علمی، پژوهشی و فناوری

کیفیت بالاتر اینترنت فیبرنوری به روایت آمار

نمودارها نشان می‌دهد که کیفیت سرویس فیبر نوری نسبت به سایر سرویس‌های اینترنتی کیفیت بالاتری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : امیر لاجوردی معاون وزیر ارتباطات دولت سیزدهم و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی گفت: از بالا بودن سرعت فیبر زیاد شنیدید ولی علاوه بر سرعت، کیفیت سرویس (QoS) هم مهم است. وی افزود: داده‌های هفته گذشته شاخص‌های RTT بین‌الملل و داخل، Jitter و نرخ اتلاف داده (PLR) کل کشور در فناوری‌های FTTH, ADSL, 5G, 4G, TD-LTE, 3G به اشتراک گذاشتم. به نظر شما کدوم سرویس به وضوح از بقیه چند سرو گردن جلوتر است؟در 2 نمودار زیر شاخص‌های RTT سرویس‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، RTT در حقیقت مدت زمان لازم برای یک درخواست در شبکه برای رفتن از یک نقطه به یک مقصد و بازگشت به همان نقطه است، به این معنی که اگر یک پیام برای مخاطب از طریق اینترنت ارسال می‌شود مدت زمان رفت و برگشت پاسخ بر مبنای RTT محاسبه و واحد سنجش آن نیز میلی ثانیه است.نمودار زیر شاخص‌های RTT سرویس‌های مختلف در بخش بین الملل را نشان می‌دهد. این نمودار نشان می‌دهد که 3G در بالاترین سطح قرار دارد اما برخلاف سایر سرویس ها که ثابت مانده‌اند فیبرنوری روند رشد را در پیش داشته است.
این نمودار نیز وضعیت شاخص RTT در داخل کشور را نشان می‌دهد که تقریبا روند ثابتی داشته است، البته باید به این نکته توجه داشت که این سرویس در ایران تقریبا جدید است و نسبت به کاربران خود از ثبات خوبی برخوردار است.
جیتر Jitter و نرخ اتلاف داده (PLR) کل کشور نیز نشان از روند حرکتی نرمال را نشان می‌دهد. جیتر (Jitter) نرخ میزان نوسان (لرزش) در بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهد، در حقیقت اگر هر بسته مدت زمان یکسانی را برای سفر از نقطه مبدا به نقطه مقصد طی نماید، در اینصورت Jitter وجود ندارد اما اگر زمان تحویل بسته ها یکسان نباشد Jitter وجود خواهد داشت. در نمودارهای زیر نیز مشاهده می‌کنیم که سرویس‌های اینترنتی مختلف نوسانات زیادی را تجربه کرده‌اند اما روند فیبر نوری تقریبا بر روی یک خط بوده است.

https://stnews.ir/short/4aoWZ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: