دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

قرار گرفتن دانشگاه شهرکرد برای نخستین بار در نظام رتبه بندی لایدن

دانشگاه شهرکرد در نظام رتبه بندی لایدن قرار گرفت

معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد گفت: با توجه به ظرفیت بالای علمی این دانشگاه در نظام رتبه بندی لایدن قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری حمیدرضا متقیان امروز در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری گفت: رتبه‌بندی لایدن یکی از نظام‌های بین المللی رتبه‌بندی است و توسط مرکز علوم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند انجام می‌شود و هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس مجموعه‌ی پیچیده‌ای از شاخص‌های معتبر علم‌سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد، که در حال حاضر دانشگاه شهرکرد نیز با توجه به ظرفیت بالای علمی این دانشگاه در نظام رتبه بندی لایدن قرار گرفت.

معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد افزود: در سال ۲۰۲۴، دانشگاه‌های جهان با دو دسته شاخص، وابسته به اندازه و مستقل از اندازه در قالب ۴ معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در رتبه‌بندی لایدن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 وی ادامه داد: اطلاعات مورد استفاده در این نظام رتبه‌بندی، از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در نمایه‌های پایگاه WoS  است، بازه زمانی لحاظ شده در انتشارات دانشگاه‌ها ۲۰۲۲-۲۰۱۹ و استنادها تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌باشد. در این رتبه‌بندی تنها شکل انتشاراتی پذیرفته شده مقاله و مقاله مروری هستند و سایر قالب‌های انتشاراتی مانند کتاب و مقاله کنفرانس و... از بررسی حذف می‌شوند.

متقیان خاطرنشان کرد: نظام رتبه‌بندی لایدن بر خلاف سایر نظام‌های رتبه‌بندی موجود در سطح دنیا، برای دانشگاه‌های حاضر در نظام خود رتبه‌ای واحد، محاسبه نمی‌کند، بلکه دانشگاه‌ها بر اساس معیارها و شاخص‌های موجود در نظام لایدن مورد رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های رتبه‌بندی لایدن این است که به دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تأثیر کلیه شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آن‌ها است، اختصاص نمی‌دهد بلکه، برای کلیه دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.

انتهای پیام

https://stnews.ir/short/Vbrr2
اخبار مرتبط

در سایت مرکز سنجش پزشکی؛

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد

1403/03/22 12:56

به دنبال برگزیده شدن پروژه پنجره واحد خدمات دانشگاهی؛

وزیر علوم از وزیر ارتباطات به‌دلیل توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد

1403/03/21 10:47

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

جزییات ارتقا اساتید هنر و علوم انسانی اعلام شد

1403/03/21 10:14

برای نیمسال اول ۱۴۰۴-۱۴۰۳ منتشر شد؛

جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام

1403/03/21 10:00

دبیر شورای آموزش داروسازی خبرداد:

برنامه درسی دکتری عمومی داروسازی بازنگری شد

1403/03/21 09:57

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: