کتاب‌ها، مقالات و مجلات ,علمی، پژوهشی و فناوری

چاپ مقاله پژوهشگر مدعو دانشگاه محقق اردبیلی در مجله Physical Review Letters

مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی از چاپ مقاله دکتر حسین بابایی پژوهشگر مدعو این دانشگاه در مجله معتبر Physical Review Letters خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اردبیل : دکتر موسی ترابی گفت: دکتر حسین بابایی پژوهشگر مدعو دانشگاه محقق اردبیلی موفق شده است نتایج تحقیقاتی خود درباره دفورمیشن‌های نظریه میدان‌های کوانتومی و تعبیر هندسی این نوع دفورمیشن‌ها در گرانش در مجله معتبر  Physical Review Letters   به چاپ برساند.

وی افزود: دکتر بابایی و همکارانش از دانشگاه تورین ایتالیا  Roberto Tateo,  Tommaso Morone و دانشگاه جیلین چین Song He, Hao Ouyang   موفق شدند یک چارچوب یکپارچه برای دفورمیشن ریشه و دفورمیشن تی تی بار در نظریه‌های میدان‌های کوانتومی در ابعاد مختلف فضا-زمان ارائه ‌کنند.

مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: این کار کلاس دفورمیشن‌های حل‌پذیر را گسترش می‌دهد و درک ما را از اصول اساسی گرانش کوانتومی و نظریه ریسمان عمیق‌تر می‌کند.

وی اضافه کرد: در این مقاله یک فرمالیسم هندسی عمومی ایجاد شده است که هم دفورمیشن شبه تی تی بار  و هم دفورمیشن ریشه را در ابعاد دلخواه شامل می‌شود. این چارچوب در مورد خانواده گسترده‌ای از اختلال‌های با تانسور انرژی-تکانه اعمال می‌شود و شامل تئوری‌های مختلف میدانی شناخته شده است.

مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در این مقاله دوگانگی بین گرانش مبتنی بر انحنا و تغییر دفورمیشن شبه تی تی بار گسترش داده می‌شود تا شامل دفورمیشن ریشه باشد. این رهیافت کاربردهای بالقوه دارد و دیدگاه ما را به اکتشاف عمیق‌تر از تعامل بین دفورمیشن  اختلالی تانسور انرژی-تکانه  و دینامیک گرانشی را گسترش می‌دهد.

وی با بیان اینکه دفورمیشن ریشه برای اولین بار توسط دکتر حسین بابایی و اساتید راهنمای دوره دکتری وی، دکتر حسین محمدزاده و دکتر داوود مهدویان و همچنین استاد  مشاور وی، دکتر کمیل بابایی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ ارائه شد و در مجلات معتبر  Phys.Lett.B و  Phys.Rev.D منتشر گردید، افزود: در دو سال اخیر این نوع دفورمیشن‌های ریشه مورد توجه گروه‌های تحقیقاتی مختلفی از سراسر جهان قرار گرفته است.

مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه مجله   Physical Review Lettersیکی از معتبرترین مجلات علمی جهان با ضریب تاثیر ۸.۶  و چارک   Q۱ بوده که انجمن فیزیک آمریکا صاحب امتیاز آن است، گفت: این مجله با شاخص اچ-ایندکس ۷۰۰  رتبه دهم در میان مجلات در تمام حوزه‌های علمی در نظام رتبه بندی  SJR است.

وی خاطرنشان کرد: علاقمندان برای دسترسی به این مقاله می‌توانند به آدرس   https://journals.aps.org/prl/abstract/۱۰.۱۱۰۳/PhysRevLett.۱۳۳.۱۱۱۶۰۲مراجعه نمایند.

https://stnews.ir/short/NKbbK
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: