مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
آیین افتتاحیه اجلاس هیئترئیسه دانشگاه پیامنور با حضور روسای استانی در اصفهان آغاز گردید و براین مهم که ارتقای کیفیت، عامل اصلی حفظ و پیشرفت دانشگاه پیام نور است، تاکید شد در این اجلاس عنوان گردید که مأموریت دانشگاه پیامنور در آمایش آموزش عالی کشور سنگین اما حیاتی است.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری اصفهان : آیین افتتاحیه اجلاس هیئترئیسه دانشگاه پیامنور با حضور روسای استانی دوشنبه 17 شهریورماه در اصفهان برگزار شد.
دانشگاه پیامنور استان اصفهان یکی از قطبهای مهم علمی کشور است
صدیقه واعظیفر، سرپرست دانشگاه پیامنور استان اصفهان، در آیین افتتاحیه ضمن خیرمقدم گویی، اظهار کرد: دانشگاه پیامنور استان اصفهان با ۲۸ مرکز و واحد، ۳۰ هزار دانشجو، ۲۵۰ عضو هیئت علمی و ۴۵۰ کارمند یکی از قطبهای مهم علمی کشور است. ظرفیتها و پتانسیلهای ویژه این دانشگاه مرهون تلاشهای مدیران و کارکنان و اعضای این دانشگاه در سالیان گذشته است.
واعظیفر با اشاره به بیش از هشت ماه سرپرستی خود، تأکید کرد: ما با شعار شایستهسالاری، تقویت سرمایه اجتماعی و همدلی، توانستهایم تعاملات سازندهای با نهادها و سازمانهای مختلف برقرار کنیم و به دستاوردهای ارزشمندی برسیم.
ارتقای کیفیت، عامل اصلی حفظ و پیشرفت دانشگاه پیام نور است
در بخش دیگری از این آیین ابوالفضل فراهانی، قائم مقام رئیس دانشگاه در امور علمی و رئیس مرکز تحصیلات تکمیلی، بر نقش همه افراد از دانشجویان تا اعضای هیئت علمی در ارتقای کیفیت دانشگاه تأکید کرد و گفت: امروز تأثیر هر یک از اعضای دانشگاه در ارتقا کیفیت آموزش و پژوهش جدیتر از گذشته است.
فراهانی با اشاره به حکمرانی فروتنانه و تنوعپذیری در پذیرش دانشجویان بینالمللی، تاکید کرد: دانشگاه پیام نور میتواند در زمینههای مرتبط، مسئولیتپذیری برجستهتری داشته باشد.
وی با تاکیدبراینکه راز بقای دانشگاه پیام نور در بحرانهای متعدد گذشته، ارتقای کیفیت بوده است، گفت: دانشگاه در برخی برههها حتی تا آستانه انحلال پیش رفت، اما کیفیت آموزشی و مدیریتی آن، ناجی این نهاد علمی بوده و دانشگاه را از بحرانها نجات داد.
فراهانی به چالشهای موجود نیز اشاره کرد: از منظر صنعتی و فناوری میتوانیم خود را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم ولی سهم قابل توجهی در تولید منابع علمی دانشگاهی که بتواند دانشگاه پیام نور را سربلند نگه دارد نداشتهایم.
وی سنجش متمرکز دانشگاه پیام نور را یکی از افتخارات این نهاد دانست و گفت: این سنجش هم از لحاظ سلامت آزمونها و هم از نظر کیفیت آموزشی اهمیت بالایی دارد.
فراهانی همچنین به نیاز به ارزیابی دقیق و استاندارد هیئت علمی تاکید کرد و افزود: در برخی موارد قوانین درست هستند اما در اجرا مشکل داریم، به ویژه در ورود و خروج هیئت علمی و فاصله با معیارهای جذب. اولین گام برای ارزیابی، مسئولیتپذیری سازمان و دقت در ارزیابی هیئت علمی است.
فراهانی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه امروز از بهترین هیئت ممیزی برخوردار است؛ هیئتی که با نگاه تسهیلگر و قانونمدار عمل میکند و نقش مؤثری در ارتقای کیفیت دارد.
وی افزود: ۴۳ بند مختلف بر کیفیت دانشگاه تأثیرگذار هستند و حفظ کیفیت، محدود به یک رده خاص نیست.
قائم مقام رئیس دانشگاه پیام نور تاکید کرد: راز بقای دانشگاه پیام نور، حفظ کیفیت در تمام سطوح است؛ از مدیریت و هیئت علمی گرفته تا آموزش و سنجش دانشجویان، و این کیفیت است که دانشگاه را همواره سربلند نگه میدارد.
مأموریت دانشگاه پیامنور در آمایش آموزش عالی کشور سنگین اما حیاتی است
محمدهادی امین ناجی، رئیس دانشگاه پیامنور نیز در این آیین جایگاه این دانشگاه و مسیر پیشرو و همچنین اهمیت رسالت آموزش عالی در کشور را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: دانشگاه پیام نور استان اصفهان در توسعه دانش نقش بیبدیلی داشته است.
وی نقش دانشگاه را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: دانشگاه پیامنور نشان داد که یک دانشگاه مردمپایه است. همزمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته، اقدامی انجام دادیم که بقا و پایداری واحدهای دانشگاهی را تضمین کند.
رئیس دانشگاه پیامنور گفت: مأموریت دانشگاه پیامنور در آمایش آموزش عالی کشور سنگین اما حیاتی است: وظیفه ما این است که این آمایش را با کمترین تنش و به بهترین شکل ممکن پیش ببریم.
امین ناجی سیاستهای کلان برنامه هفتم توسعه را نقشه راه دانشگاه پیام نور دانست و افزود: ارتقا کیفیت و جذب هیئت علمی در دانشگاه پیامنور باید متناسب با این سیاستها انجام شود.
وی تاکید کرد: آموزش، پژوهش و فناوری مهمترین کارکردهای ما هستند و تسهیل ارائه خدمات، پایداری شبکه در خدمترسانی و ایجاد بسترهای پژوهشی متناسب با برنامه هفتم از نیازهای جدی ماست.
امین ناجی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیتهای استان اصفهان اشاره کرد و گفت: اصفهان نه تنها قلب تپنده فرهنگ و تمدن ایران است، بلکه در دانشگاه پیامنور نیز نقشی بیبدیل دارد. آمادگی صنعت برای همراهی با دانشگاه پیامنور که توسط استاندار اصفهان اعلام شده، فرصتی ارزشمند است که باید آن را مغتنم بدانیم.
رئیس دانشگاه پیامنور همچنین با اشاره به تعامل سازنده میان مجلس، وزارت علوم و دانشگاه پیامنور، گفت: این هماهنگی میتواند پشتوانهای محکم برای توسعه آموزش عالی در کشور باشد.
امین ناجی در حوزه فرهنگی، بر «حفظ هویت ایرانی در کنار هویت محلی، نژادی و زبانی» تأکید کرد و یادآور شد: تکریم شهدا همواره در اولویت ما بوده است. اعطای مدرک به ۲۳۴ شهید دانشگاه پیامنور، نشانهای از این اهتمام است؛ اقدامی که پیش از جنگ ۱۲ روزه صورت گرفت.
وی از «اعتبار بنیاد حامیان دانشگاه پیامنور» و «اعتماد قلبی مردم» به این دانشگاه به عنوان سرمایهای ارزشمند یاد کرد و خبر تشکیل نخستین انجمن دانشآموختگان پیامنور در طول سالهای اخیر را نویدبخش دانست.
رئیس دانشگاه پیامنور افزود: تعامل ما با خانواده بزرگ دانشگاه پیامنور بر پایه فرمول تعامل آرام، آسان و قانونمدار بوده است. اخلاق مبتنی بر عقلانیت راهگشاست و ما باید با مدارا با دانشجویان رفتار کنیم.
این مراسم در حالی برگزار شد که نگاه ویژه به اصفهان، به عنوان نماد فرهنگ و هنر، صنعت و دانشگاه، بیش از هر زمان دیگری مورد تأکید رئیس دانشگاه پیامنور قرار گرفت؛ شهری که به تعبیر وی همواره در متن توسعه آموزش عالی و پیامنور، نقشی یگانه و بیبدیل ایفا کرده است.
تجدید ساختار واحد دانشگاهی با توجه به رشد فناوری ضرورت دارد
افشین سفاهن، معاون حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیز در آیین افتتاحیه اجلاس هیئترئیسه دانشگاه پیامنور با حضور رؤسای استانی سراسر کشور در اصفهان، گفت: نظر وزیر علوم تحقیقات و فناوری این است که همه اعضای خانواده وزارت علوم دیده شوند و از ظرفیتهای آنان بهرهبرداری شود.
وی تصریج کرد: همچنین قرار بر این است که حداقل پنج کلان پروژه در استانها توسط دانشگاهها حل و فصل شود؛ پروژههایی که میتوانند نقشآفرین باشند و به توسعه استانها کمک کنند.
سفاهن با اشاره به توانمندیهای گسترده دانشگاه پیام نور میگوید: از خانواده بزرگ دانشگاه پیام نور به وسعت ایران، توانایی انجام بسیاری از کارها را دارد و میتواند نقشآفرین باشد. این فرصتها میتواند زمان تحول ساز باشد.
سفاهن به اهمیت مخاطبشناسی و گستردهکردن برنامههای آموزشی نیز اشاره و تصریح کرد: باید مخاطبان خود را متعدد و متنوع کنیم، نباید برنامههای آموزشی تنها محدود به جوانان باشد؛ برای همه گروههای سنی باید برنامه داشته باشیم.
وی درباره نیاز به تغییرات ساختاری تأکید کرد: اکنون با توجه به رشد فناوری و محو مرزهای جغرافیایی در حوزه آموزش و دانش، نیاز به تجدید ساختار داریم، مرز جغرافیایی علمی در حال از بین رفتن است و شهرستانها باید به این موضوع توجه کنند و برای تجدید ساختار واحد دانشگاهی خود طرح و برنامه داشته باشند.
سفاهن تاکید کرد: با نگاه درست، برنامهریزی دقیق و بهرهگیری از توانمندیهای همه اعضای خانواده وزارت علوم، دانشگاهها میتوانند نقشآفرین واقعی در توسعه استانها و تحول علمی کشور باشند.
انتهای پیام/
رتبهبندی بینالمللی
حضور دانشگاه هرمزگان در دو فهرست رتبهبندی بینالمللی دانشگاههای آسیایی و جوان دنیا برای اولینبار1403/03/27 15:48
1403/03/21 12:54
1403/03/21 12:17
به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛
وزیر علوم از وزیر ارتباطات بهدلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد1403/03/21 10:47
1403/03/21 10:39
1403/03/21 10:37
برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛
جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام1403/03/21 10:00