علمی، پژوهشی و فناوری

شهردار اصفهان گفت:

۶۰ درصد بودجه عمرانی کلان شهر اصفهان به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص دارد/مشتری درجه یک دانش بنیانها هستیم

شهردار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه بطور خلاصه مبحث بودجه و پروژه‌های شهرداری را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بودجه شهرداری و سازمان‌های وابسته در سال جاری حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است ؛ تصریح کرد: ۶۰ درصد بودجه عمرانی کلان شهر اصفهان به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص دارد؛ همچنین در توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان و استفاده از محصولات دانش بنیان و حل مسائل؛ مشتری درجه یک دانش بنیانها هستیم و قراردادهای زیادی هم منعقد و به محصول رسیده و هر جا مسئله ای داریم اولین جایی که مراجعه و مطرح می کنیم مراکز علمی و شرکتهای دانش بنیان است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان : علی قاسم‌زاده صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه بطور خلاصه مبحث بودجه و پروژه‌های شهرداری را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد: بودجه شهرداری و سازمان‌های وابسته در سال جاری حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

 وی افزود: تلاش کردیم الگوی ۷۰ درصد عمرانی و ۳۰ درصد جاری رعایت شود که شاید چند شهر محدود موفق به حفظ این الگو شده‌اند. 

شهردار اصفهان ادامه داد:‌ از بودجه عمرانی این کلان‌شهر ۶۰ درصد مربوط به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است.

 قاسم زاده گفت: در مجموع در بودجه سال جاری ۱۰۴۷ پروژه عمرانی، ۹۱ پروژه شاخص شهری، ۱۵۲ مورد مهم منطقه‌ای و ۸۰۴ مورد منطقه‌ای ردیف اعتباری دارد. 

شهردار اصفهان در ادامه اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، ۶۰۹ پروژه از ۱۰۴۷ پروژه در حال اجرا و فعال است.

 وی تصریح کرد: ۵۵۲ پروژه از ۶۰۹ پروژه فعال است و انحرافی کمتر از ۵ درصد دارد یعنی طبق زمان‌بندی جلو می رود.

 قاسم‌زاده عنوان کرد: ۱۶۴ پروژه در مرحله طراحی قرار دارد، همچنین ۴۹ پروژه در مرحله تملک و آزاد سازی، ۳۰ پروژه معطل یا منتظر الزامات مطالعات است.

 شهردار اصفهان اعلام کرد: ۲۷ پروژه به اتمام رسیده است و در شش ماه اول به بهره برداری رسید.

 وی خاطرنشان کرد: ۴۱ پروژه هنوز شروع نشده و در نقطه صفر است. 

 

نقش شهرداری اصفهان در توسعه اکوسیستم دانش بنیان و استفاده از محصولات دانش بنیان

ادامه این نشست پرسش و پاسخ بود و شهردار اصفهان در خصوص سوال خبرنگار علم و فناوری پیرامون اینکه نقش شهرداری اصفهان در توسعه اکوسیستم دانش بنیان به چه صورت است و چقدر از محصولات دانش بنیان در پروژه ها و خدماتش استفاده کرده است، اظهار کرد: شهرداری جزو مشتری‌های درجه یک شرکت‌های دانش‌بنیان است و در حوزه‌های مختلف خدمات شهری؛ حمل و نقل و ترافیک و هر کجا ما مسئله‌ای داریم اولین جایی که مراجعه و مسائل را مطرح می‌کنیم همین شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ قراردادهای زیادی هم تا به الان منعقد شده و خیلی از این قراردادها به محصول رسیده است خصوصا در حوزه خدمات شهری و یا تصفیه خانه‌ها همچنین در بحث‌های دیگر مثل بازیافت.

 

آیا قطع درختان کار علمی بود

وی در ادامه به سوالات سایر خبرنگاران هم پاسخ داد و در خصوص قطع درختان؛ گفت: کارهای علمی مختلف مدنظر است و سازمان پارک‌های اصفهان هم جزو بهترین سازمان پارک‌های شهرداری‌های کشور است و نگاه علمی و دانشی  دارد و با توجه به سقوط‌های متعدد درختان قرار شد پایشی انجام شود و درختانی که احتمال سقوط دارد اگر واقعا قابل احیا نیست بریده شود درختانی هم که بریده بودند؛ وضعیت آن قابل احیا نبوده؛ یک کار پیشگیرانه است. 

 

مردم و شهرداری

وی در ادامه با تاکید براینکه در مواجهه با مردم صادق باشیم؛ گفت: نگاه مسئولان باید کمک فکری و  و یاری و مساعدت گرفتن از مردم باشد و در شهرداری اعتقادم این بوده که با مردم دائم در تعامل باشم اتاق فکر‌های متعدد؛ مشورت‌های متعدد و حضور در محافل مردمی جزو برنامه‌ها بوده است. 

 

استفاده از ظرفیت شهرهای خواهر خواند برای دانش بنیانها

 قاسم زاده در خصوص شهرهای خواهر خوانده اصفهان ضرورت توجه به این ظرفیت از جهت کمک به شرکت‌های دانش بنیان؛ اظهار کرد: این استعداد وجود دارد می‌توانیم بعنوان تسهیل‌گر  امکان استفاده از تجارب شرکت‌ها و صادرات دانش و فناوری‌ها را در شهرهای خواهر خوانده تسهیل کنیم شهرهای خواهر خوانده هم اغلب استقبال می‌کنند و جاهایی که ما طرح موضوع کردیم اعلام آمادگی کردند اما تا به الان در عمل این اتفاق شکل نگرفته؛ خصوصا در حوزه خدمات شهری این ظرفیت وجود دارد.  

 

 عدالت در توزیع خدمات

 شهردار اصفهان در خصوص عدالت در توزیع خدمات هم گفت: عدالت در توزیع خدمات را تلاش کردیم رعایت کنیم از محلات محروم که جزو جامعه هدف ما بودند در هر سال تعدادی از محلات را هر منطقه حداقل دو محله را  هدف قرار داده و امسال هم باز بصورت متمرکز بودجه را بصورت عدالت مکانی داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم‌ با متدی که حوزه معاونت برنامه‌ریزی طراحی کرده «یک متد علمی تحت عنوان عدالت مکانی» که بودجه 1404‌را داریم که قبلا براساس تشخیص و  برآوردهای مطالعات میدانی بود که این بار براساس متد علمی قرار است بودجه 1404 توزیع شود. 

 

انتظار شهرداری اصفهان از دولت جدید

 وی در خصوص انتظار از دولت جدید هم گفت: انتظار ما این است که آن چیزی که قانون مشخص کرده برای دولت‌ها که عمدتا احداث زیرساخت و بخصوص در حوزه حمل و نقل این را دولت بیاید کمک کند مخصوصادر توسعه خطوط قطار شهری؛ و خارج از اختیار و وظیفه شهرداری بعنوان یک مطالبه‌گر قطعا  بحث آب خواسته اول ما از دولت جدید و جناب آقای دکتر پزشکیان این است که به داد اصفهان برسند و این مشکل حیاتی آب را هر چه زودتر انشاالله برطرف بکنند. 

 

شهرهای چموش و بحث مدیریت برای جلوگیری از آن

شهردار اصفهان در خصوص شهرهای چموش و بحث مدیریت برای جلوگیری از آن هم گفت: بله خیلی از کلان شهرهای ما در گذشت زمان از دست رفته و الان شهرهای چموشی هستند که دیگر خیلی قابل مدیریت نیست اما بحمدالله شهر اصفهان بعلت تفکر حاکم بر مدیریت شهری از سال‌های دور تا الان که محصول یک دوره خاص هم نیست و حساسیت مردم تا الان توازون و تعادلش را حفظ کرده است؛ ما خیلی بلند مرتبه‌سازی و خیلی بهم ریختگی معماری  نداریم و این بیشتر مرهون یک تفکر حاکم بر مدیریت شهری و فهم و شعور بالایی است که مردم عزیز ما در صیانت از شهرشان دارند.

 

خبرهای خوب شهردار از توسعه کمپ‌های و فضاهای گردشگری و منظرگاهها در شهر اصفهان

قاسم زاده در مورد توسعه کمپ‌های در شهر اصفهان؛ نیز گفت: پروژه کمپ شرق که جزو 600 پروژه است که الان دیوار کشی آن در حال انجام است و بلافاصله محوطه‌سازی و بحث محل‌ها و سکوهای اسکان انجام خواهد شد و امیدواریم برای نوروز کمک باغ فدک از کمپ شرق هم برای اسکان مسافران استفاده کنیم.

وی در خصوص توسعه فضاهای گردشگری هم گفت: به شدت روی این موضوع متمرکز هستیم و سعی کردیم فضاهای موجود مثل شهر رویاها با توسعه فضاها بهره‌وری را بالا ببریم که فوق العاده عالی بوده و الان جزو مقاصد هم گردشگران بیرونی و  هم مردم شهر است و فضاهای جدیدی را هم سعی کردیم به فضای تفریحی شهر در ناژوان و در صفه اضافه کنیم  دو سه پروژه کلان دیگر هم داریم که در زمان خودش اطلاع رسانی خواهد شد. 

قاسم زاده اعلام کرد دنبال این هستیم که منظرگاه‌های شهر را توسعه دهیم تا الان شما شهر را ار ارتفاعات صفه می‌دیدید اما ظرفیتهایی در شهر هست که اگر بتوانیم از حیث زیر ساختی آماده کنیم مردم می‌توانند شهر را از زوایای دیگر هم مشاهده کنند؛ این هم اگر آماده شده؛ اطلاع رسانی خواهد شد.

 

گذر زرین  بخشی از هویت تاریخی ماست/با حفظ اکتشافات بعنوان یک نشانه تاریخی محور حداقل، در پیاده راه فقط باز خواهد شد

 وی در خصوص گذر زرین و ورود دادستانی گفت: گذر زرین پروژه عمرانی داشتیم به محضی که مواجهه شدیم با علائم و نشانه‌های آثار تاریخی پروژه عمرانی ما متوقف شد و از حوزه عمران ما تحویل حوزه بهسازی نوسازی ما شد و حوزه بهسازی و نوسازی ما با دانشگاه هنر وارد گفتگو شدند. 

شهردار اصفهان ادامه داد: به دنبال توقف پروژه ایجاد معبر؛ مزاحمت‌هایی برای اهالی محل ایجاد شده بود استشهاد محلی برای دادستان نوشتند و خواستند که این مسیر مجددا به حالت قبل برگردد  و ماشین رو و آسفالت شود. 

قاسم زاده ادامه داد: آقای دادستان جلسه‌ای گذاشتند توضیح داده شد که این پروژه‌ای خاص و حساس  و بخشی از هویت تاریخی ماست و ‌نمی توانیم بپوشانیم و محو کنیم. دنبال این هستیم و آقای دادستان هم همین را تاکید کردند که کاری کنیم که معبر باز شود در عین حال این محور تاریخی که پیدا شده را هم بتوانیم محدود نگه داریم و در معرض دید گردشگران قرار دهیم که  دو هفته پیش بود که طراحی آن هم انجام شد طرح اولیه را دانشگاه هنر را آوردند و انشالله به محض اینکه تکمیل‌تر بشود اجرا می‌شود و با حفظ اکتشافاتبعنوان یک نشانه تاریخی محور حداقل در پیاده راه فقط باز خواهد شد. 

 

عبور خط 2 مترو از زیر گذر میدان امام علی علیه السلام

قاسم زاده در خصوص عبور مترو از میدان امام علی هم گفت: این چون قبلا تشریفات قانونی طی و مجوزهای قانونی آن گرفته شده و در واقع مشکلی ندارد الان پروژه در حال احداث است. 

وی در ادامه یادآور شد: این قرار بود که از میدان امام عبور کند میراث فرهنگی ایراد گرفت خود میرات مطالعاتی انجام داد و نهایتا جمع‌بندی مدیریت وقت شهرداری و میراث عبور از زیر گذر میدان امام علی بود که  قبلا هم کاوش‌ها آنجا انجام شده بود و میراث با اطمینان خاطر  مجوز عبور خط 2 مترو را بجای میدان امام از زیر گذر میدان امام علی صادر کرد .

 

اعلام شکل گیری شورای مشورتی بانوان و دو خروجی مهم آن 

شهردار اصفهان در خصوص ضرورت شورای مشورتی بانوان هم گفت: این شورا  خیلی وقت است تشکیل شده با جمعی از بانوان فرهیخته شهر تشکیل شده و در موضوعات اقتضایی همفکری‌های خوبی داریم طرح‌های بنیادی خوبی هم پیشنهاد داشتندو یکی از نتایج شکل گیری این شورا هم در خصوص تغییر کاربری خانه امین قلی امینی بود که قبلا در اختیار یک تشکل بود از آن گرفته شد و الان یک فضای کار اشتراکی بنابر وصیت مرحوم امینی برای تشکل‌هایی است که در حوزه تولید و توزیع کتاب کار می‌کنند که باز ما یک تخصیص دیگر زدیم گفتیم  تشکل‌های بانوان که در حوزه تولید و توزیع کتاب کار می‌کنند که هفت هشت تا تشکل آنجا مستقر شدند بخشی از فضا اشتراکی و بخشی از آن اختصاصی است. همچنین نتیجه دیگر  شکل‌گیری این شورا با راه اندازی اداره بانوان در سازمان فرهنگی بود که فعال شده است. 

 

اصفهان شهر زنده؛ شهر زندگی و شهر سرزنده است

شهردار اصفهان در ادامه مبحث شهر اصفهان را مورد اشاره قرار داد و اصفهان را شهر زنده دانست و افزود: اصفهان 5 هزار هکتار فضای سبز دارد و شهر زندگی نیز هست. 

 

 در دنیا اصفهان بعنوان شهر؛ مدعی رقابت است

قاسم زاده ادمه داد: بجز مشکل آلایندگی که نگران هستیم  واقعا هیچ کجا با اصفهان کما کان قابل مقایسه نیست نه در ایران که با افتخار در دنیا اصفهان شهری است که مدعی رقابت است آنهایی که دنیا گشته و جهانگردند می‌دانند شهر ما نسبت به خیلی از شهرهای بزرگ اروپا مزیت‌هایی دارد. همچنین واژه سوم که روی این هم خیلی تمرکز پیدا کردیم شهر سر زنده که تلاش کردیم با رخدادها شهر را سرزنده نگه داریم و شهر زنده و سر زنده شهری است که کنش و واکنش داشته باشد به موقع سوگواری به موقع آن جشن و شادی باشد. 

وی خاطرشنان کرد: به هر بهانه‌ای‌ فرهنگسراها و مجموعه های ما سعی می‌کنند سرزندگی را در محلات و مناطق و شهر ایجاد کنند فضای سبز و سازمان پارک‌های ما  در هر شرایطی سعی می‌‌کند گل را در باغچه‌ها بکارد پس نه تنها اصفهان زنده است و شهر زنده است که شهر زندگی است و نه تنها شهر زندگی است که شهر سر زنده‌ای هم هست و مهمترین سرزندگی آن هم مردم سر زنده آن هستند. 

 

 فرونشست در شهر اصفهان یک واقعیت است/راه حل نهایی هیچ چیزی جزجریان آب در زاینده‌‌رود و آبگیری بسترهای زیر زمینی نیست

شهردار اصفهان در خصوص فرونشست هم گفت: بحث فرونشست یک واقعیت است نمی‌شود انکار کرد. ما چون بحث‌ها و نظرات متعدد بود دو تا پژوهش علمی و دقیق انجام دادیم توسط حوزه معاونت و برنامه‌ریزی شهرداری  که یک پژوهش اولیه و یک پژوهش تکمیلی است. پژوهش اولیه که بیشتر مکان‌مند کردن فرونشست بود  با جی آی اس که ببینیم کجاها در معرض آسیب است که الان این را دقیق داریم آنطور که می‌گفتند نباید نگران باشیم ولی از یک جایی به بعد بخشی از شهر را چرا.  

وی ادامه داد: جنوب شهر مشکلی نداریم تا حدود محور مسجد سید تقریبا خیلی جای نگرانی نیست از مسجد سید به بعد یک مقداری این فرونشست آثار خودش را نشان می‌دهد و هر چه به سمت شمال شهر برویم ضریب فرونشست بیشتر می‌شود. 

شهردار اصفهان گفت: پژوهش دومی که شروع کردیم با اینکه در حوزه ماموریت ما در ساختار کلان کشور نبود مدال‌هایی که می‌تواند آسیب و تهدید فرونشست را کاهش دهد  این را هم شروع کردیم به خروجی‌های خوبی هم داریم می‌رسیم  البته راه حل نهایی هیچ چیزی جز  بحث جریان آب در زاینده‌‌رود و آبگیری بسترهای زیر زمینی نیست این کار باید اولویت اول قرار دهیم اما جاهایی که ابنیه‌هایی داریم که حساس است ابنیه‌های تاریخی و ممکن است نگرانی باشد اینها را می‌توانیم با کمک میراث ورود پیدا کنیم و نگرانی مردم را رفع کنیم. 

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/4Lr07
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: