگیری این است که برای همه مردم  است چه برای افراد ‌سالم و چه برای افراد بیمار و تلاش می کنیم کسانی که سالم هستند بیمار نشوند و آنها که بیمار هستند از عوارض و تبعات و مشکلات بعدی بیماریشان پیشگیری شود. ارائه خدمات پیشگیری خیلی سخت‌تر از درمان است چون این خدمات اصولا برای کسانی هست که مشکل ندارند. پس لازم است اعتماد بین مراقبان سلامت و مردم به بهترین شکل محقق شود. این ارتباط عاطفی بین مراقب سلامت و نیروی بهداشتی با مردم خیلی مهم است به این دلیل که خدمت را مستمر تا پایان عمرادامه دهد چون خدمات بهداشت را از دوران جنینی و حتی قبل از آن شروع می کنیم و تا پایان عمر ادامه می دهیم.  

وی تصریح کرد: این واکسن برای پیشگیری از بیماری‌هایی ناشی از باکتری پنوموکوک که موجب بیماری‌های شدید عفونی مختلف می شود؛ می‌باشد.

پارسا ادامه داد:  متاسفانه هر ساله شاهد موارد شدید بیماری در گروه‌های مختلف بخصوص گروه سنی زیر ۵ سال هستیم و بیمارستان اختصاصی کودکان امام حسین اصفهان گزارشاتی که از موارد شدید بیماری  در مورد بستری کودکان گزارش می کند آمار بسیار قابل توجهی است در آخرین آمار که در سال ۱۴۰۲ گزارش شده ۷۵۰ مورد بستری کودکان  ناشی از بیماری‌های پنوموکوک بود و متاسفانه شاهد ۴۶ مورد مرگ این کودکان هم بودیم  که‌ از دست دادن یک کودک بخاطر  بیماری واگیر که قابل پیشگیری و درمان هست خیلی تاسف آور و نگران کننده است و اگر خدمتی به جامعه بدهیم که  منجر به پیشگیری از فوت حتی یک کودک شود و خانواده ای شاهد مرگ کودکش نباشد به خاطر بیماری این خدمت بسیار ارزشمندی است. 

وی با یادآوری اینکه در پاندمی کرونا هم شاهد بودیم چه شرایطی بوجود آمد و تا واکسن تولید و بصورت عمومی تزریق نشد ما نتوانستیم از بیماری و گسترش و مرگ و میرها جلوگیری کنیم؛ بیان کرد: بنابراین واکسیناسیون  توانسته خیلی خوب در اذهان مردم موثر و تاثیر گذار باشد و خیلی مواقع مردم واحدهای بهداشتی  را با واکسیناسیون شناختند چون دولتی و رایگان هست و عموم مردم برای دریافت این خدمت بایستی به مراکز بهداشتی دولتی مراجعه کنند.

پارسا در پایان اظهار کرد: واکسن پنوموکوک در سنین ٢ و ۴ و ١٢ ماهگی تزریق می‌شود.

پیشگیری از بیماری‌های متعدد باکتریایی با واکسن پنوموکوک/ گزارش بیمارستان کودکان امام حسین اصفهان از 750 بستری موارد شدید در 1402
پیشگیری از بیماری‌های متعدد باکتریایی با واکسن پنوموکوک/ گزارش بیمارستان کودکان امام حسین اصفهان از 750 بستری موارد شدید در 1402
https://stnews.ir/short/VMlny
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: