علمی، پژوهشی و فناوری

۲۶۶ دانشگاه و پژوهشگاه به پنجره واحد خدمات هوشمند متصل شدند

مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اتصال ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه و پارک‌ علم و فناوری به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : «محمد هادی زاهدی» این آمار را روز دوشنبه در آیین گشایش دومین همایش مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا (آگاهی‌رسانی، پشتیبانی، امداد برای آسیب‌پذیری‌ها و حوادث امنیتی سایبری) دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) اعلام کرد و افزود: طی سه سال فعالیت آموزش عالی کشور در دولت سیزدهم گام‌های خوبی در راستای تحول دیجیتال در حوزه آموزش عالی برداشته و چند طرح عملیاتی شد که یکی از آنها پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی است.

به گفته وی تا این لحظه ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری و ۵۱۵ سامانه به این پنجره واحد متصل شده‌اند.
زاهدی درباره طراحی، پیاده‌سازی و استقرار سامانه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشوری گفت که از یکسال و نیم گذشته این طرح اجرا شد و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.
وی آمار مراجعه به پنجره دریافت خدمات هوشمند دانشگاهی تا امروز را بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: این تعداد، اطلاعات خود را ثبت کردند و برخی بیش از ۵۰ بار خدمات دریافت کرده‌اند.

مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، طرح پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی را به عنوان یکی از پنج طرح برتر در رویداد جهانی جامعه اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: این انتخاب جای افتخار دارد.
زاهدی در بخش دیگری به نبودِ داده‌های به‌روز به عنوان یکی از مشکلات در نظام تصمیم‌گیری پرداخت و گفت: این موضوع ما را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد برای نمونه، هنوز سازمان امور دانشجویان، دانشگاه‌ها و مدارس آمار دقیقی از تعداد دانشجو و دانش‌آموز ندارند بنابراین باید سکوی هوشمند ایجاد شود که تقریبا ۶ ماه روی آن کار می‌کنیم.

ارتقای ١٧ پله‌ای ستاد وزارت علوم در حوزه فناوری اطلاعات طی سه سال
مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم با اشاره به آغاز مسئولیتش از دی‌ماه ۱۴۰۰ در این حوزه گفت: هر ساله وزارت ارتباطات به صورت الکترونیکی نهادهای ذی‌ربط را نظارت می‌کند و در سه سال اخیر، رتبه ستاد وزارت علوم و تمام سازمان‌های تابع آن در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جایگاه نوزدهم به جایگاه دوم ارتقا یافت و این موفقیت، مرهون ارتباطات و تعامل بین ستاد و صف وزارت علوم است.
زاهدی همچنین به طراحی و پیاده‌سازی سامانه شفافیت در مکاتبات اداری وزارت عتف اشاره کرد و گفت این طرح را در دستور کار قرار دادیم تا لازم نباشد هر فرد برای پیگیری درخواست‌هایش همراه با نامه خود به اتاق‌های ادارات مراجعه کند و اکنون تمام نامه‌های اداری سریع و فوری به شکل الکترونیکی بررسی می‌شوند و تأخیر در آن باعث کاهش امتیاز ادارات می‌شود که این روند به همکاری‌های بیشتر منجر شده است.
مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم از محقق شدن ارتقای امنیت سایبری و توسعه زیرساخت‌ها در سه سال گذشته خبر داد و گفت: تنها سازمانی بودیم که هیچ سامانه‌ای توسط هکرها آسیب ندید.

گردهمایی یک روزه مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا (آگاهی‌رسانی، پشتیبانی، امداد برای آسیب‌پذیری‌ها و حوادث امنیتی سایبری) دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کشور با محوریت «هوشمندسازی و تحول دیجیتال در آموزش عالی» و با حضور شماری از مدیران وزارت علوم، فرهنگستان علوم، مراکز دانشگاهی و پژوهشی، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان فناوری اطلاعات ایران به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است.

https://stnews.ir/short/Ng5Mz
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: