واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری

ایران ششمین کشور دنیا؛ رونمایی از فناوری پیشرفته شیرین‌سازی آب در بندرعباس

امروز در مراسم افتتاحیه «آبادیران»، فناوری پیشرفته تصفیه و شیرین‌سازی آب به روش MBR در بندرعباس به‌صورت برخط و از راه دور افتتاح شد. این فناوری پیش از این تنها در اختیار ۵ کشور بود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، دومین دوره نمایشگاه ملی «آبادیران»، امروز، سه‌شنبه ۲۲ خردادماه افتتاح شد. در این نمایشگاه، توانمندی‌ها و محصولات دانش‌بنیانی عرضه خواهند شد که اولویت و کاربرد آن‌ها توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی است.
رونمایی از فناوری دانش‌بنیان، از راه دور
در مراسم افتتاحیه رویداد آبادیران، به صورت برخط و از راه دور یکی از فناوری‌های دانش‌بنیان رونمایی شد. فناوری تصفیه و شیرین‌سازی آب به روش MBR که در حاشیه بندرعباس نصب و راه‌اندازی شده است. این فناوری تا پیش از ایران تنها در اختیار ۵ کشور بود.

مجموعه‌های مردم‌نهاد، در کنار شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور شهید، از ایجاد هویت سوم در شرکت‌های تحت حمایت معاونت علمی خبر داد و گفت: در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، از هویت سومی تحت عنوان مجموعه‌های نوآور مردم‌نهاد حمایت خواهیم کرد.وی تشریح کرد: دو ماهیتی که هم‌اکنون مخاطب معاونت علمی و فناوری قرار دارند و حمایت می‌شوند، شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان جمعی از نخبگان فناوری و همچنین شرکت‌های خلاق با حضور جمعی از نخبگان هنری و فرهنگی هستند. در اقدام جدید معاونت علمی، مجموعه‌هایی که بر پایه نوآوری مردم را در اداره و گردادندن کسب‌وکارها و شرکت‌ها به صورت مستقیم دخالت می‌دهد مخاطب معاونت علمی قرار خواهند گرفت.دهقانی اضافه کرد: در معاونت علمی دبیرخانه شرکت‌های دانش‌بنیان، وظیفه گواهی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و دبیرخانه شرکت‌های خلاق مأموریت صدور گواهی و حمایت از مجموعه‌های خلاق را دارند و دز کنار این‌ها، به زودی دبیرخانه مجموعه‌های مردم‌نهاد را نیز اضافه خواهیم کرد.وی در خصوص نماشگاه و رویداد آبادیران اظهار داشت: اگر قرار باشد جهش رخ دهد، آن هم در دورانی که کمبود منابع داریم، بدون شک استفاده از فناوری و نوآوری است. آبادیران به دنبال آن است که نتیجه ۲۰ تا ۳۰ سال حمایت از فناوری را به مردم کشور نشان دهد و جوانان را گره به مسائل کشور گره بزند. آبادیران نخبگان را برای ایران و ایران را برای نخبگان نگه خواهد داشت.او اظهار کرد: به فرموده رهبر انقلاب شرکت‌های دانش‌بنیان مهم‌ترین مصداق مردمی کردن اقتصاد هستند. مردم می‌توانند در توسعه بازار و سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها به صورت مستقیم سهیم باشند.
او تأکید داشت: اگر قرار باشد فایده نوآوری فقط به یک گروه خاص برسد، بین مردم شکاف خواهد ایجاد شد. در همه جای دنیا فناوری با شکاف طبقاتی همراه است و باید تلاش کرد تا این فاصله کم شود.
 
حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای محرومیت‌زدایی پیش‌قدم شدند
مهدی شکری، دبیر نمایشگاه آبادیران، در مراسم افتتاحیه این رویداد اظهار داشت: از سال گذشته چند رویکرد را دنبال کردیم؛ اولین رویکرد همگرایی و هم‌افزایی نهادهای متولی محرومیت‌زدایی در کشور بود. از نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی گرفته تا دانشگاه‌های کشور مخاطب آبادیران قرار گرفته‌اند و در این رویداد حضور دارند.وی اضافه کرد: تعامل با نهادها با این هدف بوده است که نیازمندی‌های این نهادها احصاء شود و در نتیجه آن، دومین دوره نمایشگاه به صورت نیازمحور برگزار می‌شود. گروه‌های مردمی و گروه‌های جهادی نیر امسال به صورت پررنگ حضور دارند و در طرف تقاضا نیازهای خود را به نمایشگاه و برای ارائه به دانش‌بنیان‌ها و فناوران آورده‌اند.شکری در خصوص حمایت‌های نمایشگاه از دانش‌بنیان‌ها تشریح کرد: در دوره جدید آبادیران، بسته حمایتی برای اتصال بهتر دانش‌بنیان‌ها و نهادها در نظر گرفته شده است. با کمک و حضور نهادها، ۴۷ خدمت طراحی شده است تا ارتباط بهتر و بازار بهتری برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود.وی افزود: برنامه جانبی نمایشگاه ملی روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی نیز در آبادیران برگزار می‌شود که یک طراحی از نمونه‌هایی از مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان مطابق با شعار سال است. هدف این برنامه نیز نمایش این امر است که محرومیت باید استفاده از دانش سر لوحه قرار گیرد.دبیر نکایشگاه آبادیران تأکید کرد: امسال حدود ۳۰۰ شرکت و ۴۵ نهاد و دستگاه حاکمیتی و دولتی در نمایشگاه حضور دارند.وی خاطرنشان گرد: نگاه ما به آبادیران، نگاه گفتمانی انقلاب اسلامی است. پیشرفت، آبادانی و رفع محرومیت نگاهی است که در آبادیران دنبال می‌شود که میوه و نتیجه آن توسعه بازار شرکت‌ها و رفع نیازهای نهادها خواهد بود.
گفتنی است، نمایشگاه آبادیران از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۵ خردادماه سال ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. این نمایشگاه در ۵ بخش «مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا»، «کشاورزی، دام‌پروری و شیلات»، «سلامت بهداشت و توان‌بخشی»، «اشتغال کوچک‌مقیاس» و «صنایع نرم و آموزشی» به عرضه محصولات خواهد پرداخت.

https://stnews.ir/short/4yb7e
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت