علمی، پژوهشی و فناوری

نتایج جدید علمی،

کشف ژن های بیگانه در باکتری ها

محققان کلمبیایی به تازگی کشف کرده‌اند که باکتری‌ها یک سری ژن‌های موقتی و شناور را خارج از ژنوم خود ایجاد می‌کنند، که به شکل عجیبی با زیست‌شناسی بیگانه شباهت دارند و باعث سردرگمی آنها شده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  این ژن‌ها به صورت نامتعارفی به باکتری‌ها منتقل می‌شوند و می‌توانند بین گونه‌ها جابه‌جا شوند، که این موضوع نشان‌دهنده یک لایه ناشناخته از زیست‌شناسی میکروبی است. این یافته‌ها ممکن است ژنتیک و ژن درمانی و درک ما از تکامل و تنوع حیات روی زمین را تغییر دهد.

از زمانی که کد ژنتیکی برای اولین بار در دهه 1960 رمزگشایی شد، شناسایی ژن‌های ما مانند یک راز سر به مهر بود. امروزه با تفسیر کروموزوم‌های خود به‌ عنوان توالی‌های خطی حروف (شبیه به جملات یک رمان) می‌توانیم ژن‌های درون ژنوم خود را شناسایی کنیم و متوجه شویم که چگونه تغییرات در کد یک ژن بر سلامت تأثیر می‌گذارد.

تصور می‌شد که این قانون خطی زندگی بر تمام اشکال زندگی از انسان گرفته تا باکتری حاکم است.

اما مطالعه جدید محققان کلمبیایی نشان می‌دهد که باکتری‌ها این قانون را زیر پا می‌گذارند و می‌توانند ژن‌های شناور آزاد و زودگذر ایجاد کنند و این احتمال وجود ژن‌های مشابه در خارج از ژنوم ما را نیز افزایش می‌دهد.

دکتر ساموئل استرنبرگ که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: «آنچه که این کشف را شگفت‌انگیز می‌کند این است که کروموزوم مجموعه کاملی از دستورالعمل‌ها را دارد که سلول‌ها برای تولید پروتئین از آنها استفاده می‌کنند. اکنون می‌دانیم که حداقل در باکتری‌ها، دستورالعمل‌های دیگری می‌تواند در ژنوم حفظ نشده باشد که با وجود این برای بقای سلول ضروری است.»

https://stnews.ir/short/4X3yB
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: