دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کشاورزی نوین بسیج خراسان شمالی خبر داد:

گیاهان دارویی استان در سند زنجیره ارزش گیاهان دارویی قرار می گیرند

در خراسان شمالی 431 گونه گیاهی شناسایی شده که در رویشگاه های مرتعی و جنگلی وجود دارد و این گیاهان در سند زنجیره ارزش گیاهان دارویی قرار گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : 

مهدی باور، مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کشاورزی نوین بسیج خراسان شمالی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری گفت: گیاهان دارویی خراسان‌شمالی دارای سند می‌شوند 

باور بیان کرد: نگارش و تدوین سند زنجیره ارزش گیاهان دارویی استان به‌زودی به پایان می‌رسد و به استانداری ارائه می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کشاورزی نوین بسیج استان تصریح کرد: خراسان شمالی تنوع زیادی از گونه‌های گیاهی در رویشگاه‌های مرتعی و جنگلی خود را دارا است که تا به کنون در این استان ۴۳۱ گونه گیاهی شناسایی شده‌اند.

او افزود: گیاهانی از جمله آویشن، کاکوتی، زرین گیاه و گون از جمله این گیاهان دارویی در رویشگاه‌های مرتعی استان می باشند.

باور گفت: وجود این گیاهان دارویی در رویشگاه‌های ملی استان ظرفیت بسیار مهمی برای تغذیه و پرورش زنبورها در زنبورستان‌ها است که بتوان عسل‌های باکیفیت و البته با خواص دارویی تولید کرد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی عنوان کرد: با توجه ‌به اینکه گیاهان دارویی در رویشگاه‌های ملی مرتعی به ‌صورت خودرو رشد و پرورش پیدا می‌کنند و از سم و کود برای رویش و پرورش آنها استفاده نمی‌شود، عسل تولیدی از این گیاهان نیز کاملاً طبیعی و ارگانیک خواهد بود.

باور اعلام نمود: تهیه و تدوین سند زنجیره ارزش گیاهان دارویی استان که توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرایی شده است، به زودی نگارش آن به پایان می‌رسد و به استانداری ارائه می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کشاورزی نوین بسیج استان عنوان کرد: در این سند وضعیت رویشگاه‌های طبیعی گیاهان دارویی استان مطالعه شده است.

او با بیان اینکه عملیاتی‌کردن برنامه‌های این سند به همکاری منسجم دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط نیاز دارد، افزود: با انجام این پروژه وضعیت رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان حفظ و تقویت شده و بر رشد و تقویت اشتغال‌هایی از جمله زنبورداری بسیار مؤثر می باشند.

باور تأکید کرد: به‌روز شدن طرح‌های مرتع‌داری نیز برای تحقق برنامه‌های تعریف شده در این سند بسیار مهم است.

https://stnews.ir/short/V5X1Q
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: