دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان:

یک دغدغه مهم دانشگاه آزاد اصفهان کمک به انتخاب رشته است/استراتژی این دانشگاه در جذب دانشجوی غیرایرانی تنوع ملیت‌هاست

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در نشست خبری یکی از مهمترین دغدغه‌های این دانشگاه را کمک به دانشجویان در انتخاب رشته عنوان کرد و با تصریح اینکه اگر به این موضوع توجه نشود در برخی از رشته‌ها در چند سال آینده دچار بحران خواهیم شد؛ افزود: 20 درصد از دانشجویان واحد اصفهان غیر ایرانی هستند؛ الان در جذب دانشجوی غیر ایرانی تنوع ملیت‌ها مدنظر قرار دارد بویژه پذیرش دانشجو از ملیتهای آسیای جنوب شرقی.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : پیام نجفی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه سال جدید تحصیلی برگزار شد، یکی از مهمترین دغدغه‌های این دانشگاه را کمک به دانشجویان در انتخاب رشته عنوان کرد و افزود: تنوع رشته‌ها هم زیاد است و لازم است به این تنوع هم توجه لازم صورت پذیرد.  

نجفی در ادامه به نقش رسانه‌ها در کمک به انتخاب درست رشته، تصریح کرد: اگر در این زمینه توجه لازم صورت نگیرد، کشور بزودی از کمبود نیروهای متخصص دچار بحران خواهد شدهمچنین اگر انتخاب درستی توسط دانشجو صورت نگیرد خود دانشجو  بعدا دچار مشکل خواهند شد.

وی در ادامه به طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل) که از این دانشگاه آغاز و الان پس از گذشت چند سال اثبات کرده که بهترین راه ورود دانشجویان به بازار کار است ‌اشاره نمود و در رابطه با مسئله کمبود نیروی متخصص در برخی رشته‌ها؛ اظهار داشت:  در این رابطه اخیرا یکی از شرکت‌ها ۴۰‌نفر نیروی متخصص علوم دامی تقاضا داشته اما متاسفانه ۶ نفر بیشتر پیدا نکردیم، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه آزاد واحد اصفهان رشته علوم دامی را دارد که دانشگاه صنعتی اصفهان اصولا دانشجویان غیر بومی هستند و تنها دانشگاهی که نیروی بومی متخصص علوم دامی در استان پذیرش دارد؛ دانشگاه آزاد واحد اصفهان است. 

وی در ادامه به کمبود نیرو و تقاضای شدید در رشته فضای سبز هم اشاره کرد و کمبود نیرو در برخی رشته‌ها را بعلت عدم فرهنگ سازی درست و این مسئله که درجامعه بیشتر به اسم و رسم رشته‌ها توجه شده تا نیاز  آن؛ افزود: رشته علوم دامی رشته فوق العاده مهم برای کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: همچنین رشته لیزر و برخی رشته‌های مهندسی که ‌متاسفانه یک بحران در کشور است در کنکور گروه ریاضی هم صندلی خالی وجود دارد در حالی که هنوز کشور نیاز دارد صنعتی شود؛ نیاز دارد که صنایع بچرخد. 

وی با تاکید بر این که توجه بسیار زیادی برای تربیت نیروی متخصص رشته‌های مختلف لازم است؛ اعلام کرد: اگر  بی‌توجه باشیم دور از ذهن نیست ۵ سال دیگر مجبور شویم اعلام کنیم از کشورهای اطراف نیروی متخصص رشته‌های مختلف مثل مکانیک و متالوژی و عمران و ساخت و ساز و برق وارد شوند. 

وی با اشاره به جایگاه اصفهان از نظر آثار تاریخی ؛بیان داشت: با این وجود اصفهان رشته مرمت آثار تاریخی ندارد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان؛ با تصریح این که برخی رشته‌ها استقبال خوبی دارند همچنین در برخی رشته‌ها با زحمات مشاورین تحصیلی اتفاقات خوبی افتاده از جمله در رشته‌های مهارتی مثل رشته لیزر متقاضی آن روبه رشد است همچنین زبان فرانسه؛ ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی نیز از دیگر رشته‌های مهم و مورد نیاز کشور است و دانشگاه آزاد واحد اصفهان و دانشگاه اصفهان در این رشته دانشجو می‌پذیرد و با توجه به تلاش‌ها بهتر شده ولی باز هم خلا وجود دارد، چون هم برای تدریس هم محقق به این رشته‌ها نیاز داریم؛ هم مردم دنبال آشنایی با معارف ادبیات فارسی و تاریخ و تمدن خودشان هستند.

وی بیان کرد: روانشناسی و حسابداری و معماری و حقوق از نظر دانشجو خوب است اما رشته‌های مدیریت کسب و کار و مدیریت بیمه و بورس و گمرک استقبال خیلی خوب نیست. همچنین در مقطع کاردانی رشته‌ای بنام گیاهان‌دارویی،حقوق قضایی و رشته‌های هنری مثل کارگردانی و تئاتر و انیمیشن که به شدت کشور نیاز دارد استقبال خیلی خوب نیست یعنی  بچه‌های ما از تولیدات انیمیشنی ما محروم‌ هستند و با تولیداتی که نمی‌دانیم چیست  در ذهنشان پر می‌شود.  

نجفی تاکید کرد: در تربیت نیروی انسانی هم آموزش و پرورش باید رسالت خودش را درست انجام دهد هم رسانه‌ها بايد کمک کنند ‌چون نقش مهمی در تغییر ذائقه مردم دارند وخیلی موثر هستند و هم دانشگاه باید نقش خودش را درست ایفا کند. 

وی رشته مهندسی معدن و مهندسی نفت را هم از جمله رشته‌های مورد نیاز کشور عنوان نمود و گفت: بویژه بخش خصوص تشنه این نیروها است. 

وی راحت طلبی را دلیلی بر عدم استقبال از این رشته‌ها دانست و تاکید نمود: دانشجویان لازم است ‌در حین تحصیل کار کنند.  

وی با اشاره به این که جایگاه امروز دانشگاه بواسطه زحماتی است که از سال‌های طولانی دنبال شده است؛ گفت: این جایگاه مرهون زحماتی هست که از زمان موسس این دانشگاه آقای دکتر فروغی بوده و افتخار داریم هر از چند گاهی ایشان را ملاقات می‌کنیم و خوشبختانه ورودی خیابان دانشگاه هم با کمک‌شهرداری بنام ایشان و با حضور آقای دکتر طهرانچی و با حضور خود آقای دکتر فروغی این نامگذاری انجام شد و از معدود اتفاقاتی است که در دوران حیات فرد نامگذاری خیابان انجام شد و این باعث خوشحالی است و انتظار می‌رود این اتفاقات تکرار شود و بزرگان را در زمان حیاتشان تکریم کنیم.

نجفی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان زمین متروکه محل نخاله‌های ساختمانی بوده تبدیل شده به دانشگاهی که ‌الان جایگاه خیلی خوب در سطح جهان دارد؛ و خیلی جاها فارغ التحصیلان این دانشگاه اثر خودشان را نشان داده‌اند و تعاملاتی که الان این دانشگاه با دانشگاههای رتبه بالای دنیا به آن رسیده؛ به این علت است که ‌فارغ التحصیلان ‌ما وارد این دانشگاهها‌ شده‌اند و اثر خود را نشان داده‌اند و جایگاه خوب و استادی دارند و ‌دانشگاه‌هایی که فارغ التحصیلان ما رفته‌اند فرصت خوبی برای تعاملات دانشگاه ایجاد کرده است. 

وی افزود:‌ در بین دانشگاههای آزاد هم رتبه خوبی داریم که‌براساس درآمدهای غیر شهریه‌ای و فناوری و غیره ارزیابی می‌شود و این واحد دانشگاهی برترین دانشگاه آزاد کشور در جشنواره فرهیختگان است و هم اکنون نیز به عنوان برترین دانشگاه آزاد اسلامی کشور با سطح برجسته++a  شناخته می‌شود. همچنین سال آینده دانشگاه آزاد وارد رتبه بندی‌های بین‌المللی‌مثل شانگهای هم خواهد شد.  

نجفی در خصوص پذیرش‌ها دونوع پذیرش رشته‌های پرمخاطب و کم مخاطب را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: 20 درصد دانشجویان ما خارجی هستند همچنین بیش از 100 نفر از استادان خارجی در پایان نامه‌ها با ما همکاری دارند و الان در جذب دانشجوی غیر ایرانی تنوع ملیت‌ها مدنظر قرار دارد بویژه پذیرش دانشجو از ملیتهای آسیای جنوب شرقی مثل هند و تفاهنمانه‌هایی هم پیگیری شده و خبر خوب دیگر برای تبادل دانشجو هست در خصوص کارگاه‌های مشترک در دانشگاه خودمان و فراخوان و مصاحبه و آمد و رفت دانشجوها برای این کارگاه‌ها. 

وی اعلام کرد: حدودا بیش از 400 نفر استاد تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی استان مشغول هستند و 150 نفر استاد وابسته هم به این تعداد اضافه میشود. همچنین نسبت مقالات بین المللی یک ونیم به ازای هر استاد است و 22 مجله انگلیسی هم در زمینه‌های زمین شناسی و کشاورزی و  زبان و غیره داریم و در مجموع وضعیت خوبی دانشگاه از این جهت هم دارد. در زمینه دانش‌بنیان هم سه چهار شرکت دانش‌بنیان این دانشگاه جزو شرکت‌های در سطح بالای ملی هستند مثل شرکت معیار دانش؛ نگین بذر که نگین بذر تعداد 180 نفر از نیروهای متخصص کشاورزی را نیز مشغول کار کرده است.

 نجفی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تعداد 28 واحد دارد که بزرگترین آن واحد اصفهان (خوراسگان) است به لحاظ تعداد دانشجو؛ دو مرکز آموزشی هم دارد؛ واحد مجلسی مرکز فناوری است. 

نجفی در خصوص سوال خبرنگار علم و فناوری پیرامون وضعیت زیرساخت‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان هم اظهار داشت:در مورد زیر ساخت‌های فناوری دانشگاه زیرساخت‌های خوبی دارند و در هر کدام از واحدها ظرفیت‌های خوبی فراهم شده است؛ خیلی از شرکت‌های دانش بنیان داریم‌ که در دانشگاه مستقرند؛ مثلا در واحد فریدن همچنین در واحد خمینی شهر اتفاقات خیلی خوبی افتاده و شرکتهای دانش بنیان استقرار دارند؛ در واحد هرند و مجلسی و مبارکه همینطور و در واحد شهرضا شرکتهای خیلی خوبی در حوزه شیمی مستقرند و حتی واحد کاشان و برخی واحدهای دیگر. 

وی افزود:  در واحد نطنز هتل آموزشی خیر ساز در مرحله تکمیل  قرار دارد و در واحد اصفهان هم زیرساخ‌تهای خوب و چندین کارگاه شامل تولید چند نوع گز و کارگاه‌های بذر و معیار دانش و غیره داریم همچنین کارگاه هوش مصنوعی و تعدادی کارگاههای دیگر هست و  ظرفیت و تجربه خوب است و مثل شهرک علمی تحقیقاتی اما بعنوان یک پارک غیر دولتی داریم حمایت می‌کنیم مراکز رشد ما زیر نظر مراکز رشد وزارت علوم‌ هستند پردیس پارکی هم داریم ایجاد می‌کنیم که ‌زیر نظر پارک مرکزی دانشگاه آزاد است.

 

 

یک دغدغه مهم دانشگاه آزاد اصفهان کمک به انتخاب رشته است/استراتژی این دانشگاه در جذب دانشجوی غیرایرانی تنوع ملیت‌هاست

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/4Q5Wr
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: