علمی، پژوهشی و فناوری

چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟

تحقیقات نشان می‌دهد برخی سلول‌ها می‌تواند دلیلی برای عمر طولانی‌تر زنان نسبت به مردان باشند.

به گزارش خبرگزاری«علم و فناوری»؛ دانشمندان برای عمر بیشتر زنان نسبت به مردان توضیح بیولوژیکی پیدا کرده‌اند.

این تحقیق که در  مجله ساینس منتشر شده است، ارتباط بین اسپرم و تخمک و طول عمر را نشان داده و بینش جدیدی را در مورد معمای دیرینه تفاوت‌های طول عمر مرتبط با جنسیت ارائه می‌دهد.این مطالعه که بر روی یک نوع ماهی انجام شد، نشان داد که از بین بردن سلول های زایشی (پیش ساز تخمک و اسپرم) بر طول عمر ماهی‌های نر و ماده تأثیر متفاوتی دارد.هنگامی که سلول های مسئول تولید اسپرم و تخمک (سلول های زایشی) در ماهی نر حذف شدند، طول عمر آنها 13 درصد افزایش یافت. با این حال، برعکس در ماده‌ها مشاهده شد و طول عمر آنها تقریباً 10درصد کاهش یافت..محققان کشف کردند کاهش سطح استروژن در ماده‌ها منجر به افزایش استرس سلولی و علائم تسریع پیری شد.

توهرو ایشیتانی، نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه اوساکا ژاپن، گفت: «ما انتظار داشتیم که حذف سلول‌های زایشی طول عمر نر و ماده‌ها را افزایش دهد، اما تنها طول عمر نرها را افزایش می‌دهد و طول عمر ماده‌ها را کوتاه می‌کند».سلول‌های زایشی سلول‌هایی هستند که طی تولید مثل جنسی با تقسیم میوز، به گامت‌های نر (اسپرم) یا گامت‌های ماده (تخمک) تمایز می‌یابند.

ارتباط بین ویتامین دی و افزایش طول عمر در مردان نیز وجود داشت. تحقیقات بیشتر نشان داد که مکمل ویتامین D منجر به افزایش طول عمر 21 درصدی در ماهی های نر و 7 درصدی ماده ها شد.در حالی که هیچ عارضه نامطلوبی مشاهده نشد، نویسندگان بر اهمیت استفاده از مقادیر مناسب ویتامین دی تاکید کردند و نسبت به مصرف بیش از حد توصیه شده هشدار دادند.

گزارش ها حاکی از آن است که زنان به طور متوسط ​در سراسر جهان تقریباً 5 درصد بیشتر از مردان عمر می کنند. شایان ذکر است، عواملی مانند نرخ بالای تصادفات و خودکشی در میان مردان جوان و سبک زندگی سالم‌تر در میان زنان نیز در ایجاد این شکاف مؤثر است.

https://stnews.ir/short/4Zkwe
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: