پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری:

جایزه ملی فناوری نکست؛ نماد اعتماد دولت و صنعت به دانشگاه و علم

حسین افشین اظهار کرد: جایزه ملی فناوری نکست را نماد اعتماد دولت و صنعت به دانشگاه و علم می‌دانیم. ما به عنوان دولت و معاونت علمی به عنوان نماینده دولت به دنبال کاهش هزینه صنایع هستیم تا بتوانیم در زمینه فناوری‌های پیشرفته حضور داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری  از اصفهان: نشست خبری جایزه ملی فناوری نکست ۱۴۰۳ با حضور حسین افشین  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شقایق حق‌جو رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری واصحاب رسانه برگزار شد.

افشین در نشست خبری دومین جایزه ملی نکست با بیان اینکه دوره اول جایزه نکست دوره موفقی بود و ابتکار خوبی توسط معاونت و  با کمک دانشگاه و ایده پردازها پیگیری شد، ادامه داد: معاونت برای زمینه‌های و استعدادهای مختلف باید برنامه داشته باشد یعنی اینکه در برنامه نکست ویژه یکسری شرکت‌ها را هدف‌گذاری می‌کنیم اینطور نیست که شرکت‌های دیگر کوچک یا بزرگ‌تر یا فرضا یک شرکت کوچکی که در حالت شروع قرار دارد؛ حمایت نکنیم.  

وی ادامه داد؛ اما برنامه‌ای که امروز  (در نکست) می‌خواهیم حمایت کنیم تابع هدفمان شرکت‌هایی هستند که از گردش مالی خوبی برخوردار باشند ما الان عدد را ۵ میلیارد گذاشتیم،البته شاید این عدد امروز نسبت به سال گذشته عدد خیلی بزرگی نباشد که با توجه به شرایط اغازی رویداد است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: در واقع یکی از اهداف نکست، شناسایی شرکت‌های توانمند و حمایت از آن‌ها برای بزرگ‌تر شدن است. به همین دلیل شرایطی مانند فروش بیش از پنج میلیارد تومان و دارا بودن سطح فناوری TRL ۴ برای آن انتخاب شده است.

افشین خاطرنشان کرد: این یک نوع حمایت است و الان اگر شرکتی دارای این ویژگی باشد حتی می‌تواند در سامانه ما ورود کند و ما از آن حمایت کنیم. 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ادامه توضیح داد: علتی که شکل آن را نوآورانه می‌کنیم این است که ما وقتی انتظار داریم که در اکوسیستمی کار کنیم که افراد جوان و خلاق و نوآور باشند باید سبدهای حمایتی خودمان را هم نوآورانه ببینیم و جایزه نکست یکی از همان پارامترها را دارد یعنی اینکه ما هدفگذاری کردیم و یک تیم خیلی خوب در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حضور دارند که این را بررسی کنند یعنی از جنس خودشان بررسی را انجام می‌دهند.

معاون علمی ریاست جمهور اظهار کرد: اولین گام این است که شرکت‌هایی که در این حوزه هستند را شناسایی می‌کنیم و فرد، تیم و یا شرکت اگر پتانسیل لازم را دارد حتما باید حمایت کنیم.

وی افزود: جایزه نکست را نماد اعتماد دولت و صنعت به دانشگاه و علم می‌بینم چون قرار است دولت از صنعت و از آن شرکت‌ها حمایت کند تا علم را و دانشگاه را در تحقیق و توسعه استفاده کند و آن را گسترش دهد.

افشین نکته دیگری را مورد اشاره قرار داد و  گفت: تحقیق و توسعه کلید پیشران توسعه کشور است ما باید به آن خیلی اهمیت بدهیم. عموما هم اگر انتظارمان فقط به بخش خصوصی باشد که بدون حمایت دولت این تحقیق و توسعه را انجام دهد؛ موفق نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: ما به عنوان دولت و معاونت علمی به عنوان نماینده دولت به دنبال کاهش هزینه صنایع هستیم تا بتوانیم در زمینه فناوری‌های پیشرفته  و نوظهور حضور داشته باشند.

افشین تاکید کرد: در اختتامیه جایزه نکست ۲ عناوین جایزه نکست ۳ نیز را اعلام خواهیم کرد که افراد فرصت مناسبی داشته باشند خودشان را با شرایط تطبیق دهند؛ و وقتی فراخوان می‌دهیم شرایط مساوی برای توانمندسازی خودشان داشته باشند.

وی ادامه داد: یک توصیه دیگر هم بخودمان هست سال گذشته کمی در دادن جایزه تعلل کردیم جایزه نقدی را زود دادیم ولی ظاهرا به صندو‌ق‌ها که پول داده شده کمی پیچیدگی خاص داشته این مشکل پیگیری شده  و معاونت محکم ایستاده که این جایزه قبل از فراخوان ۱۰ مهر تحویل داده شود. 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: ولی الان این قول را می‌دهم که در اختتامیه جایزه نکست جایزه نقدی و تسهیلاتی (معرفی به صندوقی که از قبل پیش بینی شده) ‌زود انجام شود یعنی برای ما مهم است که اعتماد سیستم به ما صددرصد باشد و فرد بتواند یکسال برای آن‌ هزینه کند. 

افشین ادامه داد: دومین رویداد انشالله موفق‌تر و پرایده‌تر است و سال آینده علاوه براینکه عناوین را داریم پویایی را به اکوسیستم نشان داده باشيم که ما داریم از اکوسیستم بازخورد می‌گیریم و براساس آن جایزه را تعیین می‌کنیم. 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری  تاکید کرد: برای من اعتماد اکوسیستم به معاونت علمی، از هر چیز مهم‌تر است. به همین دلیل هر قولی بدهیم، باید به آن عمل کنیم. هدف‌گذاری ما استفاده از فناوری‌های بر لبه مرز دانش است و لازمه این موضوع، اصلاح شیوه حکمرانی در این حوزه است.  

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به وجود اینترنت بدون فیلتر در پارک فناوری پردیس اظهار کرد: در بین پارک‌های کشور تنها برای پارک فناوری پردیس و فناوران فعال در این مجموعه، اینترنت بدون فیلتر در نظر گرفته شد که آن هم به این دلیل بود که این پارک زیرمجموعه معاونت علمی است. این استثنا یک بدسلیقگی بود که نباید اعلام می‌شد.
افشین گفت: شخصاً با اینترنت طبقاتی موافق نیستم. هم اکنون رفع فیلتر توسط رئیس جمهور در حال پیگیری است و با به نتیجه رسیدن آن دیگر شاهد اینترنت طبقاتی نخواهیم بود.

گفتنی است دومین دوره جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با هدف گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های پیشران، تکامل و هم‌گرایی فناوری‌های مجزای پیشین برای حل چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، محیطی و نهادی، 28 و 29 آذرماه برگزار می‌شود.
حمایت از توسعه سبد محصولات شرکت‌های فناوری کشور،  افزایش شتاب رشد شرکت‌های فناور، تشویق ورود صنایع و شرکت‌‌های بزرگ و صاحب فناوری به توسعه در جهت فناوری‌های نوظهور و هم‌افزایی، هم‌آفرینی و رقابت فن آفرینان کشور، از دیگر اهداف برگزاری این رویداد ملی خواهد بود.

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/4ajwZ
اخبار مرتبط

با اعلام فراخوان «مسیر» صورت گرفت؛

آغاز پذیرش عضویت در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس

1403/03/21 18:43

در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛

جلسه‌ گروه اقتصاد مردمی بنیاد تعاون بسیج و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان برگزار شد

1403/03/21 10:49

گفتگوی با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی؛

«تولیدفراسرزمینی» ۱۵ محصول دانش‌بنیان/ایجاد۱۰۰۰خط تولید در ۱۲ سال

1403/03/21 09:54

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: