پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری:

رویکرد «جایزه ملی فناوری نِکست» بسترسازی برای حفظ نخبگان جوان در کشور است

شقایق حق‌جو رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان؛ عنصر اثرگذار در توسعه فناوری کشور است گفت: رویکرد رویداد ملی «جایزه فناوری نِکست» بسترسازی برای حفظ نخبگان جوان در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان: شقایق حق جوی جوانمرد در نشست خبری دومین رویداد جایزه ملی فناوری نکست که با حضور حسین افشین  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  در معاونت علمی برگزار شد، اظهار کرد: این جایزه ملی در راستای گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه برنامه ریزی شده  و تمرکز بر فناوری‌های پیشران در حوزه‌های گوناگون و سیستم‌های مختلف را مدنظر قرار داده است.

 رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از این رویداد ملی را مورد اشاره قرار داد و  خاطرنشان کرد: این شهرک به عنوان باسابقه‌ترین زیرساخت نوآوری و فناوری کشور، محل دبیرخانه دومین جایزه ملی فناوری نکست است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با در اختیار داشتن بیش از 700 شرکت دانش‌بنیان و فناور، پرتراکم‌ترین میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور محسوب می‌شود. این شهرک با انجام اقدامات مختلف نظیر راه‌اندازی یکی از پرافتخارترین جشنواره‌های حوزه فن آفرینی کشور یعنی جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، در توسعه فناوری و فن آفرینی کشور نقش ایفا کرده است.

وی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان؛ منشأ تحولات بزرگ زیست بوم فناوری و نوآوری معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این معاونت به دنبال توسعه فناوری‌های نوظهور در کشور است به همین دلیل در راستای سیاست‌گذاری برای این مهم، جایزه ملی فناوری نکست را طراحی کرده است. از آنجا که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، منشأ تحولات بزرگی در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور بوده است، برگزاری جایزه ملی فناوری نکست نیز توسط این شهرک برگزار می‌شود.

حق جوی جوانمرد با اشاره به حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از گسترش تحقیق و توسعه در بخش خصوصی افزود: دولت در کنار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری و فعالان صنعت است تا فناوری‌های راهبردی پیشرفته و مرز دانشی با ریسک کمتری به نتیجه برسند. بر همین اساس در قالب جایزه ملی فناوری نکست، کنشگران بزرگ این حوزه یعنی صنعت و شرکت‌های بزرگ فناور که توانمندی خود را نشان داده‌اند، مورد حمایت این نهاد قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: هدف این اقدامات طراحی، تولید و عرضه محصولات صنعتی در حوزه‌های مختلف با استفاده از فناوری‌های پیشرفته است. با توجه به این‌که یکی از رویکردهای اصلی معاونت علمی، حمایت از توسعه فناوری است، جایزه ملی نکست می‌تواند نمادی اعتباربخش برای محصولاتی باشد که در ساخت‌ آن‌ها از فناوری‌های پیشرفته استفاده شده است.

 

حمایت از تحقیق و توسعه مانع مهاجرت نخبگان می‌شود

معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در بخش دیگری از سخنان خود به معیارهای انتخاب شرکت‌ها در دومین رویداد جایزه ملی فناوری نکست اظهار کرد: وجود حداقل سه محصول با سطح آمادگی فناوری حداقل TRL8، فروش حداقل 50 میلیارد ریال و همچنین وجود ساختار سازمانی تحقیق و ‌توسعه با حداقل پنج نیروی انسانی متخصص از جمله این شرایط است. حق جوی جوانمرد خاطرنشان کرد: این‌گونه حمایت‌ها از تحقیق و توسعه زمینه استفاده از ظرفیت و توانمندی متخصصان و نخبگان را فراهم می‌کند و مانع از مهاجرت مغزها می‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای سیاست‌گذاری‌های انجام شده، محور دومین دوره جایزه ملی فناوری نکست «فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته»، «فناوری‌های اپتیک، کوانتوم و میکروالکترونیک» و «زیست‌فناوری و پزشکی دقیق» تعیین شده است. متقاضیان برای شرکت در این رویداد تا 10 مهرماه برای ارسال طرح‌ها به دبیرخانه رویداد فرصت دارند.

معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: طرح‌های ارسالی باید سطح آمادگی فناوری TRL 3، ایده‌های با عمق فناوری بالا، استفاده از فناوری‌های نوظهور و نوآورانه و وجود بازار برای محصول نهایی داشته باشند. اصفهان در روزهای 28 و 29 آذر امسال میزبان دومین دوره جایزه نکست خواهد بود.

گفتنی است برنامه پایانی این نشست رونمایی از پوستر دومین رویداد جایزه ملی فناوری نکست  بود.

دومین دوره جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با هدف گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های پیشران، تکامل و هم‌گرایی فناوری‌های مجزای پیشین برای حل چالش‌های اقتصادی، اجتماعی،محیطی و نهادی، 28 و 29 آذرماه برگزار می‌شود.

 

 

 

رویکرد  «جایزه  ملی فناوری نِکست» بسترسازی برای حفظ نخبگان جوان در کشور است

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/Vd5dl
اخبار مرتبط

با اعلام فراخوان «مسیر» صورت گرفت؛

آغاز پذیرش عضویت در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس

1403/03/21 18:43

در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان؛

جلسه‌ گروه اقتصاد مردمی بنیاد تعاون بسیج و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان برگزار شد

1403/03/21 10:49

گفتگوی با رییس صندوق نوآوری و شکوفایی؛

«تولیدفراسرزمینی» ۱۵ محصول دانش‌بنیان/ایجاد۱۰۰۰خط تولید در ۱۲ سال

1403/03/21 09:54

تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: