علمی، پژوهشی و فناوری

گشت و گذار در جهان با تصاویر زیبای تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا

تصاویر تازه منتشر شده از تلسکوپ پرتو ایکس چاندرای ناسا بینندگان را به سفری در سراسر جهان می‌برد و مناظر دیدنی از جاذبه‌های کیهانی مختلف را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : 

داده‌های اخیر چاندرا بر اساس تصاویر منتشر شده قبلی از تلسکوپ فضایی جیمز وب است. لایه‌بندی داده‌های تصویر از هر دو تلسکوپ فضایی ویژگی‌های کیهانی را نشان می‌دهد که طول‌موج‌های مختلف پرتو ایکس، مرئی یا نور فروسرخ را ساطع می‌کنند.

به نقل از اسپیس، بر اساس بیانیه‌ای از وب‌سایت رصدخانه پرتو ایکس چاندرا این مجموعه کیهانی جدید شامل تصاویری از یک مجموعه ابری به نام رو مارافسای (Rho Ophiuchi)، سحابی شکارچی، یک کهکشان مارپیچی به نام ان‌جی‌سی ۳۶۲۷ (NGC ۳۶۲۷) و یک خوشه کهکشانی به نام MACS J۰۴۱۶ است.

تصویر اول که در سمت چپ بالای تصویر اصلی قرار دارد، MACS J۰۴۱۶ است. این خوشه دور در فاصله ۴.۳ میلیارد سال نوری از زمین، کهکشان‌های متعددی را در خود جای داده است که با نقاط درخشان مختلف سفید، بنفش، نارنجی، طلایی و قرمز، همانطور که پیش از این توسط تلسکوپ وب و تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده بود، به نمایش در آمده است. تصویر ترکیبی جدید شامل یک مخزن گاز فوق گرم است که در وسط کشیده شده است و نوار ملایمی از نور بنفش را منتشر می‌کند که توسط چاندرا شناسایی شده است.

https://stnews.ir/short/NK6wQ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: