پزشکی و سلامت ,علمی، پژوهشی و فناوری

کیان دهراب‌پور :

کمبود شدید نیروی انسانی و متخصص در انتقال خون استان اصفهان/جایگاه اول اصفهان در تولید گلبول قرمز اشعه‌دیده

مدیر کل انتقال خون اصفهان با اشاره به نیاز هر روزه و بالای استان به فراورده‌های خونی و اینکه برای هر فرآورده خونی باید یک هزار و ۷۰۰ استاندارد رعایت شود؛ اعلام کرد: اما مهمترین و بزرگترین چالش انتقال خون در استان اصفهان کمبود شدید نیروی انسانی و متخصص است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان :  کیان دهراب‌پور  در نشست خبری که به مناسبت پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون و روز ملی اهدای خون در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، گفت: استان اصفهان از لحاظ طب انتقال خون و بویژه در حوزه آموزش جایگاه  بالایی در کشور دارد. 

وی با اشاره به هفته انتقال خون که از شنبه تا جمعه این هفته است؛ افزود: خون مایه حیات انسان است و ادامه حیات انسان وابسته به این مایه حیاتی است اما تا کنون با همه پیشرفت‌هایی که در علوم مختلف بویژه علم پزشکی داشته هنوز نتوانسته ماده‌ای بعنوان جایگزین خون کشف کند؛ یعنی دارویی نیست که جایگزین خون بشود در بیماران نیازمند خون و فرآورده خونی. در واقع خون فقط باید توسط انسا‌ن‌ها تامین شود و همین اهمیت طب انتقال خون و اهدای خون را کاملا هویدا می سازد.  

دهراب پور ادامه داد: اداره کل انتقال خون استان اصفهان در حال حاضر 11مرکز اهدای خون دارد دو تا در شهر اصفهان قرار دارد. یکی مرکز خواجو و دیگری شهید حججی دارد که بیشترین مراجعات مردمی به مرکز خواجو است.

وی با تاکید براین که تنها سازمانی که وظیفه تامین و تهیه و توزیع فرآورده های خونی را دارد در کشور   سازمان انتقال خون و در استانها توسط اداره کل انتقال خون است؛ گفت: در شهرستان‌ها یا مرکز اهدای خون یا پایگاه انتقال خون داریم. در مراکز فقط اهدا کننده مراجعه می‌کند از فرد خون گرفته می‌شود و در ساعت معینی انتقال به مرکز فرآوری باید صورت گیرد که 5 شهرستان در سطح استان اصفهان پایگاه دارند یعنی بجز اینکه خون می‌گیرند همانجا فرآورده گیری هم می‌شود که شهرضا، نجف آباد، کاشان و خوانسار و امسال پایگاه انتقال خون گلپایگان هم ایجاد شد. 

وی بیان داشت: در شهر اصفهان دو مرکز اهدای خون داریم و در ساختمان مشتاق فرآورده‌گیری می‌کنیم  در شهرضا خودش فرآورده گیری هم می‌کند ولی خمینی شهر و زرین شهر و شاهین شهر و نایین برای فرآورده‌گیری خون به ساختمان مشتاق انتقال داده می‌شود. 

دهراب پور ادامه داد: در سال 1403 یکی از مراکزمان را به پایگاه ارتقا دادیم که جایگاه پایگاه از نظر تخصصی بالاتر و فرآورده گیری می‌شود.

مدیر کل انتقال خون اصفهان ادامه داد: و بیشترین فرآورده ما هم فرآورده گلبول قرمز فشرده که بیشترین مصرف ما است این فرآورده نگهداری و طول زمان نگهداری آن خاص خودش است. 

وی ادامه داد: دومین فرآورده  که مصرف زیاد است فرآورده پلاکت است سومین فرآورده پلاسما است؛ فرآورده پلاکت در زمان خاص و تا یک زمان خاصی مثلا سه تا چهار روز پلاکت  باید مصرف شود و  فرآورده پلاسما در دمای منفی 25 باید نگهداری و تا سه سال هم می‌شود نگهداری کرد. 

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان عنوان کرد: 63 مرکز درمانی در استان اصفهان وجود دارد هر روز فرآورده خون نیاز دارند. 

وی بیان داشت:  برخی بیماران تعریف شده‌اند در زمان خاصی می‌گوییم بیایید خون بگیرند که در استان 1203 بیمار تالاسمی ماژور داریم و 865 نفر از همین بیماران هر دو هفته دو واحد گلبول قرمز فشرده از ما می‌گیرند یا مثلا بیش از 1100 بیمار هموفیلی داریم که بعضی وقتها فرآورده آنها را باید ما تامین کنیم. 

دهراب پور گفت: از نظراهمیت اهدای خون؛  تمام بیمارستان‌های دارای چهار بخش داخلی، اطفال، جراحی عمومی و زنان هستند و هیچ جراحی در هیچ مرکز درمانی دست به تیغ جراحی نمی‌برد مگر اینکه اول از بانک خون بیمارستان اعتماد پیدا کند که برای آن بیمار  فرآورده خونی به اندازه کافی وجود دارد. 

وی عنوان کرد: یا اتفاقات مربوط به مراکز سوانح و تصادفات است؛ همچنین بخش نوزادان و بخصوص آی سی یو نوزادان معمولا هر روز نیاز به فرآورده خونی نیاز دارند بویژه چون زردی هم خیلی زیاد شده است و بخش‌های سوختگی شیمی درمانی و غیره نیاز به فرآورده‌های خونی دارند و تنها نهاد هم اداره کل انتقال خون است. 

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان؛ گفت: ولی متاسفانه زیر ساختی که الان استان اصفهان دارد متناسب با نیازهای مراکز درمانی استان نیست؛ زیر ساخت نیروی انسانی قریب 180 نفر هستند و حداقل 50 نفر دیگر کمبود داریم و مهمترین زیر ساخت ضعیف ما زیر ساخت نیروی انسانی است و متاسفانه نیروی جذب استخدام خیلی سخت است پارسال 8 تا مجوز استخدام به کل کشور دادند و با رایزنی های زیاد2 تا برای استان اصفهان یکی پزشک شهرضا و یک نیرو برای خوانسار گرفتیم و بعد هم جذب فرزندان جانبازان بالای 70 درصد بود که کلا هفت نفر نیرو جذب شد.

 

 وی با تصریح اینکه در سفر اخیر مدیرعامل سازمان به کاشان و نایین  این موضوع که حداقل 50 نفر نیروی رسمی استخدام همین امسال نیاز استان اصفهان است؛ مورد تاکید قرار داده است؛ بیان داشت:  الان در  مرکز خواجو مهمترین اشکال این است که وقتی اهدا کنندگان  مراجعه می کنند به دلیل معطلی دو سه ساعته شاکی میشوند و موظفیم زیر ساخت را ارتقا دهیم و شدیدا هم پیگیر مجوز جذب 50 نفر هستیم. 

وی با اشاره به مشکل فضای فیزیکی هم افزود: همچنین فضای فیزیکی را در شهر اصفهان داریم توسعه میدهیم که در این رابطه انجمن خیریه ترویج فرهنگ اهدای خون استان اصفهان دو سه سالی هست با شهرداری وارد مذاکره شهرداری شده و شهرداری  منطقه 11 و 13 زمین در اختیار انجمن قرار داده که خیربسازد بعنوان  مراکز جدید اهدای خون که پروانه آن همین روزها صادر خواهد شد قرار بود هفته قبل کلنگ زنی داشته باشیم اما به دلیل شریط هوا به تاخیر افتاده و بزودی کلنگ زنی می‌شود.  

وی تاکید کرد: اما بحث نیروی انسانی بعنوان مهمترین و بزرگترین چالش انتقال خون در استان که مدیریت و استانداری و سازمان انتقال خون از همه پیگیریم  و کمبود شدید نیروی انسانی و متخصص و عدم تناسب با عملکرد خروجی اتفاق افتاده.  

دهراب پورهمچنین به کمبود اعتبارات اداره کل انتقال خون هم اشاره و تصریح کرد:  سال گذشته خیران عرصه سلامت و اهدا خون ۲۰۰ میلیارد ریال برای کمک به این اداره جمع‌آوری کردند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با اشاره چالش‌های پیش روی این مجموعه گفت: با ساخت چهار مرکز جدید در شهرستان‌های استان هم کمبود نیرو مسئله مهمی است و مراکز تازه تاسیس گلپایگان و آران و بیدگل هم بدلیل نداشتن نیروی متخصص هنوز راه‌اندازی نشده‌اند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان روزانه فراورده خونی در استان ۸۰۵ مورد بود که در حال حاضر به ۸۵۰ فراورده رسیده است که افزایش این نیاز مستلزم افزایش شمار نیروی انسانی موردنیاز است.

دهراب‌پور، سومین چالش این اداره کل را اعتبارات مورد نیاز اعلام کرد و افزود: از هر سه نفر یک نفر به فراورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند و برای هر فراورده نیز باید یک هزار و ۷۰۰ استاندارد رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۸۵ هزار و ۲۳۰ نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۴۷ هزار و ۴۴۲ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان با اشاره به اینکه این استان در تولید واحد گلبول قرمز اشعه دیده(مناسب بیماران پیوندی) در صدر کشور قرار دارد، گفت: اصفهان سال گذشته بدون نیاز به سایر استان‌ها نیاز خونی خود را تامین کرد و در زمینه اهدا خون در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۷.۴ درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۵.۸۲ درصد از مردم اصفهان بطور مستمر، ۱۴.۹۹ درصد برای بار نخست و ۲۹.۱ درصد افراد باسابقه، خون اهداء کردند؛ گفت: شاخص اهدای خون بانوان اصفهانی ۳.۵۱ درصد و شاخص کشوری آن ۴.۶ درصد است همچنین میانگین سنی اهدا خون در استان بین ۳۶ تا ۴۰ سال است. 

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با تاکید براینکه افراد از سن ۱۸ تا ۶۰ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند اما قشر جوان کمترین میزان اهدای خون را دارند؛ اعلام کرد: در چهار ماه نخست امسال بیش از ۶۶ هزار نفر به مراکز اهدا خون مراجعه کردند که از ۵۳ هزار و ۴۱۳ نفرشان خونگیری شد که این رقم نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۷۱ درصد رشد داشت.

انتهای پیام/

 

https://stnews.ir/short/4Qval
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: