کتاب‌ها، مقالات و مجلات

ویژگی‌های ISI در یک نگاه؛

ISI از نگاهی دیگر

شیوه کار این موسسه به این شرح است که به‌طور سالیانه اقدام به بررسی مجلات انگلیسی‌زبان می‌کند و اگر مجلات با معیارهایش سازگاری داشته باشند، آنها را به عنوان نشریه‌هایی معتبر معرفی می‌کند و به فهرست خود اضافه می‌نماید.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : ISI نام موسسه ای برای سنجش اعتبار نشریات علمی بوده که این مجلات را با شاخص های گوناگونی ارزیابی و مجلات برگزیده را جهت دسترسی پژوهشگران، به پایگاه اطلاعاتی خود اضافه می کند. مقالاتی که در مجلات نمایه شده توسط آی اس آی چاپ شوند، اصطلاحا مقالات ISI نامیده می شوند.

این موسسه در سال ۱۹۶۰ توسط فردی به نام یوجین گارفیلد تاسیش شد و سپس در سال ۱۹۹۲ از سوی موسسه علمی تامسون خریداری شد و همه آن را به نام Thomson ISI می‌شناسند. کار این موسسه ارائه خدمات مربوط به چاپ مقاله و نشریات است.

اعتبار ISI

اعتبار ژورنال های موجود در این فهرست سبب شده است تا این نشریات مرجع بی‌چون و چرای محققان و پژوهشگران باشند و تمامی مراکز عملی و دانشگاهی سراسر جهان به این پایگاه  علمی استناد کنند.

یکی از معیارهای میزان تولید علم در کشور، تعداد و کیفیت مقاله های علمی نگارش شده توسط دانشجویان و محققان آن کشور است. مقالات ISI، مقاله هایی با سطح علمی بالا هستند که توسط این افراد نگارش و در نشریه های علمی معتبر نمایه شده توسط موسسه ISI چاپ می شوند.

در واقع، گروه نشریات ISI حاکم بلامنازع نشریات علمی هستند که در سراسر جهان، از درجه اعتبار و مقبولیت بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند.

در این پایگاه بیش از ۲۲ میلیون مقاله در رشته‌های مختلف و متفاوت وجود دارد که طی سال‌ها در نشریات این گروه منتشر شده‌اند.

لغت ISI برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری کاملا آشنا است چرا که برای پیشرفت در مقطع تحصیلی و افزایش رتبه علمی‌شان نیاز دارند تا مقالات علمی خود را به این موسسه ارسال کرده و پذیرفته شوند. تمامی مقالات ISI به زبان انگلیسی نوشته می­‌شوند بنابراین نویسندگان مقالات باید اطلاعات و دانش قوی در نگارش مقاله به زبان انگلیسی داشته باشند.

بنیان‌گذار 

یوجین گارفیلد (Eugene Garfield) بنیان‌گذار و موسس ISI است. وی که دکترای زبان‌شناسی را در سال ۱۹۶۱ از دانشگاه پنسیلوانیا گرفته بود، در سال ۱۹۵۶، این موسسه را بنیان‌ نهاد و تا سال ۱۹۹۲ نیز، مدیریت آن را بر عهده داشت. در همین سال، موسسه علمی تامسون (تامسون رویترز) این بنیاد را خریداری کرد و هم اکنون، نام  Thomson Scientific را بر خود دارد. اگر چه با عنوان پیشین ISI  شناخته می‌شود.

در حال حاضر بنیاد تامسون رویترز، صاحب غول رسانه‌ای رویترز، مالک این موسسه است و در واقع، ISI بخشی از Healthcare & Science شرکت تامسون رویترز است.

در دنیای پژوهش و مقاله‌نویسی هم مانند هر زمینه دیگری نیاز به وجود معیار و بستری است که دست به رتبه‌بندی و سنجش میزان اعتبار آثار منتشرشده از سوی دانشجویان، اساتید و به‌طور کلی محققان بزند. همان‌طور که قبل‌تر هم گفته شد در دنیای علم، موسسه‌ای به نام isi یا موسسه اطلاعات علمی(institute for scientific information) وجود دارد که سعی می‌کند، مقالات علمی در حوزه‌های مختلف را از نظر اعتبار بررسی کند و خدماتی در زمینه نمایه‌سازی مجلات و مقالات ارزشمند ارائه نماید.

شیوه کار موسسه 

شیوه کار این موسسه به این شرح است که به‌طور سالیانه اقدام به بررسی مجلات انگلیسی‌زبان می‌کند و اگر مجلات با معیارهایش سازگاری داشته باشند، آنها را به عنوان نشریه‌هایی معتبر معرفی می‌کند و به فهرست خود اضافه می‌نماید.

بیش از ۱۵۰۰ مجله در هر سال به فهرست این موسسه اضافه می‌شود. اما این را هم باید بدانید که اگر مجله‌ای به پانتئون مجلات پایگاه isi اضافه می‌شود، این حضور تا ابد نخواهد بود و امکان دارد که سال بعد نتواند معیارهای حضور را حفظ کند و از فهرست خارج شود.

در حال حاضر، چیزی در حدود ۲۰هزار مجله در پایگاه isi نمایه شده‌اند. این موسسه یعنی isi با اقداماتی که در خصوص شناسایی و فهرست‌بندی مجلات انجام می‌دهد، نقش مهمی در تسهیل پیش‌برد تحقیقات در دنیا دارد. ضمن اینکه می‌تواند اساتید و پژوهشگران مختلف را در زمینه‌های علمی گوناگون به هم پیوند بدهد. سوال اینجاست که یک مجله چطور می‌تواند در فهرست isi قرار بگیرد؟ دلایلی برای پذیرش یک مجله در فهرست این موسسه وجود دارد. 

به‌عبارت دیگر، مجله‌ای می‌تواند از سوی موسسه isi پذیرش شود و لقب مجله‌isi را یدک بکشد که از سوی هیأت داوری قوی و معتبر این موسسه تایید شود.

مجله‌ای که isi می‌شود، مقالاتی خواهد داشت که از آنها به عنوان مقالات isi یاد می‌شود. داشتن مقالاتی با این عنوان برای نگارنده آنها ارزش و اعتبار زیادی به همراه می‌آورد. کسی که در رزومه حرفه‌ای خود دارای چنین مقالاتی باشد، در موقعیت‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد. مثلا برای شرکت در آزمون‌های مصاحبه دکتری یا پست‌دکتری، در هنگام پذیرش برای دانشگاه‌های خارجی و موارد متعدد دیگر، داشتن مقالات isi به رزومه افراد وجاهت و اعتبار می‌دهد. پس مقاله isi، مقاله‌ای است که در مجله‌ای به چاپ رسیده که از سوی موسسه‌ isi پذیرش شده است.

ویژگی‌های منحصربفرد این مقاله

برای نگارش مقاله‌ای که از سوی ژورنال علمی معتبری پذیرفته شود، نیاز به رعایت نکاتی وجود دارد. پس اگر می‌خواهید مقاله عملی‌تان از سوی مجله‌ای isi پذیرش شود باید به نکات زیر دقت کنید:

انتخاب موضوع قابل‌اعتنا و مهم؛
نگارش درست و اصولی مقاله؛
پرداخت درست به عناوین مقاله و داشتن نوآوری در مطرح‌کردن موضوع؛
داشتن نتایج و جمع‌بندی‌های مناسب؛
استفاده از منابع معتبر و استناددهی صحیح به آنها؛
رعایت نکات مرتبط با ارسال مقاله به مجله موردنظر.
 

ایران و ISI

در ایران سیستمی داخلی برای داوری فعالیت‌های پژوهشی وجود ندارد، به همین دلیل داوری را به سیستم خارجی سپرده‌اند. سیستم ISI سیستمی است که در حال حاضر در حال استفاده از آن هستیم. طبق بخش نامه وزارت علوم نتیجه فعالیت‌های پژوهشی که به صورت مقاله‌های علمی چاپ می‌شوند بر اساس WOS (ا JCR) بودن یا ISI Listed بودن یا ISC بودن دارای امتیازات جداگانه هستند. به عنوان مثال اگر هزینه طرح پژوهشی از ۵ میلیون تومان بیشتر شود. مجری طرح باید دو مقاله مستخرج از طرح را در یک مجله (WOS) (JCR) چاپ نماید. اگر از ۱۰ میلیون تومان بیشتر شد ۳ مقاله و اگر موفق به چاپ مقاله نشد جریمه می‌شود.

این موسسه در ایران به خاطر ارزش گذاری بر اساس آن برای ارتقای اساتید و برای دانشجویان دکترا شهرتی بیش زیادی یافته است. این موسسه ادعا می کند که با رعایت اصول اعتماد و حفظ استقلال، در نمایه کردن نشریات به صورت بی طرفانه عمل می کند. و هر نشریه ای که صلاحیت لازم را کسب کند در لیست موسسه قرار می گیرد.لیستی بالغ بر 12000 ژورنال توسط موسسه ISIبه روز نگهداری می شود. این لیست 1100 ژورنال هنر و منابع انسانی را به همراه مجلات علمی دیگر دربر می گیرد. درحقیقت ISI پایگاهی برای فهرست نمودن و پوشش دادن جامع مهمترین مجلات علمی منتشره در دنیا به منظور تبادل اطلاعات میان پژوهشگران مختلف می باشد. شمار مجلات ISI ثابت نیست. یک مجله ممکن است در یک زمان، از مجلات ISI محسوب شود، اما به دلیل کاهش بار علمی، بعدا از لیست مجلات ISI کنار گذاشته شود.

معیار پذیرش یک مجله در فهرست ISI

از جمله ویژگی هایی که مجلات بایست داشته باشند تا در فهرست این موسسه قرار گیرند، می توان به وجود تنوع مقالات بین المللی در مجله ، نشر منظم و مدوام و تایید هیات داوری اشاره نمود. به طور کلی می توان گفت که مجله هایی دارای تایید ISI خواهند بود که مقاله های آن ها در این موسسه تایید شده باشد. مقالاتی با عنوان ISI ، می تواند اعتبار زیادی را برای نویسنده آن داشته باشد. 

کسانی که در رزومه خود، مقالات آی اس آی دارند، می توانند امیدوار باشند که در مصاحبه دکتری، یا پذیرش در دانشگاه های خارجی ، امتیازات خوبی را دریافت خواهند کرد. این مقالات می بایست در مجلات تایید شده  ISI قرار گرفته باشند.

برای شروع نگارش مقاله‌ای که قرار است از سوی مجله‌ای معتبر و نمایه‌شده در پایگاه isi به چاپ برسد باید موضوعی مهم و قابل‌اعتنا انتخاب کنید.

اگر بنا باشد که موضوعی تکراری را با روش و نتیجه‌گیری قدیمی و کارشده نگارش کنید، شانسی برای موفقیت در پذیرش از سوی مجلات معتبر نخواهید داشت. زمانی می‌توانید از پذیرش مقاله‌تان از سوی مجلات مهم مطمئن شوید که سوژه‌هایی تازه، مهم و بحث‌برانگیز انتخاب کنید.

البته بحث‌برانگیزبودن همیشه دلیل موفقیت نخواهد بود و شاید در مواردی باعث بروز حساسیت‌هایی هم بشود و حساسیت‌هایی که پیرامون یک موضوع وجود دارد، مانع از رشد اثر علمی‌تان شود. در هر حال، موضوع و عنوانی که انتخاب می‌کنید باید جای کار و بررسی داشته باشد. پس در انتخاب موضوع و بعد از آن عنوان دقت کافی به خرج بدهید. عنوان مقاله هم بسیار مهم است و می‌تواند نظرات داوران و دبیران یک مجله را به سمت اثر علمی‌تان جذب کند.

بعد از اینکه موضوع مشخص شد و تحقیقات خود را پیرامون آن پیش بردید باید دست به نگارش اثر بزنید. زمانی می‌توانید موفق و پیروز در مسیر تولید مقالات گام بردارید که محتوای پژوهش علمی‌تان را به صورت شفاف و دقیق بنویسید. ضمن اینکه، لازم است بدانید که مجلات isi به زبان انگلیسی هستند و برای چاپ اثر خود در آن، نیازمند نگارش به زبان انگلیسی روان هستید.

نگارش صحیح و مناسب مقاله به زبان انگلیسی بسیار مهم‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. چرا‌؟ چون حتی اگر محتوای علمی پژوهش و مقاله‌تان بسیار درست و مناسب باشد اما نتوانید آن را به شکل و شیوه‌ای مناسب به زبان انگلیسی ترجمه کنید، در رسیدن به نتیجه مطلوب یعنی پذیرش از سوی مجلات isi بازخواهید ماند. یکی از مهم‌ترین ابعاد نگارش مقاله خارجی، رعایت اصول نگارشی و دستوری و البته محتوایی انگلیسی در ترجمه مقاله است. اگر خودتان هم به زبان انگلیسی واقف نیستید، باید از مترجمان و موسسات خبره‌ای کمک بگیرید که توانایی و تجربه کافی در عرصه ترجمه دارند.

روایت روند تحقیقات و پرداخت محتوا هم بسیار حائز اهمیت است. در بسیاری از مواقع، لکنتی که در ارائه نتایج و بسط‌دادن به موضوع در مقالات وجود دارد، مانع از پذیرش آنها در مجلات معتبر می‌شود. بعد از اینکه بدنه و نتایج پژوهش به‌خوبی در مقاله منعکس می‌شود، نوبت به رعایت ساختار مجلات موردنظر و در نظرگرفتن استناددهی صحیح می‌رسد.

باید بتوانید منابع و مآخذ معتبری برای متن مقاله خود پیدا کنید و در نگارش و چارچوب‌بندی بخش‌های مختلف کار هم از دستورالعمل‌های موردنظر مجله موردنظرتان کاملا پیروی کنید. شیوه ارسال و نکات مرتبط با آن را یاد بگیرید و به‌دقت پیگیری کنید. در این صورت است که احتمال پذیرش مقاله و نشر آن در مجله‌ای isi میسر و شدنی خواهد بود.

 ضریب تاثیر (Impact Factor)

ضریب تاثیر برای نخستين بار در سال 1995 و توسط بنيانگذار ISI، گارفيلد، مطرح شد و به سرعت به صورت دستورالعملی جهت گزينش بهترين مجله ها به کار رفت. حقيقت اين است که اين فاکتور ابزار کاملی برای اندازه گيری کيفيت مقاله ها نمی باشد، اما چون روش بهتری وجود ندارد و در حال حاضر نسبت به ديگر معيارها برای ارزيابی علمی از مزايايی برخوردار بوده، لذا عموما مورد استفاده قرار می گيرد.

بر اساس شاخص ضریب تاثیر، ارزش یک مقاله بر مبنای میزان تاثیر آن بر مقالات بعدی تعیین می شود. براساس تحقیقات انجام شده ، مقالاتی که در حوزه خود موثرتر بوده اند به دفعات بیشتری مورد استناد قرار گرفته اند و به تبع آن ضریب تاثیر بالاتری به مجلات منتشر کننده آن ها تعلق می گیرد.

شاخص فوری (Immediacy Index)

شاخص فوری (Immediacy Index) میزان مراجعه در سال چاپ مقاله را در نظر می گیرد و در صورتی که مقاله های منتشر شده توسط مجلات خیلی سریع مورد توجه دیگر محققان قرار بگیرند، این شاخص برای این دسته از مجلات بالا می رود. برای محاسبه شاخص آنی (Immediacy index) هر نشریه، تعداد ارجاعات در هر سال به مقالات نشریه به تعداد مقالات چاپ شده در همان سال توسط نشریه تقسیم می شود.

 

شاخص نیمه عمر استناد ( Cited Half-Life )

شاخص نيمه عمر استناد، تعداد سال هايی را محاسبه می کند که باید از سال ارزيابی به عقب برگشت تا پنجاه درصد از کل ارجاعات به مجله صورت پذيرفته باشد. به عبارت ديگر ، اين شاخص مدت زمان انجام شدن نيمی از کل استنادات به آن مجله را نشان می دهد و در واقع سرعت کاهش ميزان ارجاعات به مجله را بيان می کند.

هر چه شاخص نیمه عمر ارجاعات به مجله بالاتر باشد، نشان می دهد که ارزش مقاله های مجله در طول زمان بیشتر حفظ شده است و ارزش نشریه بالاتر می رود. وقتی مقاله های یک مجله ارزش خود را برای ارجاعات زود از دست بدهند، این موضوع باعث می شود که نیمه عمر ارجاعات به مجله کاهش یابد و نشان دهنده سطحی و کم ارزش بودن مقالات نشریه است.

همان‌طور که پیش‌تر هم اعلام شد، مقالات isi  از معتبرترین آثار علمی هر فرد به‌حساب می‌آیند. اعتباری که وجود این دسته از مقالات می‌تواند به رزومه‌تان اضافه کند، بسیار زیاد است. برای مثال:

o    با داشتن این مقالات در رزومه خود می‌توانید نمرات بهتری در دفاع از پایان‌نامه و تِز خود در دوران تحصیلات تکمیلی به‌دست بیاورید.

o    اساتید با داشتن تعداد مشخصی از مقالات isi امکان ارتقای درجه پیدا می‌کنند.

o    در مصاحبه‌های دکتری، داشتن مقالات isi در رزومه موجب دریافت امتیاز می‌شود و شانس قبولی را بیشتر می‌کند.

o    اگر خواهان دریافت پذیرش دانشگاه‌های خارجی هستید، باید بدانید که این دانشگاه‌ها به رزومه‌تان نگاهی دقیق دارند و در صورت وجود مقالات معتبری مانند isi، شانس‌تان برای پذیرش بیشتر می‌شود.

o    وجود رزومه‌ای پربار که در آن مقالات علمی isi وجود دارد، اعتبار و شأن حرفه‌ای‌تان را بالا می‌برد و به‌عنوان چهره‌ای قابل‌اعتماد شما را به جامعه حرفه‌ای و تخصصی‌تان معرفی می‌کند.

o    امکان توسعه همکاری‌ها میان افراد و شرکت‌های مختلف از طریق حضور در مجلات معتبر بیشتر می‌شود. بسیاری از ایده‌های علمی و پژوهشی در سایه انتشار در مجلات معتبر مورد توجه شرکت‌ها قرار می‌گیرند و زمینه تولید و ساخت ایده‌ها و به‌کارگیری عملی نظرات میسر می‌گردد.

گام به گام نوشتن مقاله

قدم اول: هدفتان را مشخص کنید

قبل از هرکاری باید هدف از نگارش مقاله isi مشخص شود. نباید هدفتان تنها چاپ در مجلات آی اس آی باشد. اگر مقاله شما نتواند نظر داوران را از نظر موضوع به خود جلب کند، محال است که آن را بپذیرند. برای شرکت و موفقیت در مجلات isi باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید تا نشان دهید مقاله شما صلاحیت پذیرش و چاپ در ژورنال‌های معتبر را دارد.

قدم دوم: قواعد را در اصول مقاله نویسی isi رعایت کنید

در مرحله دوم باید نگارش قواعد را بدانید و کاملاً با آن آشنایی داشته باشید. شما در سه بخش باید مقالات را نگارش کنید؛ ابتدا، بدنه و قسمت پایانی. همچنین نکات مهمی از جمله رعایت چارچوب نوشتاری، نوع صفحه بندی و تایپ عبارات با اصول صحیح از جمله موارد نگارش مقاله است.

قدم سوم: چارچوب مقالات ISI

در این قسمت باید چارچوب مقاله مشخص شود. مرحله اول انتخاب عنوانی جذاب و مناسب با مقاله است که نکته اصلی در جذب مخاطب می‌باشد. عنوان باید طبق اصطلاحات کلیدی و کوتاه انتخاب شود. در مرحله بعدی باید به موضوع مقاله بپردازید. در این قسمت سعی کنید از فراز و فرود بپرهیزید و تمام مسائل را خیلی جامع و کامل توضیح دهید.

مهم‌ترین قسمت در مقاله نویسی، روش تحقیق است که در صورت رعایت نکردن روش صحیح تمام زحماتتان به هدر خواهد رفت. پس از آن یافته‌های پژوهش را بیان کنید و به نتیجه و بحث در رابطه به آنها بپردازید. نقطه عطف شما در این پژوهش، یک نتیجه مناسب و تحلیل شده است. در پایان نیز باید راه‌حل ها و پیشنهادات و منابع تحقیق را بازگو نمایید.

قدم چهارم: زمانبندی مناسب برای نگارش مقاله ISI

زمانی که به نگارش و ترجمه یک مقاله پرداخته می‌شود، تعیین زمان همیشه مهم است. در نظر داشته باشید که ممکن است، از تحقیق و پژوهش ماه‌ها زمان ببرد و شما نباید خسته شوید. پس با در نظر گرفت مدت زمان معقول اهدافتان را در جهت مناسب پیش ببرید.

قدم پنجم: نوشتن چکیده مقاله

شاید دشوارترین قسمت مقاله برای هر پژوهشگران نوشتن چکیده مقاله باشد. ابتدا باید تمامی مطالب نوشته شده را با دقت مطالعه کنید و به آنها مسلط شوید. سپس چکیده را مطابق با همان طرح اولیه بنویسید. در واقع باید به گونه‌ای چکیده را بنویسید که ارائه دهنده یک جمع بندی از کل مقاله باشد. چکیده درست یکی از مهم‌ترین بخش‌های اصول مقاله نویسی isi است.

قدم ششم: گزینش یک مجله معتبر

در این مرحله باید یک مجله معتبر برای چاپ مقاله انتخاب کنید که موضوع پژوهشتان در آن بگنجد. باید مجله‌ای را انتخاب کنید که از نظر کیفی در بالاترین سطح قرار گیرد، مخصوصاً اپلای داشتن در ژونال های معتبر باعث پیشرفت سریع شما خواهد شد. مجلاتی که تعداد مراجعات به آن بالا است، مقالات به وسیله داوران سطح بالایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و البته پذیرش در این مجلات کار آسانی نخواهد بود.

به یاد داشته باشید در زمان انتخاب مجله نمی‌توانید مقاله‌تان را به دو مجله به صورت همزمان بفرستید! در صورتی که این کار را انجام دهید در لیست بلاک مجله قرار خواهید گرفت.

قدم هفتم: ترجمه تخصصی مقاله

در صورتی که بهترین مقاله را نوشته باشید و با بهترین روش تحقیق به آن پرداخته باشید، اگر نتوانید ترجمه‌ای متناسب با استاندارد مقالات isi به زبان انگلیسی ارائه دهید؛ هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و در واقع تلاش شما بی ثمر بوده است. اگر ترجمه مقاله isi تخصصی را با توجه به فرمت مجله انتخابی ترجمه نکرده باشید، به راحتی مقاله ریجکت خواهد شد.

اغلب کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند روزی فارغ‌التحصیل خواهند شد، تعداد زیادی از این افراد موفق به کسب مدرک فارغ‌التحصیلی می شوند. برخی ممکن است با همین مدارک به اشتغال روی بیاورند و گروهی دیگر ممکن است علاوه بر اشتغال در رشته تحصیلی همواره در اندیشه ارتقا سطح دانش خود باشند. تلاش کنید که از دسته دوم باشید چرا که هیچ کس از گسترش آگاهی زیان ندیده و هر چه میزان آگاهی شما نسبت به رشته‌ تخصصی تحصیلی‌تان بیشتر شود نگرانی‌هایتان از دستیابی به شغل‌های تخصصی کمتر می‌شود.

مطالعه مقالات معتبر علمی به شما کمک می‌کند تا دانش‌تان را از حد یک فارغ‌التحصیل دانشگاه فراتر ببرید. نشریات ISI  برای رشد و توسعه دانش حرفه‌ای تان به شما کمک شایانی خواهند کرد. اگر تلاش کنید تا همواره در جریان تازه‌ترین تولیدات علم در زمینه تخصص‌تان باشید به سرعت به تفاوت میان دانش خود و سایرین پی خواهید برد. جهان پیرامون مملو از دانش است و میزان این دانش روز به روز افزایش می‌یابد تلاش کنید تا به دنیای بزرگتری بیندیشید و از اندیشه‌تان را گسترش دهید.

گزارش از عرفان عباسی

https://stnews.ir/short/4X3xv
اخبار مرتبط

به همت انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل

انتشار دو کتاب در حوزه علوم پایه

1403/03/19 21:46

نگاهی به پرخواننده‌ترین کتاب‌های علمی؛

پر فروش‌ترین کتاب‌های علمی کدامند؟

1403/03/19 10:42

رییس موسسه ISC عنوان کرد:

ایران ۲ درصد تولید علم جهان را دارد

1403/03/13 13:08

وزیر علوم در شورای راهبری موسسه ISC مطرح کرد:

ایجاد بستر تشویقی برای انتشار مقالات علوم انسانی ایرانی در دنیا

1403/03/13 13:04

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: