علمی، پژوهشی و فناوری

گوگل به‌دنبال انرژی هسته‌ای برای تأمین برق مراکز داده هوش مصنوعی

گوگل، یکی از شرکت‌های فناوری بزرگ جهان، به جمع آمازون و مایکروسافت پیوسته و در حال بررسی استفاده از انرژی هسته‌ای برای تأمین برق مراکز داده هوش مصنوعی خود است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : در میان رشد روزافزون نیازهای محاسباتی و انرژی ناشی از هوش مصنوعی، گوگل تصمیم گرفته است تا استفاده از انرژی هسته‌ای برای تأمین نیروی مراکز داده خود را به‌طور جدی بررسی کند. ساندار پیچای، مدیر‌عامل گوگل، در مصاحبه‌ با نشریه Nikkei Asia اعلام کرد که این شرکت در حال ارزیابی منابع مختلف انرژی ازجمله رآکتورهای هسته‌ای مدولار کوچک (SMRs) به‌عنوان بخشی از استراتژی خود برای دستیابی به صفر خالص انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ است.

پیچای اشاره کرد که انتشار گازهای گلخانه‌ای گوگل در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل استفاده‌های مرتبط با هوش مصنوعی حدود ۴۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ بوده است. این افزایش موجب شده است که اهالی مانتین‌ویو به‌دنبال منابع پایدارتری برای تأمین برق مورد‌نیاز خود باشند. انرژی هسته‌ای به‌عنوان گزینه‌ای مطلوب برای شرکت‌های فناوری مانند گوگل مطرح است؛ زیرا این نوع انرژی می‌تواند منبعی پایدار و کم‌کربن برای تولید برق فراهم کند.

برخلاف منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی که به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی ممکن است ناپایدار باشند، نیروگاه‌های هسته‌ای می‌توانند به‌طور مداوم کار کنند؛ به‌همین‌دلیل، برای مراکز داده که به برق پایدار و بدون وقفه نیاز دارند، مناسب به‌نظر می‌رسند.

آماندا پیترسون کوریو، مدیر جهانی انرژی مراکز داده گوگل، در گفت‌وگو با بلومبرگ اظهار کرد که شرکت متبوعش در بازارهای به‌شدت تنظیم‌شده‌ای که امکان خرید مستقیم انرژی وجود ندارد، با شرکای خدماتی و تولیدکنندگان همکاری می‌کند تا فناوری‌های جدید را وارد شبکه کند. انرژی هسته‌ای می‌تواند یکی از این فناوری‌ها باشد.

نئووین می‌نویسد که علاقه به استفاده از انرژی هسته‌ای فقط به گوگل محدود نیست؛ چراکه آمازون نیز قراردادی به‌ارزش ۶۵۰ میلیون دلار با نیروگاه هسته‌ای Susquehanna منعقد کرده است. مایکروسافت نیز قصد دارد نیروگاه Three Mile Island را تا سال ۲۰۲۸ دوباره راه‌اندازی کند. حتی جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، گفته است که انرژی هسته‌ای می‌تواند گزینه مناسبی برای تأمین نیازهای فراوان انرژی مراکز داده باشد.

پیچای خاطرنشان کرد که گوگل به‌دنبال منابع انرژی پایدار و مطمئن است و این رویکرد فقط شامل سرمایه‌گذاری در انرژی هسته‌ای نیست؛ بلکه منابع تجدیدپذیر سنتی مانند انرژی خورشیدی و زمین‌گرمایی را نیز دربر می‌گیرد.

با‌توجه‌به پیش‌بینی‌ها، مصرف برق مراکز داده تا سال ۲۰۲۶ تقریباً دو برابر خواهد شد و به حدود ۶۵۰ تا ۱۰۵۰ تراوات‌ساعت خواهد رسید. این در حالی است که این میزان در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۶۰ تراوات‌ساعت بوده است. از‌این‌رو، تلاش برای یافتن منابع پایدار انرژی برای پشتیبانی از رشد سریع فناوری هوش مصنوعی، بیش‌از‌پیش اهمیت پیدا کرده است.

https://stnews.ir/short/N3orW
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: