پزشکی و سلامت

یافته جدید دانشمندان برای درمان زردی نوزادان

محققان متوجه شدند در بدن برخی نوزادان تازه‌متولدشده تغییری رخ می‌دهد که به طور کامل جلوی زردی را می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : تحقیقی که در دانشگاه گوتنبرگ سوئد انجام شده، فرصتی برای توسعه درمانی فراهم می‌کند که می‌تواند از موارد شدید زردی را پیشگیری کند.
تقریباً تمام نوزادان در چند روز اول زندگی خود دچار زردی می‌شوند. رنگ زرد ناشی از بیلیروبین، باقی‌مانده از تجزیه سلول‌های قرمز خون اضافی نوزاد است.از هر ۸ نوزاد متولد شده ۱ نفر دارای نوعی تغییر ژنتیکی است که تقریباً به طور کامل جلوی زردی را می‌گیرد.

معمولاً زردی طی یک هفته به‌خودی‌خود برطرف می‌شود، اما برخی از کودکان نیاز به درمان خاصی دارند. زردی می‌تواند بر انرژی و اشتها تأثیر بگذارد. اگر این وضعیت طولانی شود، سطح بالای بیلیروبین می‌تواند باعث آسیب مغزی شود.این مطالعه که در مجله نیچر منتشر شده، نتیجه همکاری تحقیقاتی بین‌المللی به رهبری دانشگاه گوتنبرگ است. این تحقیق بر اساس نمونه‌های خون تقریباً ۳۰ هزار نوزاد و والدین آنها در یک پایگاه‌داده تحقیقاتی در نروژ است.حدود ۲ هزار نفر از نوزادان دچار زردی بودند. محققان دریافتند یکی از میلیون‌ها نوع تغییر ژنتیکی مورد تحلیل، تقریباً به طور کامل از ابتلای نوزادان به زردی محافظت می‌کند. این نوع تغییر ژنتیکی در حدود 12 درصد نوزادان متولد شده در اروپا و ایالات متحده یافت می‌شود.

تیم تحقیقاتی دریافت که این نوع تغییر ژنتیکی می‌تواند با افزایش آنزیم دیگری به نام UGT1A1 مرتبط باشد که برای متابولیسم بیلیروبین در بدن مهم است.این آنزیم بیلیروبین را به یک نوع محلول در آب تبدیل می‌کند که به بدن اجازه می‌دهد تا از شر بیلیروبین خلاص شود. این مطالعه باهدف پیشگیری یا درمان زردی نوزادان فرصتی برای مطالعه بیشتر آنزیم UGT1A1 و فعالیت آن در روده نوزادان فراهم می‌کند.

https://stnews.ir/short/N2oGg
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: